Disputas: Tove Mogstad Aspøy

Master i sosiologi Tove Mogstad Aspøy vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor) ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Low education in a high skills society - job quality among workers at risk

Bildet kan inneholde: person, kinn, leppe, hake, smil.

Tove Mogstad Aspøy

Tid og sted for prøveforelesning:

Tid: 24. mars 2023 kl. 09.15

Sted: Auditorium 2, Eilert Sundts hus

Tittel: Explaining country differences in job quality for workers with no higher education

Bedømmelseskomité:

• Professor Irena Grugulis, Leeds University Business school
  • Professor Caroline Lloyd, School of Social Sciences, University of Cardiff
  • Professor Alexi Gugushvili, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Leder av disputas

• Professor John Parker, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Veiledere:

• Professor Gunn Elisabeth Birkelund, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Lavt utdannede skandinaver har større frihet i jobben

Arbeidstakere i Danmark, Sverige og Norge uten videregående skole opplever større autonomi på arbeidsplassen enn i andre vesteuropeiske land. Likevel havner også de fort i jobber med få muligheter for læring og utvikling.

I de fleste vesteuropeiske land innebærer mangel på utdanning at man blir langt mer ufri i hvordan man jobber. Eksempelvis i Irland, vil mangel på utdanning føre mange inn i jobber der de opplever få muligheter til å påvirke sine egne arbeidsmetoder.

En antagelse blant forskere internasjonalt, har vært at fagarbeidere i land der fag- og yrkesopplæringen er dypt forankret i arbeidslivet – som i Tyskland – også opplever mer jobbautonomi enn i land der fag- og yrkesopplæringen har dårligere fotfeste – som i Storbritannia.

Denne avhandlingen viser derimot av graden av påvirkningskraft i jobben har liten sammenheng med systemet for fagopplæring. I Tyskland er det for eksempel et større gap i jobbautonomi mellom faglærte og de med høyere utdanning enn i Storbritannia.

Samtidig har faglærte i både Storbritannia og Irland mindre jobbautonomi enn skandinaviske fagarbeidere. Dette antyder at det skandinaviske kollektive arbeidslivet spiller en rolle for å øke opplevelsen av jobbautonomi, både for personer uten videregående skole og personer uten fagutdanning.

Studien viser også at kognitive ferdigheter har en langt sterkere sammenheng med jobbautonomi i Storbritannia og Irland enn i Norge, Sverige, Danmark, Østerrike og Tyskland. Dette kan tyde på at i liberale, markedsstyrte systemer har både formelle kvalifikasjoner og uformelle ferdigheter betydning for jobbkvalitet – og da i større grad enn i andre land.

For mer informasjon:

Kontakt Katalin Varga