Disputas: Milda Nordbø Rosenberg

Master i utviklingsstudier Milda Nordbø Rosenberg vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor) ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Quality Matters: A Relational Approach to Transforming Coffee Production in Burundi

Bildet kan inneholde: panne, kinn, smil, leppe, kjeve.

Foto: Linn Jaeckle

Prøveforelesning (opptak): Conceptual and practical challenges in research on sustainability transformations

Hybrid disputas

Disputasen blir digitalt tilgjengelig i Zoom webinar.

Ex auditorio opponenter: Det blir kun mulig å stille spørsmål om man er fysisk til stede på disputasen.

Bedømmelseskomité:

• Professor Hallie Eakin, Global Institute of Sustainability and Innovation, Arizona State University
  • Professor David Abson, Social-ecological Systems Institute, Leuphana University Lüneburg
  • Professor Sverre Johan Herstad, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Leder av disputas

• Professor Kristian Stokke, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Veiledere:

• Professor Karen O'Brien,  Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
  • Professor Heidi Østbø Haugen,  Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO

Kaffesektoren står overfor et kritisk behov for bærekraftig transformasjon. Å doble kaffeproduksjonen på halvparten av arealet innen 2050 er en formidabel utfordring, da Arabica-kaffen er følsom for klimaendringer. Dette, kombinert med ujevne maktforhold i den globale kaffe-verdikjeden, viser seg i en lav tilpasningsevne blant kaffebønder. Denne avhandlingen utforsker relasjoner i kaffeproduksjon og hvordan endringer i disse relasjonene transformerer rommet for kaffeproduksjon.

Forskningen konkluderer med at relasjonenes kvalitet er avgjørende, noe som ble utforsket ved hjelp av verdi-begrepet. Når relasjonene for kaffeproduksjon var preget av autoritet og mangel på respekt, manifesterte dette seg i romlige resultater som forsømte kaffelandskap, lav avling og dårlig kaffekvalitet. Imidlertid, når rommet for kaffeproduksjon ble rekonfigurert, og relasjonene var preget av omsorg og verdighet, manifesterte dette seg i implementering av anbefalte tilpasningstiltak, økt kaffeavling og kvalitet, etablering av en 'smak av sted', og tegn på relasjonell global verdikjede-styring gjennom direkte handel og delt ansvar for utfordringer som tidligere ble håndtert av bønder alene.

Avhandlingen konkluderer med at akkurat som med kvaliteten på kaffe, avhenger kvaliteten på bærekraftstransformasjonene av kvaliteten på relasjonene. Den inkluderer også anbefalinger for de personlige, systemiske og praktiske endringene som er nødvendige for å sikre kaffens bærekraftige fremtid.

For mer informasjon:

Kontakt Katalin Varga