Disputas: Simon Roland Birkvad

Master i sosiologi Simon Roland Birkvad vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor) ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Alien Citizens: A Sociological Thesis on the Re-Emergence of Citizenship Deprivation in Norway

Bildet kan inneholde: panne, nese, kinn, leppe, øyenvippe.

Simon Roland Birkvad

Prøveforelesning (opptak): How does discrimination work in a legal context of non-discrimination? Use examples from recent Norwegian and other Western countries` immigration and citizenship policies

Hybrid disputas

Disputasen blir digitalt tilgjengelig i Zoom webinar.

Ex auditorio opponenter: Det blir kun mulig å stille spørsmål om man er fysisk til stede på disputasen.

Bedømmelseskomité:

• Professor Christian Joppke, Universitetet i Bern
  • Professor Cecilia Menjivar, University of California
  • Professor Katrine Fangen, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Leder av disputas

• Professor Grete Brochmann, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Veiledere:

• Professor Arnfinn Haagensen Midtbøen,  Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
  • Professor Mette Andersson,  Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Fra utlending til statsborger og tilbake igjen

«Jeg trodde jeg aldri ville ha noe å gjøre med UDI igjen, men plutselig er de tilbake og kaller meg utlending». Dette uttalte «Muhammed», en informant intervjuet til denne avhandlingen. Utlendingsdirektoratet (UDI) mistenkte at han hadde løyet for å få asyl og senere norsk statsborgerskap. For «Muhammed» – og minst 1100 andre i samme situasjon – kan tilbakekall medføre permanent tap av rettigheter og utvisning. Tilbakekallsregelen ble enstemmig vedtatt av Stortinget i 2005, men ble i økende grad omstridt fra 2015 og fremover. Da instruerte regjeringen Solberg UDI om å grave i gamle asylsaker for å avdekke «juks». Opposisjonen kritiserte beslutningen og foreslo endringer for å myke opp praksisen.

I tre artikler undersøker denne avhandlingen de politiske diskusjonene og menneskelige konsekvensene av den intensiverte praksisen. Ved å analysere stortingsdiskusjoner, spør artikkel 1 hvordan regjeringen rettferdiggjorde beslutningen ovenfor opposisjonen. Artikkel 2 og 3 bygger på kvalitative intervjuer med personer hvis statsborgerskap står på spill. Artikkel 2 undersøker emosjonelle og sosiale konsekvenser av å bli rammet, mens artikkel 3 ser på hvordan informantene svarer på myndighetenes anklage om løgn og uærlighet.

Fratakelse av statsborgerskap er hverken et særnorsk eller nytt fenomen. Den norske staten har tidligere fratatt statsborgerskapet til rom, jøder og «krigsbruder». Ved å se dagens tilbakekallspraksis i et historisk lys, diskuterer avhandlingen kontinuitet, brudd og langsiktige konsekvenser for menneskene som står i midt i slike prosesser.

For mer informasjon:

Kontakt Katalin Varga