English version of this page

Tidligere arbeids og organisasjonslivsseminarer

East India Company as the first Multi National Corporation (MNC)

Tid og sted: 27. mai 2019 14:15-16:00, Instituttstyrerommet,  rom 221, Harriet Holters hus, Blindern, Universitetet i Oslo

Stewart Clegg er professor ved UTS, Sydney og kjent for de fleste sosiologer for sine studier av makt. Etter innlegget hans vil vi forsøke å få istand en diskusjon om politisering og makt i multinasjonale organisasjoner, samt hvilke analytiske redskaper vi har for å begripe den rollen MNCs har i det moderne samfunnet.

APO-seminaret er en seminarrekke som omhandler temaer innen arbeid, politikk og organisasjonsliv og den nordiske modellen, og er et forum for politisk sosiologi og politisk teori. Seminarmøtene er åpne for alle interesserte.

Hva er det som gjør at samfunn er mulig?

Tid og sted: 13. sep. 2018 12:00-14:00, Voksenåsen

Temagruppen Arbeid, politikk og organisasjon inviterer alle ISSere til seminar for å tematisere institusjoners rolle og dynamikk som koplingsmekanisme mellom samfunnets orden og lokale samhandlingsprosesser.

«Hva er det som gjør at samfunn er mulig?» spurte Georg Simmel. I sosiologien er det stort sett blitt stille om dette. Den viktigste lenken mellom makro- og mikro-studier ligger på meso-nivået. Hvis vi vil forstå samfunn som helhet er det et problem at avgjørende prosesser på meso-nivå blir tonet ned i mye faglig debatt. Organisasjoner og institusjoner danner komplekse mønstre på flere nivåer. Organisasjoner inngår i meta-organisasjoner, de styres av politiske vedtak, og ikke minst fungerer de innenfor institusjonelle rammebetingelser.

Temagruppen Politikk, organisasjon, arbeid, inviterer derfor alle ISSere til seminar for å tematisere institusjoners rolle og dynamikk som koplingsmekanisme mellom samfunnets orden og lokale samhandlingsprosesser.

Vi jobber med å invitere eksterne innledere, men først og fremst inviterer vi deltakerne til å presentere papere som tar opp institusjoners rolle og dynamikk.

Institusjoner, sosial endring og makt

Tid og sted: 16. apr. 2018 14:15-16:00, HHH rom 221

Fredrik Engelstad presenterer paper som belyser hvordan samfunn er strukturert gjennom institusjoner og betydningen av dette.

Hvorfor fikk ikke Sverige et SF? Refleksjoner over splittelsestendenser og fraksjonskamper i skandinavisk sosialdemokrati.

Tid og sted: 26. feb. 2018 14:15-16:00, HHH rom 221

Bernt Hagtvet deler sine refleksjoner over splittelsestendenser og fraksjonskamper i skandinavisk sosialdemokrati.

"The role of academic knowledge in Norwegian think tanks"

Tid og sted: 12. feb. 2018 14:15-16:00, HHH rom 221

Cathrine Holst presenterer manus i utarbeiding om betydningen av akademisk kunnskap i tenketanker.

Stewart Clegg: A brief life of but not in power

Tid og sted: 16. nov 2018 10:15-12:00 Instituttstyrerommet, HHH 221

Velkommen til seminar med den britiske/australske sosiologen Stewart E. Clegg.

Clegg er for de fleste sosiologer kjent for sine bidrag til maktdiskusjonen, bl. a med teorien om "circuits of power" og for bøker som "Power, rule and domination (1974), "Frameworks of power" (1989), "Power and organizations" (2006) og som redaktør av Sages "Handbook of power".
Han vil snakke om hvordan hans forståelse av maktbegrepet har endret seg under den tiden han har forsket på det.

2017

Reforming public sector organizations - the importance of trust and loyalty in governance.

Tid og sted: 30. okt 2017 14:15-16:00, HHH rom 221

Lars Klemsdal og Lars Erik Kjekshus presenterer manus i utarbeiding om betydningen av tillit i utformingen og innføringen av reformer i offentlig sektor.

Publisert 19. juni 2024 11:46 - Sist endret 25. juni 2024 10:54