English version of this page

Tidligere konferanser

Lykke og liv i byen - Klimakamp eller trivsel? Begge deler!

Tid og sted: 10. okt. 2019 08.30-11.okt. 2019 15:00, Dag 1: Skatten, Hagegata 4, Oslo; Dag 2: Bykuben, Myntgata 2, Oslo

Hva slags byutvikling kan gi radikale miljøløsninger - men samtidig bedre livskvalitet og demokratisk deltakelse? ISS samarbeider med Senter for utvikling og miljø m. fl. om denne tverrfaglig konferansen og verkstedet om byutvikling, miljøløsninger, livskvalitet og medvirkning.

Hvordan påvirker bemanningsbransjen norsk arbeidsliv og arbeidslivspolitikk?

Tid og sted: 26. juni 2017 08:45-15:00, Athene, Pilestredet 46, Høgskolen i Oslo og Akershus

De siste tre årene har Arbeidsforskningsinstituttet ved HiOA ledet et større forskningsprosjekt, The Impact of Temporary Work Agencies on the Politics of Work, som har hatt som hovedmål å analysere hvordan framveksten av bemanningsbransjen har påvirket og vært påvirket av økonomisk globalisering, endringer i reguleringen av det internasjonale og norske arbeidsmarkedet, nye migrasjonsstrømmer, og partsrelasjoner. Prosjektet har ligget under NFRs program Velferd, Arbeidsliv og Migrasjon (VAM), og øvrige deltakere har vært Universitetet i Oslo, Mittuniversitetet i Sverige, Norsk Institutt for By- og Regionforskning (NIBR) ved HiOA og Baltic Institute of Social Sciences ved Universitetet i Riga.

Sammen har vi undersøkt blant annet:

1. Hvordan har framveksten av bemanningsbransjen preget arbeidslivspolitikk og arbeidslivsreguleringer i et historisk perspektiv? Hvordan har endringer i reguleringen av ut- og innleie av arbeidskraft virket inn på den viktige normen i norsk arbeidsliv – standardarbeidsforholdet?
  2. Hva preger dynamikken på arbeidsplasser med høy grad av innleie der faste og innleide gjør omtrent samme jobb?
  3. Hvilken rolle har bemanningsbyråer med hensyn til å fasilitere arbeidsmigrasjon? Casestudier er arbeidsmigrasjon fra Sverige til Norge og Latvia til Norge.
  4. Hva preger strategiene til arbeidstakere som velger å jobbe gjennom bemanningsbyråer?

Til avslutningskonferansen for prosjektet har vi invitert den meritterte kanadiske professoren Leah Vosko , som blant annet har forsket på endringer i reguleringen av standardarbeidsforholdet både i Nord-Amerika og Europa.  Konferansen vil bli holdt i HiOAs lokaler i Pilestredet 46 (Athene).

Hege Knudsen, David Jordhus Lier og Katrine Fangen fra ISS har bidratt i forskergruppen.

Ecological Challenges  2017

Tid og sted: 15.02-18.02 2017, 09:00-21:00, Det samfunnsvitenskapelige fakultetet, Universitet i Oslo

Miljøbevegelser bruker slagordet "systemendring, ikke klimaendring". Det viser til gjentatte mislykkede forsøk på å redusere klimagassutslipp med internasjonale forhandlinger og teknologiske innovasjoner. Samfunn må i stedet endres fundementalt for å kunne forhindre katastrofale klimaendringer.

Dette danner utgangspunktet for konferansen "Ecological Challenges 2017" der vi vil fokusere på spørsmål relatert til systemendring.

• Hvilke systemiske alternativ er ønskelige og gjennomførbare i de økonomiske, politiske, sosiale og kulturelle sfærene?
  • Hvilke systemer må endres, og hvorfor er det så vanskelig å endre disse?
  • Hvilke strategier kan miljøbevegelser ta i bruk for å oppnå systemendring?

Hovedforedragsholdere

• Nnimmo Bassey,  miljøforkjemper og aktivist
  • Stefania Barca,  University of Coimbra
  • Karen O'Brien,  Universitetet i Oslo
  • Noel Castree, University of Wollongong

Frihet i sosiologien

Tid og sted: 3. apr. 2014 09:00-17:00, Aud. 7, Eilert Sundts hus, Universitetet i Oslo

Arrangør:  Norsk sosiologforening, avdeling Østlandet i samarbeid med CORE – Kjernemiljø for likestillingsforskning og Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo. Med støtte fra Fritt Ord.

Sosiologer forsker på mange viktige samfunnsområder som indirekte handler om frihet, men hvor friheten ikke er hovedtema. Vi har invitert tre internasjonalt kjente eksperter på henholdsvis sosial lagdeling og mobilitet, kjønnssegregering og etnisk mangfold/integrering til å holde innlegg om deres forskning i lys av frihet.

Hovedinnledere:

Et mål med konferansen er å la norske og utenlandske sosiologer samarbeide om utfordringen knyttet til å relatere forskningen sin mer direkte opp mot frihet. Til kommentar og debatt har vi derfor fått fremragende norske sosiologer og en britisk forsker som alle har ekspertise på et av de nevnte tema: Tak Wing Chan (University of Oxford), Grete Brochmann, Gunn Elisabeth Birkelund, Anne-Lise Ellingsæter, Helene Aarseth, Gunnar Aakvaag (UiO), Anders Vassenden (IRIS).

Ordstyrere: Kjetil A. van Der Wel (HiOA), Beret Bråten (Fafo), Arnfinn H. Midtbøen (ISF).

• Nnimmo Bassey,  miljøforkjemper og aktivist
  • Stefania Barca,  University of Coimbra
  • Karen O'Brien,  Universitetet i Oslo
  • Noel Castree, University of Wollongong