English version of this page

Intergenerasjonell mobilitet og inkludering i arbeidsmarkedet

Norge og de andre nordiske landene har vært blant de sosialt mest mobile landene i verden. Tidligere forskning på generelle trender i intergenerasjonell mobilitet i Norge og i de andre nordiske landene har likevel gitt noe blandete resultater. Nyere norsk empiri kan tyde på at mobilitet mellom generasjoner har kommet under press, særlig i bunnen av den sosioøkonomiske klassefordelingen.

Om prosjektet

Hovedoppgavene for dette prosjektet være å øke kunnskapene om årsakene til intergenerasjonell mobilitet, å beskrive den senere tids endringer i mobilitet og årsakene til denne, og til å vurdere hvilken betydning politikkutforming og institusjoner har for å skape like muligheter.

Mer spesifikt vil vi ta opp følgende spørsmål:

  • Fører utviklingen i tilbud og etterspørsel av arbeidskraft med forskjellig kvalifikasjonsnivå til klassemessige skjevheter i sysselsettingsmulighetene?
  • Kan endring i sysselsettingsmulighetene kompenseres tilstrekkelig med å kvalifisere folk til bedre jobber, eller må vi også bedre tilgangen av jobber med lave kvalifikasjonskrav?
  • Hvordan påvirker økt ulikhet i fordelingene av inntekt og formue mobilitet mellom generasjoner?
  • Hvilken betydning har investeringer i humankapital for intergenerasjonell mobilitet, og hvordan har endringer i tilgang til barnehageplasser og utdanningsmuligheter for de yngre generasjonene påvirket den økonomiske mobiliteten?
  • I hvilken grad er mobilitet mellom generasjonene begrenset av genetisk og sosial arv?
  • Hvordan bør familiebakgrunn måles med tanke på best mulig sammenlignbarhet i tid og rom?

Prosjektet vil bygge på data fra administrative befolkningsregistre fra Norge som gjør det mulig å kople sammen og studere utdanningsrelaterte og/eller økonomiske utfall for opptil tre generasjoner. Prosjektet har også et komparativt element gjennom tett forskningssamarbeid med svenske forskere som jobber med liknende data.

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd med NOK 12.936.000.

Samarbeid

Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning er prosjekteiere og deltakere derfra omfatter Knut Røed (prosjektleder), Simen Markussen, Bernt Bratsberg, Ole Røgeberg og Elisabeth Fevang.

Universitetet i Oslo deltar som samarbeidspartner. Fra gruppen for Forskning om sosial ulikhet og populasjonsdynamikk (SIPD) ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved UiO deltar Gunn Birkelund, Arne Mastekaasa, Solveig Topstad Borgen, Adrian Farner Rogne og Torkild Hovde Lyngstad.

De internasjonale partnerne er David Autor (Massachusetts Institute of Technology), Anna Salomons (University of Utrecht) og Martin Nybom (IFAU, Uppsala).

Varighet

Januar 2020 - desember 2025

 

Publikasjoner

  • Borgen, Solveig Topstad; Borgen, Nicolai Topstad & Zachrisson, Henrik Daae (2024). Ethnic minorities in disadvantaged neighborhoods: Differential effects on educational outcomes. SocArXiv. doi: 10.31235/osf.io/y6krf.
  • Borgen, Solveig Topstad & Hermansen, Are Skeie (2023). Horizontal Advantage: Choice of Postsecondary Field of Study Among Children of Immigrants. Demography. ISSN 0070-3370. 60(4), s. 1031–1058. doi: 10.1215/00703370-10823537. Fulltekst i vitenarkiv
  • Markussen, Simen & Røed, Knut (2023). The rising influence of family background on early school performance. Economics of Education Review. ISSN 0272-7757. 97. doi: 10.1016/j.econedurev.2023.102491.
  • Brini, Elisa; Borgen, Solveig Topstad & Borgen, Nicolai T. (2023). Avoiding the eyeballing fallacy: Visualizing statistical differences between estimates using the pheatplot command. SocArXiv. doi: 10.31235/osf.io/fghcd.
  • Van Hootegem, Arno; Røgeberg, Ole Jørgen; Bratsberg, Bernt Magne & Lyngstad, Torkild Hovde (2023). Correlation between cognitive ability and educational attainment weakens over birth cohorts. Scientific Reports. ISSN 2045-2322. 13(1). doi: 10.1038/s41598-023-44605-6. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bratsberg, Bernt Magne & Røgeberg, Ole (2023). Stability and change in male fertility patterns by cognitive ability across 32 birth cohorts. Biology Letters. ISSN 1744-9561. 19(6). doi: 10.1098/rsbl.2023.0172.
  • Bratsberg, Bernt Magne; Markussen, Simen; Raaum, Oddbjørn; Røed, Knut & Røgeberg, Ole (2022). Trends in Assortative Mating and Offspring Outcomes. Economic Journal. ISSN 0013-0133. 133(651), s. 928–950. doi: 10.1093/ej/ueac071.
  • Markussen, Simen & Røed, Knut (2022). Inntektsulikhet og intergenerasjonell mobilitet. I Frønes, Ivar & Kjølsrød, Lise (Red.), Det norske samfunn : bind 2. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205572300. s. 382–406.
  • Mastekaasa, Arne & Birkelund, Gunn Elisabeth (2022). The intergenerational transmission of social advantage and disadvantage: comprehensive evidence on the association of parents’ and children’s educational attainments, class, earnings, and status. European Societies. ISSN 1461-6696. doi: 10.1080/14616696.2022.2059542. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Røed, Knut (2023). Medikalisering av ungdom som årsak til uføretrygd.
  • Røed, Knut (2023). Overutdanning og sosial mobilitet.
  • Røed, Knut (2023). A reexamination of the effects of maternity leave benefits on long-run outcomes of children.
  • Røed, Knut (2023). Familiebakgrunn og levekårsutfall for kvinner og menn i Norge.
  • Røed, Knut (2023). Hva har skjedd med den sosiale mobiliteten i Norge?
  • Borgen, Solveig Topstad (2023). Ethnic minorities in disadvantaged neighborhoods: Differential effects on educational outcomes.
  • Borgen, Solveig Topstad; Borgen, Nicolai T. & Zachrisson, Henrik Daae (2023). Ethnic minorities in disadvantaged neighborhoods: Differential effects on educational outcomes.
  • Brini, Elisa; Borgen, Solveig Topstad & Borgen, Nicolai T. (2023). PHEATPLOT: Stata module to visualize p-values.
  • Borgen, Solveig Topstad (2023). Ethnic minorities in disadvantaged neighborhoods: Differential effects on educational outcomes.
  • Rogne, Adrian Farner & Frisli, Siri (2023). Educational expansion reforms and intergenerational educational mobility in Norway. SocArXiv. doi: 10.31235/osf.io/athxq.
  • Markussen, Simen & Røed, Knut (2022). Økende betydning av familiebakgrunn for barns skoleprestasjoner?
  • Fevang, Elisabeth (2022). Gråsoner i arbeidsmarkedet og størrelsen på arbeidskraftsreserven.
  • Fevang, Elisabeth (2022). Gråsoner i arbeidsmarkedet og størrelsen på arbeidskraftsreserven.
  • Bratsberg, Bernt Magne (2022). Male Fertility: Facts, Distribution and Drivers of Inequality.
  • Bratsberg, Bernt Magne (2022). Refugee Economic and Political Integration: Lessons from Norway.
  • Markussen, Simen (2022). Kan inkludering lønne seg?
  • Røed, Knut (2022). The rising influence of family background on early school performance.
  • Røed, Knut (2022). A reexamination of the effects of maternity leave benefits on long-run outcomes of children.
  • Borgen, Solveig Topstad (2022). Reaching Higher? Horizontal Stratification in the Educational Careers of Immigrant Descendants.
  • Borgen, Solveig Topstad & Hermansen, Are Skeie (2022). Reaching Higher? Horizontal Stratification in the Educational Careers of Immigrant Descendants.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 11. mai 2020 11:27 - Sist endret 14. mai 2024 10:05