Hvilken betydning har klassekamerater for elevers utdanningsoppnåelse?

av Gunn Elisabeth Birkelund

Foredrag for Faglig-pedagogisk dag (FPD), 3. november 2016.

Har klassekameratene på ungdomsskolen betydning for elevenes fullføring av videregående utdanning? Skolesegregering kan måles som konsentrasjonen av elever med innvandrerbakgrunn. 

Hva vet vi om skolesegregering? Vi skal drøfte fordeling av elever på skolene. Vi skal prøve å forstå mer av relasjoner mellom elevene innad på skolene, både negative ‘klassekamerat-effekter’ (relatert til lave skoleprestasjoner, språkproblemer, og foreldrenes sosioøkonomiske status) og positive ‘klassekamerat-effekter’ (relatert til sosial smitte av skolemotivasjon og høye ambisjoner).

Skolesegregering har også betydning for ressursallokering og rekruttering av lærere. Viktig spørsmål: har skolesegregering forskjellige effekter for elever med innvandrer- og majoritetsbakgrunn?

 

Publisert 7. nov. 2016 10:01 - Sist endret 22. apr. 2021 15:26