PS. Kan du tenke deg et barn til?
En tekstanalytisk undersøkelse av barnevernets fremstilling av barn, barndom og familieliv i fosterhjemsannonser

Masteroppgave av Kathrine Haugland Martinsen, 2011.

Sammendrag: Siktemålet med denne oppgaven er å sette spørsmålstegn ved og diskutere hvordan barnevernet konstruerer bilder av barn, barndom og familieliv i sine fosterhjemsannonser. Nærmere bestemt er oppgavens hovedmål å undersøke mulige forståelser og idealer som barnevernet formidler i fosterhjemsannonsene. Hvordan fremstiller barnevernet direkte og indirekte det trengende barnet og den gode familien i sine fosterhjemsannonser?

Som teoretisk rammeverk for studien brukes Pierre Bourdieus teorier om felt, kapital, symbolsk makt og de symbolske goders økonomi. Ved hjelp av utvalgte sentrale analytiske begreper forsøker oppgaven å svare på hva annonsene er uttrykk for, hva de setter på spill, igangsetter og produserer av ideologi, symbolsk kapital og makt. Denne forståelsen knyttes opp mot ulike forståelser av barn og barndom. Oppgaven er av kvalitativ karakter og er metodisk forankret i narrativ tekstanalyse. Materialet består av 50 fosterhjemsannonser, der det til sammen annonseres etter fosterforeldre til 75 barn. Analysen konsentrerer seg om et utvalg på 10 annonser.

Analysen viser hvordan annonsene har et gjennomgående fokus og tro på familien som det beste oppvekstarrangementet. Fosterfamilie fremstilles som en helbredende kraft, som vil sikre fosterbarna en god og ønsket utvikling. Analysen illustrerer hvordan barnevernet plasserer fosterbarna innenfor en forståelse av at barn er uskyldig, rene, sårbare og med behov for beskyttelse. Det synes som om det er barnas biologiske forelde som blir tillagt skyld for fosterbarnas problemer og utfordringer. Analysen viser hvordan det kontinuerlig jobbes med språket for å gjøre fosterbarna attraktivt for potensielle fosterforeldre.

Publisert 13. nov. 2013 17:04 - Sist endret 8. sep. 2023 17:49