Over 3 000 søknader konkurrerte om forskningsmidler i tildelingen fra Norges forskningsråd nå i desember. Ansatte på Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi fikk støtte gjennom disse prosjektene:
-
Falling fertility and rising social inequalities
Prosjektet er tildelt ISS med Trude Lappegård som prosjektleder. Det vil bli utlyst en postdoktorstilling og et Phd-stipendiat.
I snart ti år har Norge og Norden opplevd en nedgang i fødselstallene. Dette prosjektet vil undersøke årsakene til det synkende antallet barnefødsler, og også til de økende sosiale forskjellene i hvem som får barn.
-
Intergenerational mobility and labour market inclusion
Koordineres av Knut Røed, Frisch-senteret. Fra ISS deltar Gunn Birkelund, Arne Mastekaasa, Solveig Topstad Borgen og Adrian Farner Rogne.
Prosjektet har som målsetning å bidra til økt forståelse av sosial mobilitet mellom generasjoner. Det vil studere aktuelle endringer i slik mobilitet og undersøke hvordan institusjoner og politiske tiltak former mulighetene for mobilitet, med særlig vekt på arbeidsmarkedet.
-
A fair chance? How geography shapes life opportunities
Koordineres av Lena Turner, NOVA, Oslomet. Fra ISS deltar Terje Wessel
Prosjektet vil ta for seg hvordan geografiske omgivelser i forskjellige sammenhenger, som nabolaget og arbeidsplassen, spiller inn på folks økonomiske og sosiale status. Det vil følge individer i et livsløpsperspektiv og spørre hvordan omgivelsene, og flytting mellom disse, gir ulike muligheter for sosial mobilitet.
-
Reaching out to close the border: The Transnationalization of Anti-Immigration Movements in Europe
Koordineres av Kristian Berg Harpviken, PRIO. Fra ISS deltar Katrine Fangen, samt at det blir lyst ut en postdoktorstilling.
Prosjektet vil studere moderne europeiske anti-immigrasjonsbevegelser og hvordan disse henter inspirasjon og samarbeider på tvers av landegrenser. Dette er bevegelser som forfekter isolasjonisme, nasjonalisme og kulturell tradisjonalisme, men som ofte jobber transnasjonalt, med felles arrangementer, strategier og kampanjer.
Se omtale på prosjektets nettside hos PRIO.