Alf Jørgen Schnell ble første vinner av pris for nyskapende masteroppgave i samfunnsgeografi

Hvor kommer ideen fra om at unge folk skal spare og fokusere på å kjøpe egen bolig? Juryen bermømmer prisvinneren for å få fram koblingen mellom politiske ideologier og det mer nære, hverdagslige og konkrete.

Jurymedlem David Jordhus-Lier overrekker diplomet for nyskapende masteroppgave til Alf Jørgen Schnell.

Jurymedlem David Jordhus-Lier (t.h.) overrekker diplomet for nyskapende masteroppgave til Alf Jørgen Schnell.

For andre år på rad skulle Vinterseminaret i samfunnsgeografi gått av stabelen i mars 2020. Slik gikk det ikke, pandemien satte en stopper for arrangementet.

Det som ikke lot seg stoppe, var seminarets pris for nyskapende masteroppgave i samfunnsgeografi. Vinneren, Alf Jørgen Schnell, har nå fått sin pris for oppgaven «Heimkunnskapens ABC: Unges sparing og gjeldsdannelse i det norske hus», innlevert ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo.

I oppgaven viser Schnell hvordan dagens unge boligsparer, som setter seg i gjeld for å få råd til å kjøpe sin første bolig, er et resultat av bevisste kampanjer, med både normative og politiske føringer. Det får han fram gjennom å se på politiske diskurser og ved å studere partiprogrammer fra Høyre og Arbeiderpartiet. Spesielt har han vært opptatt av ordningen Boligsparing for ungdom (BSU).

I videoen som juryen har lagt ut (se nedenfor), påpeker jurymedlem Håvard Haarstad at oppgaven står «godt planta i samfunnsgeografien med koblingen mellom det abstrakte, altså store politiske ideologier, og det mer nære hverdagslige konkrete, med vår egen bolig. Det vi liker med den oppgaven her, er at i tillegg til å være et godt akademisk håndverk, så viser den hvordan samfunnsgeografien kan bringe nye perspektiver inn i samfunnsdebatten.»

Forhåpentligvis vil det bli mulig å gjennomføre neste års vinterseminar, men uansett vil det bli delt ut en ny pris, for oppgaver innlevert i 2020. Juryen ser fram til nye nominasjoner.

Publisert 20. aug. 2020 15:45 - Sist endret 20. aug. 2020 16:05