Forskertalent skal studere norske elitenettverk

Postdoktor i sosiologi Maren Toft har fått støtte gjennom Forskningsrådets prestisjefylte program Unge forskertalenter.

Logoen til Forskningsrådet ved siden av portrettbilde av Maren Toft

Maren Toft på Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi har over flere år markert seg med sin forskning på ulikheter i det norske samfunnet. Hun har spesielt vært opptatt av å undersøke hvordan formue og privilegier videreføres over generasjoner innenfor de familiene som utgjør overklassen. I 2019 ble hun tildelt Hans Majestet Kongens gullmedalje for sin doktorgradsavhandling.

Nå har hun fått en ny anerkjennelse, denne gang i form av finansiering fra Forskningsrådets program Unge forskertalenter. Bevilgningen er til det treårige forskningsprosjektet "Weaving the fabric of Elite Bonds (WEB)".

Prosjektet tar utgangspunkt i nyere forskning på formuekonsentrasjon og dynastiske tendenser i skandinaviske land og stiller spørsmål som:

• Hvilken rolle spiller organisasjoner og nettverksrelasjoner for elitemakt og familiedynastier i dagens Norge?
  • Hvordan er slektskapsbånd forbundet med næringslivsbånd?
  • I hvilken grad er ulike samfunnssektorer forbundet gjennom overlappende styreverv, og hvilken grad av kulturell og sosial likhet kjennetegner makteliter i Norge over tid?

Med støtten fra Unge forskertalenter vil Toft få med seg en stipendiat på prosjektet, som har oppstartsdato i desember 2021.

Og en god nyhet kommer ikke alltid alene. Beskjeden fra Forskningsrådet kommer samtidig som Maren Toft og Marianne Nordli Hansen har fått på trykk en artikkel i det meget anerkjente tidsskriftet American Sociological Review. Se oppslaget på forskning.no for en omtale av forskningen som ligger bak.

Av Erik Berge
Publisert 29. juni 2021 10:41 - Sist endret 29. juni 2021 14:34