Sterke reaksjoner på Myanmar-utstilling

Kun få dager etter at utstillinga om Myanmar åpna i Torggata, blei et av bildene sensurert med spraymaling: - Det er spennende å se at utstillinga kan vekke så sterke reaksjoner, sier masterstudent ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Bildet kan inneholde: sykkel, tre, hjul, kunst, dekk.

Sensurert: Utstillinga skal speile hendelsene i Myanmar gjennom kunst. Foto: Trude Stapnes.

Myanmar Bazar er en organisasjon som blei starta opp i mars av Hannah Strøm Werkland, Ida Fagervold, Frida Sofie Slettvold og Trude Stapnes. Werkland og Fagervold er tilknytta Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi gjennom masterprogrammet Human Geography.

- Bildene i nyhetene som kom fra Myanmar i kjølevann av militærkuppet 1. februar var flate, deterministiske og dystre, sier Werkland.

- Dette ga grobunn for et ønske om å vise hva som skjer i landet gjennom opplevelsene til enkeltindivider og grupper. Vi ønsker å vektlegge motstanden, styrken og pågangsmotet som folk i Myanmar har vist etter kuppet, sier hun.

Hannah Strøm Werkland: Håper folk blir truffet av budskapet i bildene. Foto: Anette Werkland.

Overgått alle forventninger

Målet til organisasjonen er å spre informasjon om det som skjer i Myanmar gjennom kunst laga av de som opplever hendelsene på nært hold. I den sammenheng har Myanmar Bazar laga en utstilling i Torggata i Oslo.

- Så langt har utstillinga overgått alt av forventninger. Vi har fått mye fine tilbakemeldinger fra både kjente og ukjente, og overhørt mange gode samtaler på utstillingsstedet. Vi håper at folk som også ikke har et forhold til Myanmar kan bli truffet av budskapet i bildene og begynne å reflektere rundt hva som ligger bak, sier Werkland.

Kun få dager etter at utstillinga åpna, blei det ene bildet sensurert med spraymaling.

- Nå kan man jo bare spekulere på hva som var hensikten bak sensureringa, men det er spennende at utstillinga kan vekke så sterke reaksjoner fra de som ser den, sier masterstudenten.

Utstillinga i Torggata (utafor Glasmagasinet) står fram til 12. september.

Torggata i Oslo: Bilde fra utstillinga. Foto: Trude Stapnes.

Av Erik Engblad
Publisert 2. sep. 2021 12:45 - Sist endret 9. sep. 2023 14:00