Polarisering på dagsorden under vinterseminar i samfunnsgeografi

17. og 18. mars inviterer Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi til vinterseminar i samfunnsgeografi. Denne gangen under temaet «Polarisering». Seminaret er en lavterskel møteplass for samfunnsgeografer fra hele landet, med ulike erfaringer og i alle aldre.

Bildet kan inneholde: rektangel, gjøre, kunst, magenta, elektrisk blå.

Igjen skal samfunnsgeografiske hjerner og kropper samles for å berikes og inspireres. Hvert år står fagets bidrag til dagsaktuelle temaer på agendaen under vinterseminaret, som arrangeres av ISS-ansatte Kristian Stokke, Per Gunnar Røe, Hege Merete Knutsen og David Jordhus-Lier

- Årets tema «Polarisering» er ikke nødvendigvis allemannseie blant samfunnsgeografer, men er valgt fordi vi opplever begrepet som en slags selvutskreven samfunnsdiagnose, og fordi vi tror et samfunnsgeografisk blikk har noe å tilføye debattene, sier Jordhus-Lier.

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, kinn, smil.
David Jordhus-Lier. Foto: Privat

- Begrepet benyttes i ulike sammenhenger, noe som vil reflekteres i de ulike innleggene under seminaret. Det kan forstås som sosial polarisering i bosettings- og inntekstmønstre, som geopolitisk polarisering i en konfliktfylt verden, eller som politisk polarisering langs ulike akser: for eksempel i klima- eller migrasjonspolitikken. I tillegg vil det bli fokus på autokratiseringsprosesser i ulike deler av verden, sier samfunnsgeografen.

Deler ut pris til nyskapende masteroppgave

Mange av ISS sine vitenskapelig ansatte vil holde innlegg eller lede sesjoner under årets seminar, som går over to dager. Terje Wessel, Kristian Stokke vil i tillegg til Jordhus-Lier holde keynote-innlegg. Det vil også Elana Rowe fra NUPI, Marta Bivand Erdal fra PRIO og forfatter Yohan Shanmugaratnam gjøre.

- Siden det første vinterseminaret i 2019 har vi delt ut en utmerkelse til den mest nyskapende masteroppgaven i faget. Mange av våre masterstudenter går bokstavelig talt egne veier i prosjektene sine, så konkurransen er hard. Vi gleder oss til å kunne dele ut denne prisen under seminarets første dag, sier Jordhus-Lier.

Seminaret avholdes i flotte omgivelser, i Professorboligen torsdag 17.mars og Gamle Festsal fredag 18.mars. I tillegg blir det et kveldsarrangement på Kulturhuset på torsdagen.

- Jeg er sikker på at kveldsarrangementet vil bli et høydepunkt i år også. Samtalen på podiet vil dreie seg om broen mellom forskning og aktivisme. Samfunnsgeografifaget er velsignet med en solid kjerne av samfunnsengasjerte stipendiater og masterstudenter, og det er denne gjengen som har hånda på rattet på Kulturhuset den første kvelden, sier Jordhus-Lier.

- Vi håper på fullt hus, og en salig blanding av utenbys og Oslofolk, universitetsakademikere og geografer med litt skitt under neglene, samt både yngre og eldre fagfeller. Påmeldingen så langt tyder på det.

Se foreløpig program (PDF).

Se arrangement for påmelding og mer informasjon.

Emneord: Samfunnsgeografi, seminar
Publisert 3. mars 2022 16:13 - Sist endret 25. juni 2024 14:34