Ruspolitisk pris til Willy Pedersen

– At prisen er stemt frem av folk som jobber med rus til daglig gjør at jeg er ekstra glad for den, sier rusforsker og professor emeritus ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Willy Pedersen, som får ruspolitisk pris for 2023.

Willy Pedersen

Prisvinner Willy Pedersen har over lang tid satt søkelys på ungdom, rus og sosial marginalisering. Han har bidratt i en stortingsmelding om narkotikapolitikk og er en aktiv og aktuell debattant, skriver juryen bl.a. i begrunnelsen (Foto: Christina Frøyseth Lande/UiO).

«Willy Pedersen er kjent for sin forskning på ungdommer og ungdomskultur og har i mange tiår bidratt til kunnskapsgrunnlaget som ligger til grunn for ruspolitikken - og da særlig knyttet til de unges situasjon.»

«Han er aktuell. Senest de siste ukene har han vært aktiv i forbindelse med krigsoverskriftene rundt kokainbruk blant russen.», heter det blant annet i begrunnelsen for prisen, som er tildelt av Fagrådet- Rusfeltets hovedorganisasjons ruspolitiske pris.

«Det som gjør ham interessant i ruspolitisk sammenheng er hvordan han over lang tid har satt søkelys på ungdom, rus, sosial marginalisering, seksualitet, kriminalitet og adferdsproblemer. Han har bidratt inn i en stortingsmelding om narkotikapolitikk og er en svært aktiv og aktuell debattant.», heter det også i begrunnelsen.

Fint å se at man har bidratt

- Jeg er særlig glad over at det er folk som jobber med behandling, forebygging, psykiatri, barnevern og brukerorganisasjoner. Det er fint å se at foredrag og innspill gjennom kronikker og andre medier når såpass bredt ut og kanskje har bidratt litt til den ruspolitiske endringen vi ser, sier Willy Pedersen.

- Hvor viktig har det vært for deg som forsker å formidle fra ditt felt?

- Det har vært veldig viktig. Jeg har fått tillit fra alle dem som har åpnet seg i intervjuer om både rusens gleder og om smertefulle opplevelser og fra mange hundre tusen ungdommer som har svart samvittighetsfullt på spørreskjemaer. Dette handler jo om gi noe tilbake, det skulle egentlig bare mangle.

- Hvilken autoritet gir det det å komme fra akademia?

- Jeg tror ikke det i seg selv gir noe særlig autoritet. Men ved å jobbe på universitetet, med den enorme friheten vi har, har jeg fått muligheten til å forfølge mine interesser gjennom mange år. Folk merker nok etter hvert at du har en annen rolle enn dem som driver med helseopplysning på oppdrag fra direktorater og departementer.

- Hvorfor har du vært så «trofast» mot rusfeltet i alle år?

- Rusfeltet er faglig interessant. Bruksmønstrene endrer seg stadig. Teoriene vi bruker justeres hele tida. Dessuten kan jo rusmidlene åpne for spennende overskridelser, sementere vennskap, men de er også er knyttet til en ond kaskade av sykdom og død. De kan være ekstremt skadelige, men det har også deler av ruspolitikken vært. «Krigen mot narkotika» innebar at titusener har blitt kastet i fengsel. Nå ser det ut til at den går mot slutten, og det er en stor glede.

Les også:

Av Gro Lien Garbo