English version of this page

Tidligere student hedret for innovativ masteroppgave

Selma Forfod Yssen ble tildelt utmerkelse for nyskapende masteroppgave under årets Vinterseminar i samfunnsgeografi.

Selma Yssen med prisen

Baner vei. Juryen mente at Yssens (nr. 2 fra høyre) oppgave representerte noe nytt i faget. Yssen fullførte mastergraden ved ISS i 2022. Foto: David Jordhus-Lier/ UiO

Yssen mottok utmerkelsen av professor Håvard Haarstad fra Universitetet i Bergen, som sammen med fem andre jurymedlemmer fra fem nordiske universiteter hadde kommet fram til at masteroppgaven "Autocratization and Civil Society Response in Tunisia: A Qualitative Case Study" best svarte ut kriteriene teoretisk, metodisk og tematisk nytenkning og mot.

Originalt prosjekt

Yssens studie utforsker den negative utviklingen til det tunisiske demokratiet i kjølvannet av den arabiske våren, og gir et bidrag til samfunnsgeografisk forskning på autokratisering. Oppgaven ble veiledet av Kristian Stokke, som nominerte bidraget til utmerkelsen. Juryens begrunnelse sa seg enige med nominasjonsteksten i at Yssens oppgave representerer noe nytt i faget:

We agree with Stokke’s in that the thesis also makes an original contribution to autocratization studies through its analytical focus on how and to what extent gradual autocratization is resisted by civil society actors.  The committee is convinced that the thesis demonstrates that Forfod Yssen has dared to stake out a new path. Forfod Yssen’s thesis is daring in terms of fieldwork and producing new, rich knowledge, and with that a contribution to and from geography as a discipline. While the field is dominated by quantitative and formalistic theory, the thesis interdisciplinary thoroughness and methodological bravery demonstrates how qualitative methods and interdisciplinarity on civil society and social movement is key, and also demonstrates how it extends it into the emerging field of autocratization studies.

Forskerkarriere

Yssen fullførte mastergraden i samfunnsgeografi høsten 2022, og jobber nå som forskningsassistent ved forskergruppen for Velferd og levekår på Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning.

Fjorårets utmerkelse ble avlyst grunnet få innsendte bidrag, og Yssens oppgave lå derfor på vent i et år før juryen plukket opp nominasjonen.

Syv andre bidrag fra tre høyere utdanningsinstitusjoner konkurrerte med Yssen om utmerkelsen, og juryen understreket at nivået på alle de nominerte bidragene var svært solid.

Selma Yssen med prisen og forsamlingen bak
Stolt alumna-student. Selma F. Yssens masteroppgave ble hedret under ISS' vinterseminar i mars 2024. Foto: David Jordhus-Lier/ UiO
Av David Jordhus-Lier
Publisert 8. mars 2024 13:31 - Sist endret 13. mars 2024 14:43