Bli kjent med ny Marie Curie-forsker på ISS

Danske Jakob Laage-Thomsen har fått Marie Sklodowska-Curie-stipend, for å forske på hvordan CO2-skatten organiseres i Norge, Danmark og Frankrike.

MSCA-postdoktor Jakob Laage-Thomsen

Karbonfangst på kontoret. Jakob Laage-Thomsen starter Marie Sklodowska-Curie-prosjektet, som har en varighet på to år. Foto: Erik Engblad/ UiO

Spesielt vil han undersøke hvordan skatten blir implementert fra policy til et fungerende system, hvordan holdningene til karbonbeskatningen er blant personene som jobber med skattesystemet og sammenligne dette i de tre landene.

Skattebyråkratene

– Hvem er det som jobber med CO2-skatten og hva mener de er den mest rettferdige måten å skattlegge på, spør Laage-Thomsen.

Han kom til Oslo i begynnelsen av februar 2024 og skal arbeide med Marie Sklodowska-Curie-prosjektet JUSTCARBON (Just Carbon Transitions) i to år som postdoktor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS) ved Det samfunnsvitenskapelige fakultetet på UiO.

Laage-Thomsen beskriver prosjektet sitt som et komparativt prosjekt som følger tre spor. Det ene sporet, ifølge prosjektlederen, skal undersøke hvordan vi skattlegger karbonforbruk i de tre landene og hvordan det kommer inn i skatte- og miljølovgivningen.

Dernest ønsker han å se på hvem som ender opp med å bli eksperter som skal bestyre et slikt system og hvilke idealer eller holdninger til beskatning som fins i disse landene.

Pisk og gulrot

– Gjenspeiler de politiske idealene om et rettferdig skattesystem holdningene til ekspertene som skal styre skattesystemet?

– Og dertil, når man innretter et skattesystem, så vil man jo at folk skal handle deretter. Hvordan endrer de sin atferd, når skattemyndighetene for eksempel gjør bilkjøring veldig dyrt? Slike systemer fungerer best når de anses som rettferdige, understreker Laage-Thomsen.

– Eksperter har ofte en dobbeltrolle. På den ene siden utarbeider de policyen og utvikler skattesystemet. På den andre siden skal de sørge for at vi betaler vår avgift korrekt, at vi følger skattesystemet.

Forskeren presiserer at skattesystemet balanserer flere samfunnshensyn, som gør det interessant å undersøke.

– Det er statens primære inntektskilde. Systemet blir også brukt til økonomisk utjevning og omfordeling, understøtte vekst og strategiske industrier i en internasjonal konkurrensesituasjon, og dessuten til å påvirke befolkningen og selskapers virksomheter på spesifikke områder.

Han er opptatt av hvordan de som jobber med skattesystemet sørger for at systemet fungerer best mulig, og om det er noen forskjeller mellom landene i denne praksisen.

Hensikten med de fleste former for CO2-beskatning er, ifølge Laage-Thomsen, å flytte befolkningens forbruk og virksomhetenes produksjon mot mindre forurensende alternativer, men det er fremdeles stor variasjon i hva som omfattes av systemet.

Møttes i Paris

Han forteller at han alltid har vært interessert i institusjoner og organisasjoner og er utdannet sosiolog fra Københavns universitet.

Mentoren på det pågående Marie Curie-prosjektet, Marte Mangset på ISS, traff han første gang i Paris under pandemien, der begge deltok på en workshop om organisering av skatter og avgifter.

– For halvannet år siden tok hun igjen kontakt med meg for å høre om jeg var interessert i å samarbeide om en Marie Curie-søknad.

Nå har han flyttet til 4. etasje i Harriet Holters hus, der Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved SV-fakultetet hører hjemme, og gleder seg til to spennende år på Blindern campus.

– Akkurat nå driver jeg og oppdaterer forskningsdesignet med den spennende utviklingen som har skjedd siden vi søkte på prosjektet.

– Blant annet den politiske debatten som for tiden foregår i Danmark rundt skattlegging av landbrukets forurensing på bakgrunn av en ny rapport fra Rådet for grønn skattereform og Emission Trading System (ETS 2), et direktiv som ble vedtatt i fjor sommer, avslutter Laage-Thomsen..

Fin rekrutteringsmulighet

Marit Eldholm
Marit Eldholdm.

EUs midler innenfor MSCA henger høyt, sier Marit Eldholm, teamleder for forskning i fakultetsadministrasjonen. Hun ønsker Laage-Thomsen velkommen til SV og er spent på å følge prosjektet framover.

– Kjenner du en dyktig internasjonal forsker med en interessant profil, som du ønsker å samarbeide med og utvide dine nettverk, så kan dette være en mulighet til å rekruttere vedkommende, sier hun og anbefaler alle interesserte ved SV-fakutetet å merke seg UiOs mobiliseringsmøte for potensielle veiledere den 8. mars.

– Der kan du lære mer om ordningen og vurdere om det er noe for deg, foreslår Eldholm.

Publisert 29. feb. 2024 17:53 - Sist endret 1. mars 2024 00:53