UiO og Oslo kommune sammen for et bærekraftig Oslo

UiO og Oslo kommune inngår avtale for å involvere studentene i arbeidet for en bærekraftig byutvikling.

Bildet kan inneholde: smil, ansiktsuttrykk, organ, mote, kunstner.

Samarbeid om bærekraft. Fra venstre viserektor for utdanning ved Universitetet i Oslo, Bjørn Stensaker, byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North og instituttleder ved ISS, Anniken Hagelund. Foto: Ninja Sandemose/ Oslo kommune

Fra høsten kan studenter ved Universitetet i Oslo være med på å utvikle prosjekter som kan bidra til en bærekraftig byutvikling i Oslo. Dette er takket være en samarbeidsavtale mellom UiO og Oslo kommune om det nye emnet Prosjekt bærekraftig Oslo.

–Vi står overfor en rekke samfunnsmessige utfordringene som krever innovasjon, kreativitet og engasjement. Som by er vi avhengige av kunnskap, evne og vilje til bærekraftig byutvikling. Derfor er vi svært glade for dette samarbeidet med Universitetet i Oslo der studenter kan bidra med helt konkrete løsninger i byen vår, sier byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North (H).

Prosjekt bærekraftig Oslo er et prosjektbasert emne der studenter utformer og gjennomfører et prosjekt som kan handle om ulike temaer innenfor bærekraftig utvikling, som bymiljø, transport, eller velferd. Studentene arbeider i grupper, definerer prosjektene sine selv og utvikler disse i dialog med fagmiljøer i Oslo kommune og andre samfunnsaktører. Studentene får direkte og verdifull erfaring med tverrfaglig prosjektarbeid, samtidig som at de utvider sitt nettverk i og utenfor universitetet.

– Vi er veldig glade for å kunne tilby dette emnet i samarbeid med Oslo kommune. Her får studentene en god kombinasjon av fag og praksis, samt muligheten til å bidra til ytterligere bærekraftig utvikling i hovedstaden. Dette vil gi en kompetanse og erfaring som definitivt er etterspurt i arbeidslivet, sier Bjørn Stensaker, viserektor for utdanning ved Universitetet i Oslo.

I emnet til høsten fokuseres det på Hovinbyen, som er Norges største byutviklingsområde. Dette gir mange muligheter for studentene til å jobbe med prosjekter som kan være nyttige for kommunen. Prosjektene kan være eksperimentelle, kritiske og kreative responser på lokale problemer, eller dreie seg om en utfordring som gjelder hele byregionen – studentene kan bestemme.

Bjørn Srensaker, Anita Leirvik North og Anniken Hagelund
Byråden signerer samarbeidsavtalen mellom UiO og Oslo kommune. Foto: Ninja Sandemose/ Oslo kommune.

Oslo bystyret vedtok strategisk plan for Hovinbyen 20. juni 2018. Hovinbyen er det viktigste utviklingsområdet i Oslo, og det er store ambisjoner for boligpolitikk, mobilitet, sosial infrastruktur og biologisk mangfold. I tillegg til Oslo kommune og de ulike eiendomsaktørene er det ulike organisasjoner og aktører som ønsker å bidra til utviklingen av området, som ByLab Oslo, Hovinbyen Sirkulære Oslo og Pådriv Oslo. Satsingen på etablering av innovasjonsdistriktet Hovinbyen Sirkulære Oslo er en oppfølging av Campus Oslo – strategi for utvikling av kunnskapshovedstaden, som ble vedtatt av Oslo bystyre i 2019.

For UiOs sin del, utgjør samarbeidet med Oslo kommune en viktig del av arbeide med å oppnå ett av UiOs strategiske mål: å utdanne studenter med kunnskap, evne og vilje til å skape en bedre verden, styrke dialogen med omverdenen og arbeide for at kunnskap tas i bruk. UiO har derfor opprettet et studietilbud i innovasjon for bachelorstudenter – Innovasjonssertifikat. Prosjekt bærekraftig Oslo inngår i det nye innovasjonssertifikatet og tilbys av Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi. Emnet tar sikte på å fremme tverrfaglighet, bærekraft og sosial innovasjon ved at studenter fra ulike disipliner tar kunnskapen sin i bruk. Emne er åpnet for studenter fra alle studieprogrammer.

–Oslo kommune vil også bidra med ressurspersoner og forslag til problemstillinger som Oslo kommune ønsker spesielt fokus på, avslutter byråden.

Mer informasjon?

Publisert 7. juni 2024 11:05 - Sist endret 7. juni 2024 13:02