PROTOKOLL FRA FAGRÅDS- OG PROGRAMSRÅDSMØTE I SAMFUNNSGEOGRAFI

 
Møtet ble satt 20. september 2005, kl. , , og hevet kl. .

Tilstede: Jan Hesselberg, Robert Hassink, Øivind Hetland, Terje
Wessel, Bjørnar Sæther, Per Gunnar Røe, Kristian Stokke, Elin Selboe,
Hanne Bruvik (studentrepr.) og Svein Olav Standal (studentrepr.)

Fra administrasjonen: Tori Norheim Sandlie og Birgitte Bøgh-Olsen (ref)

SAK 1 FAGRÅDET           
SAK 2
Saksnr. 35/05
Godkjenning av protokoll fra fagrådsmøtet 22.06. 2005 og innkalling til fagrådsmøtet 20.09. 2005. Saker under eventuelt.

Protokollen ble godkjent. Ingen saker under eventuelt.

          

Ordinære saker

V-SAK 1
Saksnr. 36/05
Innstilling, stipendiatstilling

Vedtak: Komiteens innstilling ble godkjent. Saken sendes til
innstillings- og tilsettingsrådet på instituttet for endelig vedtak.

          
V-SAK 2
Saksnr. 37/05
Valg av forskningsansvarlig

Vedtak: Kristian Stokke ble valgt til forskningsansvarlig på
samfunnsgeografi. Vervet innebærer også ansvar for phd-utdanningen.
Forskningsansvarlig skal dessuten sitte i fakultetets
forskningsutvalg.

          

Diskusjonssaker

D-SAK 1
Saksnr. 38/05
Diskusjon av mulige tiltak på undervisningssiden for å skape mer tid til forskning.

Saken ble utsatt i påvente av et notat fra fakultetet som blir et
utgangspunkt for en slik diskusjon.

          
D-SAK 2
Saksnr. 39/05
Informasjonsarbeid på samfunnsgeografi

Diskusjon av mulige tiltak for å gjøre samfunnsgeografi mer kjent i
videregående skole og samfunnet for øvrig. Studentrepresentantene
foreslo å sende informasjonsmateriell til studieveiledere i den
videregående skolen. De foreslo dessuten at programutvalgets
medlemmer kunne ta med seg informasjonsmateriell hjem til sine
videregående skoler.
Kristian Stokke pekte på at våre nettsider er kjedelige, fulle av
tekst og med lite bilder. Han foreslo å lage en ny nettside som viser
alt det spennende som foregår på faget. Han foreslo også å spørre de
nye bachelorstudentene om hvor de fikk vite om samfunnsgeografifaget,
slik at vi vet noe mer om hvordan vi rekrutterer studenter til våre
emner før vi setter i gang med tiltak.

          
D-SAK 3 PROGRAMRÅDET           
D-SAK 4
Saksnr. 15/05
Godkjenning av protokoll fra programrådsmøtet 22.06.2005 og innkalling til programrådsmøtet 20.09. 2005. Saker under eventuelt

Protokollen ble godkjent. Ingen saker under eventuelt.

          

Orienteringssaker

O-SAK 1
Saksnr. 16/05
30. september er frist for rapportering til fakultetet om kvalitet på studieprogram og emner.

Alle institutter og studieprogram skal rapportere på kvalitetsarbeid
til fakultetet. Rapportene skal redegjøre for eventuell
kvalitetssvikt i emner eller studieprogram og for indikasjoner på
spesielt god kvalitet. Rapportene skal også inneholde forslag til
tiltak for bedringer. Tilsynssensors rapport, som kommer til
instituttet i disse dager, skal ligge til grunn for disse rapportene.

          
O-SAK 2
Saksnr. 17/05
Rammer for opptak til studieprogram, høsten 2006

Fakultetsstyret vedtok i forrige uke at bachelorprogrammet i
samfunnsgeografi får 5 færre studieplasser neste år.

          

Diskusjonssaker

D-SAK 5
Saksnr. 18/05
Teksten på nettet og i brosjyren, tilbakemeldinger på den.

Noen tilbakemeldinger kom på møtet. Flere tilbakemeldinger på
tekstene kan sendes til studiekonsulenten innen 1. oktober.

          
D-SAK 6
Saksnr. 19/05
Hva har veileder lov til å si til kommisjonen ved avsluttende muntlig?

Diskusjon av om vi bør ha noen prinsipper for kontakt mellom veileder
og kommisjonen ved avsluttende eksamen på master. Jan Hesselberg
pekte på at det i regelverket åpnes opp for at komiteen kan snakke
med veileder før muntlig eksamen. Han understreket at det er viktig
at det er selve oppgaven som blir diskutert, og ikke personlige
forhold hos studenten. Slike forhold skal ikke ligge til grunn for
komiteens vurdering.
Det var enighet om at kontakt mellom veileder og komité må skje etter
initiativ fra komiteen, ikke fra veileder.

          
D-SAK 7
Saksnr. 20/05
Gjennomstrømning på master. Forslag til tiltak.

Kun en av studentene som startet opp på sine masterstudier høsten
2003 har gjennomført på normert tid. Ønsker vi at flere skal komme
gjennom på normert tid? Hvilke tiltak kan vi i så fall sette i gang?
Studiekonsulenten orienterte om hvilke tiltak som er satt i gang på
sosialantropologi, som har fått en stor andel av studentene som
begynte høsten 2003 gjennom masterstudiet på normert tid. Der har de
bestemt at studentene ikke får veiledning hvis de bruker lenger tid
enn normert uten å ha en god grunn til det. De får heller ikke
tilgang på lesesalsplass hvis de bruker lenger tid enn det som er
normert. I tillegg jobber de aktivt med å tildele veileder til
studentene tidlig i studieløpet. Dette gjøres gjennom at alle som
søker på masterstudiet må legge ved en kort prosjektskisse (en halv
side) sammen med søknaden. På bakgrunn av denne skissen, blir
studentene tildelt en veileder i løpet av den første måneden av
masterstudiet sitt.
Programrådets medlemmer var enige at det er viktig for
gjennomstrømningen å få studentene i gang med masteroppgaven tidlig i
studieløpet. Tildeling av veileder i første semester og mer fokus på
oppgavedesign i SGO4000 var blant forslagene. Programleder pekte på
at det skal være mulig å få en mastergrad også for studenter som av
ulike årsaker (barn, sykdom osv) ikke har mulighet til å gjennomføre
studiet på normert tid. Opplegget på masterstudiet må ta høyde for
dette.

          
D-SAK 8
Saksnr. 21/05
Liste med eksterne sensorer

Studiekonsulenten trenger flere navn på listen over eksterne sensorer
vi kan bruke på eksamener på bachelor- og masternivå. Det kom mange
forslag i møtet, og flere forslag kan meldes til studiekonsulenten.
Noen av programrådets medlemmer etterlyste en klargjøring av
kriterier for hvilke sensorer vi kan bruke. Flertallet var enige om
at en evt. sensor ikke nødvendigvis må være samfunnsgeograf.

          
Publisert 29. sep. 2010 16:08 - Sist endret 28. sep. 2023 09:46