PROTOKOLL FRA PROGRAMSRÅDSMØTE I SAMFUNNSGEOGRAFI

 
Møtet ble satt 23. november 2005, kl. , , og hevet kl. .

Tilstede: Jan Hesselberg, Robert Hassink, Marianne Millstein, Ann
Cecilie Bergene, Terje Wessel, Per Gunnar Røe, Kristian Stokke, Hege
Knutsen, Øyvind Hetland, Hanne Bruvik (studentrepr.) og Svein Olav
Standal (studentrepr.)

Fra administrasjonen: Tori Norheim Sandlie og Birgitte Bøgh-Olsen
(ref)

SAK 1
Saksnr. 29/05
Godkjenning av protokoll fra programrådsmøtet 19.10.2005 og innkalling til programrådsmøtet 23.11. 2005. Saker under eventuelt.

Protokollen ble godkjent.

          

Diskusjonssaker

D-SAK 1
Saksnr. 30/05
Forholdet mellom pensum og eksamen i emner uten skoleeksamen

Flere av våre emner både på bachelornivå og masternivå (mest på
masternivå) har oppgaveinnlevering som eneste eksamensform.
Tilbakemeldingen fra studentene i studentevalueringer er at med en
slik eksamensform blir ikke pensum lest. Studentene leser kun det som
er relevant for den oppgaven de skal skrive. Noen studenter mener at
dette er dumt og at de egentlig har et ønske om å komme seg gjennom
hele pensum. Men det viser seg vanskelig å gjennomføre når de ikke
blir "tvunget" til å lese hele pensum.
Hvordan forholder vi oss til at pensum ikke blir lest i emner med
bare oppgave som eksamensform? Er dette en eksamensform som egner seg
bedre på masternivå enn på bachelornivå, der målet for læringen er at
studentene skal få en bred innføring i de fagområdene vi jobber med?
Bør eksamensformen på de enkelte emnene våre ses mer i sammenheng med
læringsmålene?
Studentrepresentantene kunne bekrefte at studentene ikke prioriterte
å lese hele pensum i emner med kun innleveringsoppgave som
eksamensform. De pekte også på at det i emner med både skoleeksamen
og innleveringsoppgave kunne være fornuftig å ha skoleeksamen først,
slik at studentene fikk oversikt over pensum før de begynte å skrive
oppgave. Hege Knutsen sa at hun hadde hatt gode erfaringer med dette
i SGO3400.
Flere pekte på at det er viktig med variasjon mellom de ulike emnene
i eksamensformer. Kristian Stokke anså det ikke som noe stort problem
at studentene som tar hans emner ikke leser hele pensum.
Det ble bestemt at saken skal tas opp igjen senere.
Studentrepresentantene oppfordres også til å ta opp saken i sine fora.

          
D-SAK 2 Eventuelt
  • Diskusjon av forhold som er tatt opp i SV-fakultetets
    studiekvalitetsrapport som angår samfunnsgeografi.
    Det var særlig gjennomstrømning på master som ble diskutert.
    Programrådet ble presentert for opplegget for masterprogrammet i
    sosialantropologi, som har lykkes med å få gjennom mange studenter på
    normert tid. Sosialantropologi har vedtatt at masterstudenter kun har
    krav på veiledning i to år. I tillegg får de ikke lesesalsplass i mer
    enn to år. Studentene må også lage en prosjektskisse som de legger ved
    mastersøknaden sin, og de får tildelt veileder allerede på
    orienteringsmøtet på master. I tillegg har masterprogrammet i
    sosialantropologi en struktur som skiller seg vesentlig fra
    samfunnsgeografi. Studentene får 30 studiepoeng for å dra på
    feltarbeid og skrive en feltrapport. I tillegg er det teoretiske
    innholdet i mastergraden betydelig mindre enn i samfunnsgeografi.
    Studentene har kun ett felles teoriemne som kan likne på vårt
    vitenskapsteoriemne. Ren fokus på oppgaveskriving tar en mye større
    del av masterstudiet enn på samfunnsgeografi. Programrådet mente det
    var viktig å se på erfaringene og opplegget til sosialantropologi,
    selv om mange var skeptiske til et såpass lite teoretisk fokus i
    masterstudiet. Det ble foreslått å opprette en komité som skal se på
    opplegget for masterprogrammet, med en studentrepresentant, en
    vitenskapelig ansatt, samt studiekonsulenten. Studiekonsulenten skal
    sette sammen komiteen. Programrådet ble også minnet på at
    samfunnsgeografi i fakultetets øyne gir for gode karakterer på
    masteroppgaven. Fordeling av veiledere mellom de ansatte ble også tatt
    opp. Fordelingen er i dag relativt skjev mellom de ulike ansatte.
    Denne saken blir tatt opp igjen senere.
  • Levering av samme innleveringsoppgave på flere emner
    Hege Knutsen ønsket fokus på problemet med at det er mulig for
    studenter å levere samme prosjektoppgaver/hjemmeoppgaver på flere
    emner. Hun mente at programrådet burde diskutere hva som kan gjøres
    med dette og hva som skal til for at man skal kunne si at dem samme
    oppgaven er levert to ganger. Hvor lik kan oppgaven være?
    Studiekonsulenten undersøker hva fakultetet gjør i denne saken før
    den tas opp igjen i programrådet senere.
  • Engelskspråklige emner i samfunnsgeografi
    Hege Knutsen jobber på oppdrag fra fakultetet med å sette sammen
    pakker med engelskspråklige emner til innreisende studenter. I den
    forbindelse ønsket hun å lufte med programrådet muligheten for å
    omgjøre flere av våre emner på bachelornivå til engelskspråklige. Det
    var ikke noe problem for de emneansvarlige å gjøre dette, men flere
    pekte på at studentene ville få problemer med å utvikle et norsk
    fagspråk dersom all undervisning skal foregå på engelsk. Saken tas
    opp igjen til diskusjon på et senere møte.
          
Publisert 29. sep. 2010 16:08 - Sist endret 28. sep. 2023 09:48