Programrådsmøte i samfunnsgeografi

Programrådsmøte 14. desember, kl. 10.15-12.00, Harriet Holters hus, rom 323.

Tilstede: Bjørnar Sæther, Hege M. Knutsen, Per Gunnar Røe, Elin S. Mæsel og Ellen Konstali (studentrepresentanter). Referent: Brita Langeid.

Protokoll

Sak 1 (50/2011) Godkjenning av innkalling og dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.


Sak 2 (51/2011) Godkjenning av protokoll fra møte 05.10.2011

Protokoll fra møte i programrådet 05.10.2011

Vedtak: Protokollen godkjennes.


VEDTAKSSAKER

Sak 3 (52/2011) Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk

Beskrivelse av hvilket læringsutbytte kandidater skal ha etter å ha gjennomført bachelor og master i samfunnsgeografi og master i Development Geography er revidert i henhold til kravene fra Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.  

Sakdokumenter:
Hva lærer du? Bachelor
Hva lærer du? Master
Learning outcomes

Diskusjon om denne type språk egner seg for unge mennesker som ikke studerer. Tekst ble vedtatt i dette møtet, og den endelige versjonen, med frist 15.2.2012, skal opp i igjen i det første programrådsmøtet våren 2012.


Sak 4 (53/2011) Programrådet for samfunnsgeografi fra 2012

Ny instituttledelse i 2012 betyr endringer i programrådet for samfunnsgeografi.

Vedtak: det foreslåtte programrådet vedtas. Merknad: Varaer må skaffes for midlertidige og faste. Bjørnar stiller som vara for en av de faste.

Per Gunnar Røe Leder, undervisningsleder
Terje Wessel Programleder, PhD
Jan Hesselberg Undervisningsleder, Development Geography
Hege Merete Knutsen Fast vitenskapelig ansatt
Kristian Stokke Fast vitenskapelig ansatt
Ingar Brattbakk Midertidig vitenskapelig ansatt
Marielle Stigum Gleiss Midertidig vitenskapelig ansatt
Elin Seim Mæsel Studentrepresentant
Ellen Konstali Studentrepresentant, vara

DISKUSJONSSAKER

Sak 5 (54/2011) Godkjenning av ekstern utdanning på masterprogrammet

Bjørnar orienterte om en spesifikk sak. Programrådet stilte seg bak at man følger tidligere praksis i denne ene saken, hvor en student med ekstern utdanning (1-årig master fra UK) kan søke om og få inntil maks 30 sp innpasset i mastergraden ved samfunnsgeografi. Det skal ikke åpnes i denne saken for at 60 sp kan bli innpasset og at studenten tar kun masteroppgaven sin her. Eventuelt kan man diskutere generell praksis i annet programrådsmøte.

 
Sak 6 (55/2011) Oppsummering ifm. nytt programråd fra 2012
 
Programrådets mandat er hjemlet i fakultets reglement:

§ 8 Programråd for studie- og forskerutdanningsprogrammer
Ved fakultetet opprettes det programråd for alle studietilbud (program) som leder fram til en grad. Programrådene er delegert det koordinerende ansvar for sine studietilbud. Programrådene selv skal behandle de faglige rammene, viktige prioriteringer og opplegg for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av programmene. Utover dette kan et programråd delegere sine oppgaver til programleder. Avgjørelser om den løpende drift skal delegeres til programleder.

Har vårt programråd fungert i tråd med disse intensjonene? Er det ønskelig med endringer for neste periode?
 
Bjørnar orienterte. Få har møtt  til programrådsmøter høsten 2011, trolig en synkende tendens over tid. Behovet for blant annet  å koordinere undervisning bør legges til egne, mindre lærermøter med egen innkallinger. Per Gunnar innkaller til første møte på nyåret, studenter og aktuelle fra administrasjonen inviteres.


ORIENTERINGSSAKER

Sak 7 (56/2011) Individuelle veiledningssamtaler med førsteårsstudentene på bachelorprogrammet

Studiekonsulent kalte inn alle nye studenter til individuelle studentsamtaler, men svært få møtte. Tidspunktet kan ha vært feil (rett etter siste eksamen), men oppmøtet også på de andre arrangementene i utvidet studiestart har vært labert på samfunnsgeografi.

Bjørnar orienterte om at få studenter møtte til individuelle samtaler med studiekonsulent i desember (del av utvidet studiestart). Ulike tilbakemeldinger fra PU: Studenter sier de ikke fikk beskjed. Vi ser at man ikke når alle på UiO-eposten, som det forventes at de skal bruke. Samtalene fant sted rett etter eksamen, mange prioriterte derfor ikke dette. Mulig å ha samtalene i 2. semester? Ønske om mer presis agenda i eposten ut, slik at studentene forstår poenget med samtalene. Det var nemlig uklart for mange. Evaluering av utvidet studiestart H11 i januar 2012, der faddere kan gi tilbakemelding på hva som fungerte/ikke fungerte.

EVENTUELT

Per Gunnar refererte til kandidatundersøkelsen, der det blant annet kommenteres  at studenter savner mer øving i presentasjonsteknikk. Ulike tiltak vil i 2012 bli vurdert. Det er satt i gang arbeid rundt en pilot, hvor to kurs er tenkt laget.

PU kommenterte at det savnes mer gruppearbeid som vurderingsform da dette gir god læring som er nyttig videre i arbeidslivet.  I dag er det kun SGO1910 som har dette, masterprogrammet har ingen kurs. Forslag V12: hele masterkullet møtes for å drøfte oppgaver/skisser underveis, med Per Gunnar  og/eller andre ansatte tilstede.

Ønske fra PU om at et  Fronterrom opprettes kun for masterstudenter som eget diskusjonsforum. Studiekonsulent har sendt forespørsel til Fronterhjelp, og avventer svar derfra.

 


 

 

Publisert 19. des. 2011 13:20 - Sist endret 5. des. 2012 13:15