Programrådsmøte samfunnsgeografi

Programrådsmøte samfunnsgeografi 8. februar kl. 10.15-12.00, Harriet Holters hus, rom 323.

Tilstede: Per Gunnar Røe, Kirtsen Ulsrud, Hege M. Knutsen, Karen O'Brien, Bjørnar Sæther, Jan Hesselberg, Ingar Brattbakk, Terje Wessel, Marielle Stigum Gleiss, Elin S. Mæsel og Ellen Konstali (studentrepresentanter), Lixian Cheng. Referent: Siri Steen Selvig

Protokoll

Sak 1 (1/2012) Godkjenning av innkalling og dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.
 

Sak 2 (2/2012) Godkjenning av protokoll fra møte 14.12.2011

Protokoll fra programrådsmøtet 14. desember 2011

Vedtak: Protokollen godkjennes.

 

VEDTAKSAK

Sak 3 (3/2012) Emneansvar høsten 2012

Saksdokument: Emneansvar høsten 2012

Vedtak: Fordelingen av emneansvar godkjennes. Det nye masteremnet med Hege som emneansvarlig vil få fastsatt emnenavn- og kode innen 15. mars.

 

DISKUSJONSSAKER

Sak 4 (4/2012) Tilsynsensorrapporten 2011

Saksdokument: Tilsynsensorrapport

Per Gunnar orienterte. Tilsynsensor har ingen innvendinger mot de evaluerte emnenes vurderingsformer, vurderingsprosesser eller karaktersetting. I vurderingen av emnebeskrivelsene etterlyses det tydeligere informasjon om temavalg (i henholdsvis essayet i SGO2200 og bacheloroppgaven i SGO3400), men Hege påpeker at dette først og fremst er informasjon studentene får gjennom Fronter. En løsning er å få med en setning i emnebeskrivelsene om at nettopp slik detaljert informasjon om undervisningen blir gitt i Fronter. Tilsynsensors avsluttende anbefaling for fagmiljøets videre arbeid er å bedre rutinene i tilknytning til gjennomføring av periodiske emneevalueringer. Tilsynsensor viser til den periodiske emneevalueringen av SGO2400 (H10) som et eksempel til etterfølgelse. Det har vært diskutert med tilsynsensor om muligheten for at han skal se på programmene i sin helhet, og ikke bare enkeltemner, men programrådet mente at dette overlapper med programevalueringen som skal gjennomføres.


Sak 5 (5/2012) Feltstøtte til studenter på masterprogrammet

Det er kommet spørsmål om støtte kan innvilges til feltarbeid i Canada. Programrådet vedtok i 2009 at støtte kun innvilges til feltarbeid i Asia, Afrika og Latin- Amerika. Saksdokument: infosiden om støtte til feltarbeid på programsiden.

Siri orienterte og spørsmålet ble diskutert. Det er enighet om at det bør være muligheter for at dette vedtaket endres. Formuleringen i et evt. nytt vedtak kan åpne for tildeling av støtte til kostnadskrevende feltarbeid også andre steder. Forslag til ny tekst og evt. reformulerte/spesifiserte kriterier for tildeling av støtte må utarbeides, både på grunnlag av innspillene som kom fram i programrådsmøtet, og på bakgrunn av informasjon om tilgjengelige midler til denne potten i 2012. Evt. ny praksis for feltstøtten må vedtas på programrådetsmøtet i mars (søknadsfristen er i utgangspunktet 15. februar hvert år. Studenter med spørsmål om støtte til feltarbeid også utenfor Asia, Afrika og Latin-Amerika har likevel fått beskjed om å søke innen frist).

PU melder om at 15. februar som frist for å søke støtte oppleves som tidlig av studentene, og at mange i denne perioden har mye arbeid med bl.a. SGO4010.
Siri har undersøkt den praktiske muligheten for å sette fristen for å søke om støtte seinere enn hva den er i dag, og har i samråd med Per Gunnar besluttet å utsette årets søknadsfrist til 2. april 2012. Alle masterstudentene vil få informasjon om endringen.

 

ORIENTERINGSSAKER

Sak 6 (6/2012) Automatiske begrunnelser

Lixian orienterte om erfaringer med automatiske begrunnelser. Det har generelt ikke vært så mange studenter som har hentet de automatiske begrunnelsene (nærme jul/sommerferie når begrunnelsene blir tilgjengelige), men i SGO3100 var det høsten 2011 58% som hentet, mot 35% høsten 2010. Det er opp til enhver emneansvarlig om automatiske begrunnelser skal være en del av tilbudet i emnet. Hvis en emneansvarlig ønsker automatiske begrunnelser må informasjon om dette inn i emnebeskrivelsen (som vedtas i programrådsmøtet 28.03).

Administrasjonen har ikke kapasitet til å sende ut begrunnelser til studenter på e-post, og Lixian har undersøkt muligheten til å evt. bruke Fronter. Dette viser seg å ikke være et reelt alternativ grunnet personvern- og kapasitetshenyn. Det jobbes derimot for digitale løsninger for bl.a. automatiske begrunneler sentralt (som del av IHR), men enn så lenge vil gjeldene praksis med avhenting på instituttet opprettholdes.  


Sak 7 (7/2012) Erfaringer fra nytt innføringsemne SGO1003

Marielle meldte tilbake med erfaringer fra SGO1003 høsten 2011. Mye har fungert godt og vil videreføres til høsten. Emnet var likevel i overkant intensivt (både for studenter og emneansvarlig), så enkelte endringer må gjøres. Dette gjelder spesielt størrelsen på seminargruppene (ift. individuelle tilbakemeldinger), men det vil også bli aktuelt å legge inn et par forelesninger i undervisningsrekka. Emneansvaret vil høsten 2012 deles mellom Marielle og Anja.
PU melder tilbake om kjempefine tilbakemeldinger på kurset fra bachelorstudentene.


Sak 8 (8/2012) SGO1003 blir pilotprosjekt

SGO1003 blir et av to pilotprosjekter, på fakultetet, for å bedre opplæring i faglige presentasjoner (med vekt på presentasjonsform- og teknikk)

Per Gunnar orienterte. Fakultet nedsatte høsten 2011 en arbeidsgruppe som skulle utrede tiltak for å forbedre studentopplæring i faglige presentasjoner på fakultetet. Bakgrunnen for å sette i gang dette arbeidet var en diskusjon i Forum for studiespørsmål, ønsker fra studentene, resultatene fra kandidat- og arbeidsgiverundersøkelsene, og de innspill fakultetet har fått fra USIT om bruk av IT. Arbeidsgruppen anbefaler at faglæreren, i tillegg til å gi faglige tilbakemeldinger, skal gi tilbakemelding til hver enkelt student på muntlig presentasjon (med fokus på form og presentasjonsteknikk).

 

Sak 9 (9/2012) Periodiske emneevalueringer våren 2012

SGO1001, SGO1900 og SGO2100 skal etter planen gjennomgå periodisk evaluering ("grundig evaluering") dette semesteret.

Saksdokumenter: Evalueringsplan 2009-2013
Mal for periodiske emnerapporter
Fakultetets infoside om periodisk evaluering

Siri orienterte og saken ble diskutert. Det har vært gjennomført få periodiske evalueringer de siste årene, noe også tilsynsensor påpeker i sin rapport for 2011. Evalueringsplanen må oppdateres med emner/emnekoder og gjennomgås slik at en hensiktsmessig evalueringsplan kan settes for resten av perioden (til og med våren 2013). Det kan være flere grunner til at det ikke er gjennomført/rapportert om slike emneevalueringer, og det er viktig å påpeke at den periodiske emneevalueringen (minimum hvert 4. år) kommer i tillegg til underveisevalueringen som skal gjøres hver gang emnet tilbys. Den noe mer omfattende periodiske emneevalueringsrapporten skal publiseres på programsiden.

Siri vil sende ut informasjon/mal/lenker til verktøykasser til emneansvarlige hvis emne skal gjennomgå periodisk evaluering våren 2012 (pr. nå SGO1900, SGO2100 og SGO2200).

 

EVENTUELT

- Per Gunnar orienterte om utlysning av en stipendiatstilling i samfunnsgeografi.

Neste programrådsmøte holdes 28.03.2012. Dette er møtet der høstens emnebeskriveler og pensum skal vedtas. Mer informasjon kommer.


 

Publisert 8. feb. 2012 14:19 - Sist endret 22. okt. 2012 08:52