Programrådsmøte samfunnsgeografi 8. mai

Programrådsmøte i samfunnsgeografi 8. mai kl. 10.15-12.00, rom 323, Harriet Holters hus.

Tilstede: Per Gunnar Røe, Hege M. Knutsen, Marianne Millstein, Elin Selboe, Sylvi B. Endresen, Karen O'Brien, Jan Hesselberg, Bjørnar Sæther, Elin Sæther, Ingar Brattbakk og Elin Seim Mæsel (PU). Referent: Siri Steen Selvig.

Protokoll

Sak 1 (31/2012) Godkjenning av innkalling og dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

Sak 2 (32/2012) Godkjenning av protokoll fra møte 18.04.2011

Protokoll fra programrådsmøtet 18.04.20112

Vedtak: Protokollen godkjennes.

DISKUSJONSSAKER

Sak 3 (33/2012) Søkertall 2012

Per Gunnar orienterte om at det er nedgang i antall primærsøkere til bachelorprogrammet. Samfunnsgeografi som relativt lite program har derimot har et stort potensiale til å kunne øke søkertallene. I tillegg til å tilby et interessant og godt program, er det viktig at vi fokuserer på markedsføring og rekruttering fremover. Ulike strategier for økt rekruttering ble diskutert, deriblant skolebesøk/økt kontakt med rådgivere på VGS, bedre og tydligere programsider (hvor også PUs nettside kan integreres bedre som ledd i en tydeliggjøring av studiemiljøet og aktuelle aktiviteter), og muligheten for å lage en podcast om samfunnsgeografi/vårt program som kan lenkes opp på programsiden. Økt kontakt mellom studenter og vitenskapelige ble også nevnt.

Sak 4 (34/2012) Programevalueringer- tidsplan og innhold

Per Gunnar orienterte. Programmene i samfunnsgeografi skal etter planen evalueres 2012/2013, men vi anser 2013 som mer realistisk (og her er fakultetet fleksible). Det er viktig at vi spiller inn til fakultetet hva vi ønsker å bli evaluert på, hvilke egenevalueringer vi selv skal gjøre i forkant, i tillegg til forslag på hvem som kan sitte i den eksterne evalueringskomiteén. Sistnevnte er svært viktig i forhold til å få en relevant evalueringsrapport med nyttige tilbakemeldinger (det burde sitte en samfunnsgeograf i komiteén).

ORIENTERINGSSAKER

Sak 5 (35/2012) Midlertidig tilsetting i stilling med ansvar for UTV (Utviklingstudier)

Per Gunnar orienterte.

Sak 6 (36/2012) Studiepoengsproduksjon på fakultetet

Per Gunnar orienterte om nedgang i studiepoengsproduksjonen på fakultetet, som delvis kan forklares med mange enkeltemnestudenter (som i snitt produserer 7sp. hver pr. semester). Disse bidrar til et dårligere gjennomsnitt på studiepoengproduksjonen på fakultetet enn om denne studentgruppen ikke var med i statistikken.

Sak 7 (37/2012) Internasjonaliseringsåret 2012

Per Gunnar orienterte om nedgang i innreisende- og utreisende utvekslingsstudenter ved ISS. Selv om det er nedgang, har vi fortsatt en god balanse mellom utreisende og innreisende. Årsaken til nedgangen er sammensatt, men det er viktig at vi har gode avtaler som sikrer våre studenter et godt og relevant emnetilbud ute, og at oppbyggingen av programmene våre tilrettelegger for muligheten til utveksling.

Sak 8 (38/2012) Minner om informasjonsmøte om masterprogrammet

Møtet holdes tirsdag 15. mai kl. 12.15 i aud. 4 i Eilert Sundts hus. Bjørnar, Terje, Hege, Sylvi, Karen og Lena stiller også på møtet, og holder 5-10 min. presentasjoner om sitt fagfelt/interesser, muligheter for masteroppgaver osv.

EVENTUELT

Publisert 9. mai 2012 13:33 - Sist endret 13. mai 2016 13:37