Sak 1 (1/2017) Godkjenning av innkalling og dagsorden
Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.
Sak 2 (2/2017) Godkjenning av protokoll fra møtet 30.11.2016
Protokoll fra møte i programrådet 30.11.2016
Vedtak: Protokollen godkjennes.
ORIENTERINGSSAKER
Sak 3 (3/2017) Emner under revidering og utvikling.
SGO1003 og SGO2500 skal revideres innen pensumfrist denne våren. Per Gunnar informerte om nytt masteremne.
Sak 4 (4/2017) Studentenes studietur
Timeplanen vil bli ryddet i perioden 3-8 mars, Maiken kontakter emneansvarlige på bacheloremner vedrørende dette.
Sak 5 (5/2017) Bachelorseremoni ved ISS
Vi feirer våre uteksameninerte bachelorstudenter den 16. juni. Dette er et felles arrangement for hele ISS (UTV, KULKOM, SOS, SGO), mer informasjon kommer.
Sak 6 (6/2017) Samfunnsgeografi 100 år
Komiteen, bestående av Kristian, Jan og Christian, arbeider med ulike arrangement blant annet i samarbeid med UB.
Sak 7 (7/2017) SAMEVAL: evaluering av samfunnsgeografi
Kristian orienterte om SAMEVAL
Sak 8 (8/2017) Nye tilsatte ved samfunnsgeografi
Jemima orienterte, samt kort diskusjon omkring utlysningstekst.
DISKUSJONSSAKER
Sak 9 (9/2017) Personvern og meldeplikt til NSD i forbindelse med bacheloroppgave
Undervisningsleder orienterte om praksis ved instituttet. Datainnsamling ved bacheloroppgave er en del av undervisningen. Samfunnsgeografi velger en pragmatisk ordning som ivaretar hensyn til personvern. Emneansvarlig/veiledere på emnet SGO3090 har et særskilt ansvar om å påse at studentenes bacheloroppgaver skrives i tråd med personvernhensyn, samt opplyse studentene om krav til samtykke og anonymisering.
Sak 10 (10/2017) Gjennomgang av emnesidene til SGO4080 og SGO4090
Jemima og Maren vil gjennomgå emnesiden, for å se om noe informasjon bør tydeliggjøres. Forslag til endringer presenteres for godkjenning i programrådsmøte i mars.
Sak 11 (11/2017) Bruk av hjelpemidler på skoleeksamen
Michael presenterte et forslag om å tillate hjelpemidler på spesialiseringsemner. Programrådet ser gjerne på erfaringer med bruk av hjelpemidler ved andre institutter for en nærmere vurdering i fremtiden.
EVENTUELT
Hege Sørreime etterlyste en veiledning for hjemmeeksamen som kan gis til studenter. Pga variasjon i emnenes formål og innhold, ble det oppfordret til å bruke Fronter til å gi emnespesifikke veiledninger, ev. bruke et av seminarene til å informere om forventninger til en god besvarelse ('eksamensseminar').