Protokoll

Programrådsmøte i samfunnsgeografi 1. april klokken 10.15-12.00. 

Tilstede: Jemima Garcia-Godos, Sverre Herstad, Hege Merete Knutsen, Torstein Throndsen, Michael Gentile, Helene Hjelm-Hansen (PU), Edda Eline Fuhr (PU), David Jordhus-Lier, Per Gunnar Røe, Andrea Nightingale og Maren Ringstad (referent)

Protokoll

Sak 1 (19/2020) Godkjenning av innkalling og dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes. 

Sak 2 (20/2020) Godkjenning av protokoll fra møtet 11.03.2020

Vedtak: Protokollen godkjennes 

Vedtakssaker

Sak 3 (21/2020) Emnebeskrivelser høsten 2020

SGO1001 - ingen endring

SGO1003 - ingen endring

SGO1910 - vedtatt 

SGO2040 - vedtatt (emnet kan ikke tilbys hvis kun nettbasert undervisning er aktuelt)

SGO2400 - vedtatt 

SGO2500 - endring fra 5-timers til 4-timers skoleeksamen vedtatt

HGO4011 - ingen endring

HGO4202 - ingen endring

HGO4302 - vedtatt (lastet opp 24. april)

HGO4501 - ingen endring

HGO4605 - ingen endring

HGO4040 - ingen endring

HGO4080/4090 - ingen endring 

Sak 4 (22/2020) Pensumlister høsten 2020

SGO1001 - ingen endring

SGO1003 - vedtatt 

SGO1910 - vedtatt 

SGO2040 - ingen endring

SGO2400 - vedtatt 

SGO2500 - ingen endring

HGO4011 - vedtatt med endring (vedlegg oppdatert)

HGO4202 - vedtatt 

HGO4302 - vedtatt (lastet opp 24. april)

HGO4501 - vedtatt 

HGO4605 - vedtatt 

Orienteringssaker 

Sak 5 (23/2020) Orientering fra PU

PU har delt en spørreundersøkelse i samfunnsgeografi sin lukkede facebookgruppe, og fått svar fra cirka 25-30 studenter. Disse studentene har svart på hvordan det går med nettundervisning, og gitt tilbakemelding på andre studierelaterte spørsmål. Programrådet setter pris på at PU tar slike initiativ, og deler nyttig tilbakemeldinger fra studentene i programrådet.  

De aller fleste oppgir at de er ganske fornøyd med nettundervisningen, ved spørsmål om de hadde noen forslag til eventuelle forbedringer var det flere som meldte at de ønsket opptak av forelesningene, og at dette opptaket bør være en videofil som man kan spole i istedenfor en Powerpoint med lydfiler. Det var også noen som ønsket at alle brukte samme plattform (zoom og ikke skype). Programrådets svar på sistnevnte, var at gitt dagens situasjon, har man valgt å la den enkelte emneansvarlig vurdere og velge det digitale verktøyet som egner seg best for emnets format og egne preferanser.  

Flere meldte også at de ønsker at karakterskala endres fra A-F til bestått/ ikke bestått. Det vil ikke endres i karakterskalaene dette semesteret i hele SV-fakultetet. Informasjon ellers som f.eks. hva man gjør hvis det oppstår PC-trøbbel vil bli distribuert i forbindelse med selve eksamen. SV-fakultetet utarbeider en rutine om denne problemstillingen.  

Programrådet ber PU hilse alle studentene, og takke for tålmodighet og velvilje fra studentene! 

Sak 6 (24/2020) Obligatorisk aktivitet og oppmøte våren 2020 

Vi minner emneansvarlige og seminarledere om å videresende oppdatert informasjon om fullført obligatorisk oppmøte (kun frem til og med 11.mars) og obligatorisk aktivitet til studiekonsulent Runa Torp Vivé for SGO BA eller Maren for HGO MA. 

Sak 7 (25/2020) Coping with the corona-situation

Jemima orienterte om prosessen i ledergruppa som har pågått i forbindelse med korona-situasjonen, hvor det først og fremst dreide seg om å sikre at semesteret ikke gikk tapt for studentene. Den aller første prioritet var å sikre fullføring av undervisningen og eksamen på en hensiktsmessig og tilfredstillende  måte. Ved ISS fokuserte man aller først på de operative behov som oppsto, og har siden fått anledning til å også fokusere på andre sider ved krisen. Alle oppfordres til å delta på sosiale zoom-møter, eller ta initiativ til nettbaserte møter. 

Det vil bli distribuert informasjon til HGO MA kull H19 i Canvas, samt lagt ut informasjon på samlesiden for masteroppgaven. 

Diskusjonssaker

Sak 8 (26/2020) Examinations and grading Spring 2020

Grunnet omstendighetene er det gjort noen endringer i eksamensform, og fem emner har måttet endre fra skoleeksamen til hjemmeeksamen. Det vil i denne forbindelse bli laget en standardtekst som emneansvarlige kan legge ut i Canvas (og etterhvert i oppgavesettet i Inspera). Standardteksten vil informere om blant annet hjelpemidler, bruk av referanser og hva man gjør hvis tekniske eller faglig spørsmål dukker opp. For skoleeksamen som er omgjort til hjemmeeksamen, er det viktig at emneansvarlig er tilgjengelig i perioden for eksamen. Endringer som er blitt gjort både for undervisning og eksamen må komme tydelig frem i sensorveiledningen for hvert emne. 

Jemima og Maren har hatt møte med masterstudentene som er eksamensmeldt dette semesteret hvor blant annet følgende ble formidlet: 

  • Ny innleveringsfrist er 22. juni. Det er ønskelig at sensur er klart 10-14 dager etter sensur. Muntlig eksamen utgår V20.

  • Ny sensorveiledning som tar høyde for utfordringene dette semesteret, samt at muntlig eksamen utgår blir formidlet både til ekstern og intern sensor. 

  • Alle kandidatene vil få skriftlig tilbakemeldinger fra sin kommisjon. Studentene ønsker at sensorene bes omtale der særlige hensyn er tatt iht. til midlertidig sensorveiledning.

  • Studentene ble oppfordret til å redegjøre for sine utfordringer i denne situasjonen i metodekapittelet

Programrådet diskuterte det praktiske omkring skriftlig begrunnelse, og hver komite står fritt til å velge arbeidsfordeling for skriftlig begrunnelse. 

Jemima sender ut vårens sensorveiledning for masteroppgaven til alle når den er klar, i tillegg til at den distribueres til sensorene. 

EVENTUELT

Publisert 7. apr. 2020 14:01 - Sist endret 28. sep. 2023 14:50