Protokoll

Programrådsmøte i samfunnsgeografi 9. desember kl. 10.15-12.00. Møtet ble avholdt i Zoom.

Tilstede: Jemima Garcia-Godos (undervisningsleder), Hege Merete Knutsen, Torstein Throndsen, Andrea Nightingale, Bjørnar Sæther, David Jordhus-Lier, Maria Krogshus Holmås (PU), Simon Glad Frigessi Di (PU), og Maren Ringstad (referent)

Meldt forfall: Sverre Herstad, Runa Torp Vive (studiekonsulent BA)

Protokoll

Sak 1 (63/2020) Godkjenning av innkalling og dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

Sak 2 (64/2020) Godkjenning av protokoll fra møtet 11.11.2020

Protokoll fra møte i programrådet 11.11.2020

VEDTAKSSAKER

Ingen vedtakssaker

ORIENTERINGSSAKER

Sak 3 (65/2020) Hybrid løsning for prioriterte emner V21

Emner med hybrid undervisningstilbud til våren er: SGO3090, SGO2302, SGO2200, HGO4010, HGO4501 og HGO4940.

Timeplanene vil vise undervisningsrom, og emneansvarlige må selv legge ut informasjon i Canvas om at det tilbys en hybridløsning. I følge IT skal alle undervisningsrom være tilrettelagt for hybrid undervisning, men særlig emneansvarlige med seminarrom på GS eller HH bes dobbeltsjekke før undervisningen starter. 

Sak 4 (66/2020) Sensur H20

Jemima oppfordret alle til å forsøke å ferdigstille sensur før jul.

Sak 5 (67/2020) HGO-emner i studieløp for OLA

Jemima orienterte om OLA-programmet som ønsker å opprette fire studieløp/fordypninger. I det foreslåtte studieløp med fordypning i bærekraft og fremtidens organisering er det ønskelig å kunne tilby emner fra HGO og SUM. De aktuelle HGO-emnene er HGO4301, HGO4302 og HGO4604, ev. kan også emnet HGO4203 inkluderes på sikt. 

Det betyr flere studenter på våre emner, som betyr større mangfold i studentmassen, men også flere besvarelser som må sensureres. 

Andrea og David har allerede diskutert muligheten for å lage en innføringsfilm slik at studenter fra andre masterprogram vil ha noe kjennskap til fagets kjernebegreper før oppstart. Dette kan også være nyttig for mange av våre masterstudenter også. Jemima, David og Andrea diskuterer arbeidet med forkurset videre. 

Jemima understreket at det ikke er aktuelt å gjøre endringer i emnet for å tilpasse seg studenter som hospiterer på emnet. 

Sak 6 (68/2020) Nye etiske retningslinjer for veiledningsrelasjoner ved UiO

Nye etiske retningslinjene for veiledningsrelasjoner ved UiO er publisert på nett på norsk og engelsk:

DISKUSJONSSAKER 

Sak 7 (69/2020) Opptakskrav for masterprogrammet 

Saken utsettes til neste møte. 

Sak 8 (70/2020) Strategi ISS 

PU ønsket at ISS iverksetter tiltak for å hindre frafall, og mener at med digital undervisning blir det særlig viktig at det tilrettelegges for faglig oppfølging og sosiale møteplasser. Oppfordringen fra PU er derfor vi gjør den digitale undervisningen så aktiv for studentene som mulig. SGO1001 ble trukket frem som et godt eksempel, hvor breakout-rommene er inndelt i faste grupper, fremfor tilfeldige grupper hver gang. I tillegg ønsket de at undervisere må være enda mer tilgjengelig for henvendelser, samt at det bør legges opp til flere typer vurderingsformer. Sistnevnte også for å skape arenaer for samarbeid og sosial kontakt for studentene. PU ønsker videre at minst en forelesning i hvert emne settes av til å vise hvordan emnet er relevant for arbeidslivet. PU understreker også at målet for undervisningen bør være å på sikt klare å tilby så mye som mulig fysisk/hybridundervisning som mulig. Programrådet takker studentene for nyttig bidrag til strategiarbeidet.

Jemima orienterte om at vi allerede er i gang med å jobbe med arbeidslivsrelevans, det er også lagt inn i årsplanen som er godkjent av instituttstyret. Jemima fremhevet viktighet med samarbeid mellom programmene, slik vi ser med OLA-programmets ønske om å ta inn blant annet emner fra HGO i sine studieløp.

Undervisningsleder orienterte videre om at det vil bli økt fokus på balanse mellom undervisning og forskning neste år, og det igjen kan betyr at vi må dimensjonere vår emneportefølje. Vi kan derfor forvente en gjennomgang av emneporteføljen i løpet av 2021. Ledelsen vil også sette søkelys på anvendelse av frikjøpstimer. 

Videre ble det diskutert struktur på emner med mange forelesere involvert. Det ble trukket frem at undervisningen kan fremstå oppstykket og usammenhengende for studentene ved bruk av flere ulike undervisere i emnet, men at det samtidig kan det være nødvendig der emneansvarlig ikke har ikke mulighet til å undervise hele kurset selv. Det ble også fremmet ønske om å samle undervisningen for hver ansatt i størst mulig grad i ett semester, noe som i følge Jemima er utfordrende gitt dagens undervisningstilbud.  

EVENTUELT

Hege: Forskningsseminaret trenger nye krefter til planlegging og gjennomføring av seminarene fremover. Hege sender en epost til alle ansatte med oppfordring om å melde seg som arrangør, i samarbeid med Marcin, som stiller opp et semester til. Det er ikke ønske om at opplegget nedskaleres eller avlyses neste semester, så både Hege og Jemima oppfordrer de som har tid og lyst til å ta over stafettpinnen. I og med at det er vinterseminar, er aktuelle måneder for forskningsseminaret februar, april og mai. 

Andrea: Noen masterstudenter ønsker å bli involvert i beslutninger som angår dem, for eksempel ift da studentkjøkkenet og pauserommet ble stengt. Jemima tar innspillet til etterretning, men minner samtidig om at lesesaler og felles studentareler forvaltes av fakultetet. Hun oppfordrer masterstudenter til å delta aktivt i PU. 

David: Minner om påmelding til vinterseminaret, mer informasjon finner du her

Publisert 9. des. 2020 19:34 - Sist endret 25. juni 2024 14:34