Protokoll

Programrådsmøte i samfunnsgeografi 5. mai kl. 10.15-12.00. Møtet ble avholdt i Zoom.

Tilstede: Jemima García-Godos (undervisningsleder), Marcin Sliwa, Hege Merete Knutsen, Andrea Nightingale, Bjørnar Sæther, David Jordhus-Lier, Per Gunnar Røe, Sverre Herstad, Simon Glad Frigessi Di (PU), Maria Krogshus Holmås, Runar Forsetløkken (studiekonsulent BA, referent sak 9) og Maren Ringstad (referent til og med sak 8)

Saksliste

Sak 1 (23/2022) Godkjenning av innkalling og dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

Sak 2 (24/2021) Godkjenning av protokoll fra møtet 07.04.2021

Protokoll fra møte i programrådet 07.04.2021

Vedtak: Protokollen godkjennes

Vedtakssaker

Sak 3 (35/2021) Godkjenning av pensum og emnebeskrivelser for HGO4011

HGO4011

Emnebeskrivelse/pensum

Vedtaksforslag: Programrådet slutter seg til den foreslåtte emnebeskrivelsen og pensumlisten med de justeringer som ble foreslått i møtet. Protokollen vil bli oppdatert med endelig emnebeskrivelse og pensumliste. 

Proposed resolution: The programme council approves the proposed course description and syllabus with the adjustments proposed in the meeting. The protocol will be updated with a final course description and syllabus.

Emneansvarlig vil søke om støtte til studentassistent til emnet med tanke på usikkerheten omkring høstens undervisning, og takker programrådet for godt samarbeid! 

Merk! Fra og med våren 2022 oppfordres emneansvarlige til å sette en maksgrense på 5000 ord for eksamensbesvarelsene. 

Orienteringssaker

Sak 4 (36/2021) Lektorprogrammet og SGO-emner

Et nytt opplegg for lektorprogrammet ble innført høsten 2020, og færre studenter velger samfunnsgeografi emner i sine 60- og 80-grupper og på masternivå. Jemima orienterte.  

A new structure for the teacher training programme was introduced in Autumn semester 2020, and fewer students choose human geography courses at the BA and MA level. Jemima informed. 

Sak 5 (37/2021) Sensorer H21

Fra og med høsten 2021 bes emneansvarlige om å rekruttere eksterne sensorer, i god dialog med studiekonsulentene. Dette kan best gjøres ved undervisningsplanlegging. 

Begrunnelser skaper arbeidspress mot sommerferien, og det kan være med å forlenge tiden fra karakteren blir publisert til ev. klagesensur er gjennomført. Jemima oppfordrer derfor om at alle begrunnelser svares ut så raskt som mulig etter at frist for å be om begrunnelse er gått ut (en uke etter kunngjøring av sensur). Studiekonsulentene vil gi emneansvarlige beskjed om når denne fristen er for de respektive emnene. Studiekonsulentene orienterer alle sensorene om denne rutinen. Emneaansvarlig bes å følge opp gjennomføring av begrunnelser på en rask og effektiv måte i eget emnet.  

From the autumn of 2021, those with course responsibilty are in charge of recruiting external examiners, in consultation with the administration. Jemima encourages all examiners to finish explanations of grades as soon as possible after the deadline for requesting reasons has expired.

Sak 6 (38/2021) Studentjobber 

ISS har fått tilført midler for studentjobber for V21 og H21, og alle ansatte ble i den forbindelse invitert til et informasjonsmøte 26. april. 

Fristen for å søke om midler var 5. mai. Mer informasjon og søknadsskjema (nettskjema) ble sendt på epost mandag 26.04.2021. 

Funding for student jobs at ISS: Information and application form was sent on email Monday April 26. 

Diskusjonssaker

Sak 7 (39/2021) Vinterseminar

Planleggingen for nytt vinterseminar er allerede i gang, og David ønsker å ta i mot innspill og ønsker alle hjertelig velkommen som del av planleggingsteamet. Det etterlyses mer teknisk hjelp, om det blir en hybrid løsning neste seminar også. Det kom også ønske om at vi møtes fysisk, om det ikke er behov for digitale løsninger. Komiteen ble minnet på at det er ønskelig om seminaret ikke kolliderer med PhD-kursene som avvikles  i mars. 

Planning for a new Winter Seminar is already underway, and David would like to receive input and warmly welcomes everyone as part of the planning team. More technical help is needed, if there is a hybrid solution at the next seminar as well.There was also a desire for us to meet, if there is no need for digital solutions. The committee was reminded that it is desirable if the seminar does not conflict with the PhD courses that take place in March.

Sak 8 (40/2021) Human Geography research seminars

Programrådet diskuterte videreutvikling av Human Geography research seminars i forhold til andre initiativer på instituttet. 

David redegjorde for forslaget om felles seminarer for hele ISS, hvor samfunnsgeografi og sosiologi veksler på å arrangere. På den måten vil samarbeidet på tvers styrkes, samt det kan være en fordel å dele på arrangementsarbeidet. Programrådet bemerket at ved et samarbeid må man finne temaer som favner bredt, man kan også vurdere å se utenfor egne fagmiljøer. 

For våre egne seminarer er det på tide at noen andre tar over planleggingen fremover. Videre samtale om felles seminarer bør fortsette etter at vi vet om noen kan ta over stafettpinnen for våre egne seminarer. Jemima foreslår to seminarer per semester (maks tre) for samfunnsgeografi. 

Discussion of future prospects for the Human Geography research seminars in light of new initiatives at the department, as well as the communication of the need for new organizers. 

The next research seminar will take place next Wednesday, May 12. The presenter is Manjana Milkoreit. 
 

Sak 9 (41/2021) Gjennomgang av programmene - idédugnad

Undervisningsleder inviterte til idedugnad med gjennomgang av både bachelor - og masterprogrammet for å lufte erfaringer, behov, ønsker og målsetninger for våre studieprogrammer. Noen forberedende spørsmål til refleksjon og diskusjon var: 

  • Hvordan fungerer læringsmålene for SGO og HGO i dag? 

  • Emneporteføljer på SGO og HGO: styrker, utfordringer, løsninger

    • Skillet mellom 2000- og 3000-emner: tid for revidering?

    • Emnestruktur: ulike roller for ulike emner? 

    • Varierte undervisning- og vurderingsformer for bedre læring 

  • Hvordan integrere og synliggjøre arbeidslivsrelevans i våre programmer og emner? 

  • SGO og HGO i kontekst, med fokus på UiO og nasjonalt nivå 

  • Hvordan gå fram med gjennomgang av programmene

Oppsummering av diskusjonen er gjort på engelsk, se referat under. 

Jemima invited the programme council to a brainstorming session and review of both the bachelor's and master's program. A few questions for reflection and discussion was:

  • How do the learning objectives for SGO and HGO work today?  

  • Course portfolios at SGO and HGO: strengths, challenges, solutions

    • The distinction between 2000 and 3000 courses: time for revision?

    • Course structure: different roles for different courses? 

    • Varied teaching and assessment methods for better learning

  • How to integrate and highlight work life relevance in our programmes and courses?  

  • SGO and HGO in context, with a focus on UiO and national level

  • How to proceed with the review of the programmes 

Jemima gave an introduction and some key points to take into consideration for this process.

  • The objectives and structure of our study programs: do we need to revise them?

  • Several initiatives at the central and faculty levels emphasize sustainability issues. The human geography course portfolio already addresses different aspects of environmental sustainability and transitions to a green economy. How can we position human geography programs in these new processes? 

  • Worklife relevance has become a focus area at UiO and the faculty levels. What is the status on this for our students? How to work with this throughout the programs, and closely integrated in our courses?

  • We are 11 permanent staff members in human geography. How do we tailor and balance what we need to offer to develop our discipline in terms of our human resources?

  • Our GIS courses provide useful methodological, digital tools for our students learning. There is much potential in GIS for both teaching and research. How can we develop that potential without a permanent staff with GIS expertise? 

  • Compared to other disciplinary bachelor programmes, SGO has fewer courses, but also fewer students and staff members. SGO has also the fewest mandatory courses, yet the structure of our courses in 2000- and 3000-levels reduces flexibility in teaching, both for students and staff.

Everyone agrees that we need more time to discuss and consider this, as it involves broad, important questions. Different directions can be taken. We need a plan for this process. We might be looking at changing courses from Spring 2022, but this might be a bit premature. Better to plan for changes to take effect from possibly autumn 2022. A broad open process is to start, to identify objectives and suggested measures. 

Jemima will draft a background note and time-plan for next meeting,This issue will come up in the program council meetings on a regular basis onwards. Separate workshops will be organized as well.

Administrative sidenote: 1. september/1. february to make changes to existing courses for the following semester, as well as adding new courses. Program structure itself is a bigger process, and will need additional time.

Eventuelt

Publisert 10. mai 2021 14:14 - Sist endret 12. okt. 2023 15:29