Protokoll

Programrådsmøte i samfunnsgeografi 13.oktober kl. 10.15-12.00, instituttstyrerom 221. 

Tilstede: Jemima García-Godos (undervisningsleder), Hege Merete Knutsen, Bjørnar Sæther, David Jordhus-Lier, Per Gunnar Røe, Sverre Herstad, Manjana Milkoreit, Michael Frith, Runar Forsetløkken (studiekonsulent BA) og Maren Ringstad (referent)

Meldt forfall: Andrea Nightingale, Michael Gentile og Marte Bjerke (PU)

Saksliste

Sak 1 (53/2021) Godkjenning av innkalling og dagsorden

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes.

Sak 2 (54/2021) Godkjenning av protokoll fra møtet 01.09.2021

Protokoll fra møte i programrådet 01.09.2021

Vedtak: Protokollen godkjennes

Vedtakssaker

Sak 3 (55/2021) Endringer i emnebeskrivelser V22

SGO3200 – Innovation in Sustainability Transitions and Transformations 

SGO3090 – Bacheloroppgave

HGO4010 – Qualitative method, merk endring i eksamen!

HGO4040 – Individual reading list 

HGO4401 – Democratization and civil society in developing countries

HGO4604 – The futures of work vedtatt, merk med endring i eksamen

HGO4940 – Advanced Geographic Information Systems

Vedtak: Programrådet slutter seg til de foreslåtte emnebeskrivelsene, merk at HGO4010 og HGO4604 har justert omfang for eksamensoppgave i de vedtatte emnebeskrivelsene. 

Sak 4 (56/2021) Endringer i pensum V22

SGO2100 – Bygeografi og urbanisme 

SGO2302 – Environment and society

SGO3200 – Innovation in Sustainability Transitions and Transformations

SGO3300 – Sør i en globaliserende verden

SGO3500 – Byers struktur og utvikling

HGO4010 – Qualitative method

HGO4401 – Democratization and civil society in developing countries

HGO4604 – The futures of work

HGO4940 – Advanced Geographic Information Systems

Vedtak: Programrådet slutter seg til de foreslåtte pensumlistene. 

Orienteringssaker

Sak 5 (57/2021) Gjennomføring av muntlig eksamen

Undervisningsleder orienterte om felles rutine for muntlig eksamen (masteroppgave), rutinen er oppdatert etter innspill fra programrådet. 

Se oppdatert (updated) Routine for oral examination for HGO4090 and HGO4080

The Head of Studies informed about the routine for oral exams (master's thesis), and the routine is updated after suggestions from the Programme Council. 

Sak 6 (58/2021) Karriereintervju

Kjenner du en av våre tidligere bachelor eller masterstudenter som har en spennende jobb, og som du tror kan ha lyst til å stille opp på karriereintervju? Tips gjerne Runar (BA) eller Maren (MA). 

Do you know one of our former bachelor's or master's students who has an exciting job, and who you think might want to take part in a career interview? Contact Runar (BA) or Maren (MA). 

Sak 7 (59/2021) Nye rutiner for emneevaluering

Et nytt kvalitetssystem har blitt innført for hele UiO med virkning fra og med høsten 2021. Periodisk emneevaluering og underveisevaluering av emner i tidligere form utgår, og blir erstattet av emneevaluering, som foretas hver gang et emne går (mer informasjon her). Nye rutiner er implementert, og ved ISS innføres en felles emneevaluering. 

There will be new routines for evaluation of courses, starting this autumn. 

Sak 8 (60/2021) Presentasjon av periodisk emneevaluering fra våren 2021: HGO4010 og SGO2302

Manjana presenterte emneevaluering for SGO2302, David presenterte for HGO4010 

Med bakgrunn i bruken av Zoom og grupperom (breakout rooms), diskuterte programrådet om det bør være faste summe/arbeidsgrupper for samtlige emner. Programrådet vil gjerne diskutere videre hvordan vi best kan legge opp grupper, slik at vi kan sikre god læring fra første forelesning. Dette er like aktuelt selv om det ikke gjelder undervisning i Zoom lenger.

Undervisningsleder vil følge opp dette og invitere alle emneansvarlige i januar til videre samtale om summe/arbeidsgrupper. 

Undervisningsleder takket for grundige evalueringer.  

Based on the use of Zoom and breakout rooms, the Programme Council discussed whether there should be fixed discussion/working groups for all courses. The Programme Council would like to discuss further how we can best set up groups, so that we can ensure good learning from the first lecture.

The head of teaching will follow up on this and invite all those responsible for the courses in January for further discussion about discussion/working groups.

Head of teaching thanked the two course coordinators for thorough evaluations.

Sak 9 (61/2021) Sensurplan for høstens emner 

1. Fra og med i høst vil studiekonsulenter kunne bistå emneansvarlige som ønsker det, med å legge inn deres eksamensoppgaver i Inspera. Unntak er teknisk kompliserte oppgaver (f.eks. flervalg, bruk av bilder/video, vedlagt datasett), der må emneansvarlig være tett påkoblet. Studiekonsulent vil ta kontakt og avtale nærmere.

2. Studieadministrasjonen trenger hjelp fra emneansvarlige til å rekruttere inn sensorer til våre eksamener, og vi håper dere er behjelpelige med dette. Studiekonsulenten vil være i god dialog med dere om frister, omfang av oppgaver og annen praktisk informasjon. Vi vil ta i bruk en tabell i Teams for å løse dette på en enkel måte. Undervisningsleder orienterte om opplegget, med gjennomgang av Teams-rommet. 

Fikk du ikke med deg presentasjonen og har spørsmål, kontakt Jemima, Runar eller Maren. 

1. From this autumn, study advisors will be able to assist with entering exam assignments in Inspera. Exceptions are technically complicated tasks (eg multiple choice, use of images / video, attached data set). Runar or Maren will contact all course coordinators. 

2. The study administration needs help from course coordinators to recruit examiners for our exams, and we hope you are helpful with this. Runar and Maren will be in dialogue with you about deadlines, number of assignments and other practical information. We will use a table in Teams to solve this in a simple way. The head of teaching informed about the plan, with a review of the Teams room.

If you did not attend this meeting and have questions, contact Jemima, Runar or Maren.

Diskusjonssaker

Sak 10 (63/2021) Revisjon av bachelorprogrammet i samfunnsgeografi: videre arbeid med programbeskrivelse

Undervisningsleder innkaller programrådsmedlemmer til eget møte, onsdag 27. oktober fra klokken 10 til 12 på instituttstyrerom 138. Mer informasjon og diskusjonsnotat ble sendt 15. oktober. Se også Saksnotat 

Head of Teaching invites all members of the Programme Council to a working meeting on Wednesday 27 October 20, from 10-12 at seminar room 138 Harriet Holters hus. More information and discussion note was sent out (emai)l October 15. 

Eventuelt

Det ble ikke tid til eventueltsaker.

Publisert 18. okt. 2021 10:03 - Sist endret 12. okt. 2023 15:39