SAK 1 Saksnr. 18/12 |
Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 28. mars, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles. Vedtak: Programrådet godkjenner saksliste og referat Saksdokumenter: |
|
SAK 2 |
Vedtakssak Vedtak: Workshop vedtas som prøveordning fra høsten 2012 Kommentarer: Det vedlagte notatet inkorporer endringene programrådet ble enige om. Saksdokumenter: |
|
SAK 3 |
Diskusjonssak Prosjektseminarene har til nå vært delt inn etter tema. Antall seminargrupper har vært begrenset av læreressurser og at det bør være et visst antall studenter per seminar. Inndelingen har lagt opp til at seminarledere skal kunne veilede på både kvalitative og kvantitative oppgaver. Det har tidvis vist seg vanskelig og studentene har byttet seminar grunnet metode. Våren 2012 tilbys følgende grupper: Vi diskuterer alternative måter å dele inn gruppene på. Dette vil tidligst bli aktuelt våren 2013 Kommentarer fra diskusjonen: De fleste mente inndeling av seminarene etter tema eller metode er en vanskelig avveining. Flere mente at det fantes mange fordeler ved å dele inn etter tema, som at man fikk konsentrert arbeidet rundt problemstillingen, og for faget sosiologi i sin helhet. Allikevel var det slik at flere, også representantene fra programutvalget, opplevde at studentene hadde utfordringer knyttet til metodebruken i oppgaven, og at man skulle sett at seminarene hadde en jevnere fordeling av kvalitativ og kvantitativ metode. Workshop'ene (se sak 2) er et bidrag som kan bøte på noen av utfordringene. I tillegg er metodefrokost hyppig brukt av studentene for "teknisk" hjelp til metodeutfordringer i kvantitativ metode. Torkild mente at timeutellingen måtte bli bedre om tilbudet skulle opprettholdes, og Anne foreslo at dette kunne tilbys på fakultetsnivå, da fag som statsvitenskap har samme utfordringer. Vedtaksforslaget til utformingen av det nye kurset i SOS4050 neste programrådsmøte skal inkorporere momenter fra denne diskusjonen. |
|
SAK 4 |
Vedtakssak: Vedtak: Programrådet går inn for å øke de felles obligatoriske sosiologiemnene på bachelorprogrammet (fordypningen) fra 80 studiepoeng til 90 studiepoeng. Programrådet går også inn for at det opprettes et metodologi/analysekurs med oppstart våren 2013 som skal tilbys studenter 6. semesteret i bachelorprogrammet Kommentarer: Programutvalget ønsket at kurset skulle gå tidlig i semesteret, før man gikk i gang med bacheloroppgaven. Videre ble også navn på kurset diskutert. Begge innspillene tas med videre i planleggingen av emnet. I emnet skal man gjennomgå konkrete forskningsprosjekter, og i videreføringen av dette ble det foreslått å lage en "bank av gode oppgaver" som kunne brukes som eksempler for studentene i flere emner. Et forslag til vurderingsmåte er en oppgave hvor studentene skal vurdere styrkene og svakhetene til en sosiologisk artikkel. Saksdokumenter: |
|
SAK 5 |
Vedtakssak Vedtak: Teksten til studiekatalogen sendes på runde til medlemmene av programrådet og programutvalget som gjør de endringene de ønsker. Et nytt forslag utarbeides deretter av undervisningsleder og nytt forslag fremmes på neste programrådsmøte. Kommentarer: Man kan gjøre det samme med andre liknende tekster, også teksten til bachelorprogrammet. Saksdokumenter: |
|
SAK 6 Saksnr. 23/12 |
Diskusjonssak: Kommentarer fra diskusjonen: Det kan bli utfordrende med læreressurser og rom om SOS1120 skifter semester. Det var også ønsket et forslag som inkorporerte forslaget om integrert metode fra metodekomiteen. Andre måter å bygge opp årsenheten ble også foreslått. Undervisningsleder tar dette med seg til utarbeidingen av et endelig forslag til oppbygging som skal voteres over på neste programrådsmøte. Saksdokumenter: |
|
SAK 7
|
Eventuelt Det har vært en nedgang i antall søkere til bachelorprogrammet i sosiologi høsten 2012. |