Protokoll fra møte i instituttstyret ved ISS 18. mai 2022

18. mai, kl. 13.15-15.00, styrerom 221, Harriet Holters hus. Til stede: Anniken Hagelund, Jemima García-Godos, Mette Andersson, Lars Erik Kjekshus, David Jordhus-Lier, Hannah Løke Kjos, Stina Petersen, Vårinn Sinnes. Forfall: Matilde Sebdal. Sekretær: Inger-Lise Schwab.

SAK 1
Saksnr. 21/22

Godkjenning av innkalling og saksliste, og evt spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtak: Innkalling og dagsorden godkjennes. Ingen inhabilitet i saker som skal behandle i møtet ble meldt inn.

 

SAK 2
Saksnr. 22/22

Orienteringssaker

Personal og studier

ISS er vertskap for Olga Rebro fra Ukrainia. 

Nytt fra studentene. Fadderuke og semesterstart står på agenda.

 
SAK 3
Saksnr. 23/22

Vedtakssak: Oppnevning av et valgstyre ved ISS 2022-2024

Studentrepresentant oppnevnes av PU'ene ved ISS.

Vedtak: Instituttstyret oppnevner et valgstyre for perioden 2022-2024 sammensatt Bjørnar Sæther, Synøve Andersen og Maren Ringstad. 

 
SAK 4
Saksnr. 24/22

Diskusjonssak: Strategiske budsjettprioriteringer 2022-2026

Styret diskuterte en rekke tiltak som ble presentert i notatet og var samlet i sin vurdering om at det er ønskelig å bruke ekstra ressurser på ulike tiltak som løfter undervisningsaktiviteter (tiltak 2, 3 og 4). Også en myk start-ordning for nyansatte kan være ønskelig, men oppfølging av nyansatte kan håndteres via målrettet personaloppfølging av den enkelte. Økte administrative behov må vurderes fortløpende, men er foreløpig ikke vurdert som kritisk.

Fordi programmene har ulike behov gir det ikke mening med fellestiltak, og valget mellom programspesifikke undervisningsaktiviteter, flere og/eller mindre seminargrupper, gjeninnføring av seminarundervisning på enkelte emner og/eller ekstra tid til gjennomlesning av oppgaver bør vurderes på programnivå. Styret foreslo at det etableres en nøkkel for fordeling av ekstraressurser til hvert programråd, som deretter utvikler egne, målrettede tiltak.

Ved allokering av ekstra ressurser vurderes det slik at Programrådene vil være best egnet til å vurdere hvilke tiltak som vil ha best effekt for studentene ved de ulike programmene. For å unngå en oppfatning av at programmene finansieres ulikt må tiltakene vurderes med en samlet behovsvurdering i programmet. Tiltak som innføres bør gjøres med balansert vurdering av bruk av ressurser og inntekter for å sikre at det etableres effektive tiltak som kommer studentene til gode. 

Tilbakemelding til styret om planlagte programspesifikke studietiltak kan sikre dokumentasjon av denne prosessen.

 
SAK 5
Saksnr. 25/22

Diskusjonssak: Tematiske kjerneområder ved ISS

Styret stilte seg positivt til utkastene arbeidsgruppene har utarbeidet og foreslo ingen substansielle endringer, kun redaksjonelle grep for å standardisere tekstene. Instituttleder får fullmakt til å bearbeide tekstene i forkant av vedtakssak på neste styremøte.

 
Publisert 16. juni 2022 19:29 - Sist endret 16. juni 2022 19:29