English version of this page

Bruk av KI på eksamen ved ISS

Denne informasjonen gjelder eksamener ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi våren 2023

Ved ISS er vi godt kjent med mange av de mulighetene og utfordringene bruk av kunstig intelligens (KI) stiller både undervisere og studenter overfor. ChatGPT er den mest kjente for øyeblikket, men det finnes flere relaterte verktøy og nye vil komme til.

Utviklingen på dette feltet går raskt, og vi vil alle måtte bruke tid på å utvikle gode prinsipper og arbeidspraksiser i forhold til de nye verktøy. På sikt vil det kunne vesentlig endre hvordan vi underviser og gjennomfører eksamener. Allerede for inneværende semester vil det ha betydning for vurderinger og karaktersetting innenfor nåværende rammer.

Er bruk av AI-verktøy fusk?

Selv om språkmodeller som ChatGPT ikke nevnes eksplisitt i retningslinjene for eksamen, så fremgår det veldig klart at besvarelsene skal være studentenes eget arbeid.

Å kopiere tekst fra andre kilder, å få andre til å skrive teksten for seg, eller å benytte tekstgeneratorer regnes som fusk, og kan resultere i utvisning og tapt mulighet til å avlegge eksamen.

Les om regler for kildebruk her og fuskereglement her.

Generiske tekster versus faglig selvstendighet

Ved ISS ønsker vi å oppmuntre til selvstendige betraktninger rundt pensumtekster og dypere forståelse verdsettes høyt. Vi ønsker generelt at studenten gjør selvstendige drøftinger basert på empiri og pensum. Dette slår positivt ut ved våre eksamener.

Vår anbefaling til studentene er å unngå å bruke av KI i sine arbeider, enten dette er hjemmeeksamen eller lengre emneoppgaver som bachelor- og masteroppgaver. Erfaringsmessig kan denne typen verktøy utforme språklig sett gode tekster der innhold kan være korrekt; samtidig fremstår disse tekstene oftest som svært generiske og med liten dybde.

Sensorveiledning

Ved vårens eksamener vil sensorene instrueres om å være særlig oppmerksom på generiske tekster/ innhold. Besvarelser som tydelig uttrykker den enkeltes stemme og bruk av kunnskap vil verdsettes høyt. Bruk eksempler! Definer din egen forståelse av oppgaven! Gjør noe mer enn å gjengi synspunkter fra litteraturen, vis hvordan du tenker om disse og hva du kan bruke dem til.

Vi ønsker at våre studenter våger å stille de kritiske spørsmålene. Våg å ta leseren med i dine egne tankerekker og tillat deg å gi uttrykk for egne undringer og vurderinger.

Vedlagte dokument vil være standard del av sensorveiledning ved ISS våren 2023.

I en tid hvor en rask oppsummering av en pensumtekst er et tastetrykk unna, vil den selvstendige tanken og den menneskelige kreativitet bli viktigere enn noensinne. KI betyr ikke at læring blir hverken enklere eller mindre viktig. Mer enn noen gang er det ekte klokskap som trengs.

Til slutt: våre emneansvarlige er klare til å svare på spørsmål du måte ha omkring dette. Følg nøye med i eksamensforberedelser, spesielt hvis du har hjemmeeksamen eller emneoppgave dette semester.

Publisert 6. mars 2023 11:25 - Sist endret 24. juli 2023 14:56