Institutt for statsvitenskap inviterer våre alumner, studenter og ansatte til høstens ISV Alumni-arrangement!

Tema: Negative demokratitrender og sikkerhetspolitiske utfordringer anno 2024

Bildet kan inneholde: bord, bygning, stol, sosial gruppe, hall.

Panelsamtale på INTERs 20-års jubileum i 2023.

Politikere og innbyggere verden over – også i Norge – står i dag overfor en rekke utfordringer som krever vår oppmerksomhet, blant annet når det gjelder negative demokratitrender og en krevende sikkerhetspolitisk situasjon med flere og store konflikter. Dagens situasjon har tegnet et ganske annet bildet enn de fleste så for seg bare for noen (ti-)år siden: Det har de siste årene blitt færre, ikke flere demokratier, og antallet (store) konflikter har iallfall ikke sunket.

Samtidig går i år nesten 50% av jordens befolkning til valgurnene, og Times Magazine har karakterisert 2024 som the election year.  Valgresultatene og politiske beslutninger i mange av landene som holder valg vil kunne ha innvirkning på den videre demokratiske utviklingen, både nasjonalt og internasjonalt. Vi ser også særskilte sikkerhetspolitiske utfordringer, spesielt når det kommer til risikoen knyttet til atomvåpen. Diskusjonen om avskrekking, bruk og spredning av atomvåpen er sentralt i dagens debatter om global sikkerhet, ikke minst i forbindelse med Russlands krigføring i Ukraina.

Det blir korte innlegg av ulike eksperter og deretter følger en panelsamtale. Etter det faglige programmet blir det anledning til samtale og hyggelig samvær med lett servering.

Dørene åpner 16.15, programmet starter 16.30

Meld deg på innen 16.oktober