Aktuelle saker

Publisert 21. juni 2024 14:09

Fra og med våren 2023 besluttet Institutt for statsvitenskap å arrangere bachelor- og kandidatmarkeringer på alle studieprogram for å feire at våre dyktige studenter har fullført sine ISV-grader og trer inn i rekken av alumner. Fra i år har vi samkoordinert disse feiringene for å sørge for et felles «ISV-avtrykk» på dem, og det har vært fem fantastisk flott feiringer!

Publisert 18. juni 2024 12:10

Yves Steinebach ved Institutt for statsvitenskap og Ines Wagner ved ARENA har fått prestisjetunge EU-midler for å forske på offentlig administrasjon og digital og grønn omstilling.

Publisert 29. nov. 2023 16:03

Institutt for statsvitenskap og Psykologisk institutt har fått midler til å bygge hver sin kompetanse-hub. Hub’ene skal samle tverrfaglige krefter og bidra til kunnskapsoverføring på tvers av UiO innenfor en spesifikk teknologi.

Publisert 28. sep. 2023 16:39

Institutt for statsvitenskap feiret de populære studieprogrammene PECOS, INTER og OADM, som alle fylte 20 i høst. Det ble markert med tre aktuelle jubileumsseminarer og celebre gjester på programmet.

Publisert 27. sep. 2023 17:50

- Uten politisk vilje- som i kvinnekampen - kommer vi ingen vei med klimapolitikken, mener Cicero-direktør og tidligere statsråd Kristin Halvorsen. Forskere, politikere og byråkrater møttes for å gi innspill til nytt forskningsprosjekt, som skal se på hva staten må gjøre for å oppnå netto-null utslipp av klimagasser.

Publisert 21. des. 2022 15:16

Hvilke argumenter brukes mot demokratiet som styreform? Og hvor sterk støtte har demokratiet hos befolkningen? Dette skal Objections to Democracy-prosjektet se på, etter at de fikk forskningmidler i UiO:Demokratis aller første utdeling.

Publisert 25. aug. 2021 16:25

Vi kan ikke bruke militæret for å bygge demokrati, men for å skape sikkerhet, sa forsvarssjef Eirik Kristoffersen, som ved semesterstart holdt årets "Oslo Peace and Conflict Lecture" for masterstudentene på freds- og konfliktstudier (PECOS) på SV-fakultetet.