Feiret tre 20-åringer på ISV

Institutt for statsvitenskap feiret de populære studieprogrammene PECOS, INTER og OADM, som alle fylte 20 i høst. Det ble markert med tre aktuelle jubileumsseminarer og celebre gjester på programmet.

PECOS-gjengen

Feiret 20-åringen Peace and Conflict Studies (PECOS) f.v. Ine Eriksen Søreide, Halvard Buhaug, Jana Krause, Monika Birkeland og Mari Eidstuen (Foto: Svein Harald Milde/ UiO)

Temaet for den årlige Peace and Conflict Lecture var “Security Implications of Climate Change” og konferansier for jubileumsprogrammet var professor Jana Krause, som nylig tok over som programleder for Peace and Conflict Studies (PECOS) etter Målfrid Braut-Hegghammer.

Tidligere forsvarsminister, Ine Eriksen Søreide, åpnet ballet, etterfulgt av Halvard Buhaug fra PRIO. Søreide tok seg også tid til å motivere vordende studenter med en inspirasjonsvideo til SV-fakultetets YouTube-kanal:

Professor i militær strategi og operasjoner ved Stabsskolen, Tormod Heier, kronet feiringen av Internasjonale studier (INTER) med en underholdende og retorisk analyse av hvorfor Russland angrep Ukraina. Heier viste hvordan man «enkelt» kunne forklare aggresjonen ved hjelp av tre statsvitenskapelige analysemetoder.

Programleder Dag Harald Claes loset panelet bestående av Jo Martin Stigen, Janne Haaland Matlary, Olav Schram Stokke, i tillegg til Heier, gjennom en spennende paneldiskusjon om krigen i Ukraina.

Bildet kan inneholde: smil, bukse, mote, blomsterpotte, slips.
Krigen i Ukraina preget INTER-festen, men la ingen demper på diskusjonene. F.v. Dag Harald Claes, Tor Egil Førland, Janne Haaland Matlary, Tormod Heier, Olav Schram Stokke og Jo Martin Stigen (Foto: Svein Harald Milde/ UiO)

Offentlig administrasjon og ledelse (OADM) inviterte statens personaldirektør, Gisle Norheim, med på jubileet sitt. Han snakket om «Ledelse i offentlig sektor i den norske modellen».

I tillegg til instituttleder, Bjørn Erik Rasch, var både nåværende programleder, Jens Jungblut, samt tidligere programledere Jostein Askim og Harald Baldersheim bidragsytere i programmet. Studentene og alumni var også representert i panelet, som avløste Norheims innlegg.

Det offisielle programmet ble fulgt av spørsmål fra publikum, bestående av studenter, alumner og ansatte på ISV. Til slutt stod sosialisering med mat og drikke på agendaen.

Alumni-satsing

Feiringene er en del av satsingen ISV har på alumni-relasjoner, og ledelsen var raskt ute med å gi sin støtte til denne prioriteringen.

– Instituttet er veldig godt fornøyde med gjennomføringen av arrangementene – en suksess til gjentagelse, sier både instituttleder Bjørn Erik Rasch og administrativ leder Ida Weseth Bjøru, som også er INTER-alumn.

Alle tre studieprogrammene springer ut av kvalitetsreformen i høyere utdanning fra høsten 2003. Siden oppstarten den gangen har 713 INTER-studenter fullført graden med en opptaksramme på 80 plasser, 399 OADM-studenter (55 plasser) og 334 PECOS-studenter (20 plasser).

Studieprogrammene har vært attraktive helt fra begynnelsen av, med PECOS i en særstilling med17,5 førsteprioritetssøkere per plass i år. Dernest kom INTER med 4,45 førsteprioritetssøkere per plass og OADM med tilsvarende 3,5 søkere per plass.

Bildet kan inneholde: smil, produkt, slips, frakk, stol.
Offentlig administrasjon og ledelse kan feste de også. F.v. Jens Jungblut, Jostein Askim, Harald Baldersheim, Gisle Norheim, Bjørn Erik Rasch, Hilde Vik Dale, Eva S. Trælstad og Lærke Ajaaja Madsen Otzen (Foto: Svein Harald Milde/ UiO)
Av Svein Harald Milde
Publisert 28. sep. 2023 16:39 - Sist endret 29. sep. 2023 14:46