English version of this page

Institutt for statsvitenskap arrangerte en konferanse for et internasjonalt forskernettverk som undersøker sentralforvaltningens makttriangel

Et bredt internasjonalt forskernettverk hadde sitt første fysiske møte for alle arbeidsgrupper i Oslo med mer enn 90 deltakere. Nettverket studerer politiske ledere, toppbyråkrater og politiske rådgivere i Europa.

Skilt med plakat

Institutt for statsvitenskap var vertsskap for mer enn 60 deltakere som var fysisk tilstede ved konferansen i Oslo. Foto: Mikkel Moe

Det internasjonale forskningsnettverket "Comparative Research on the Executive Triangle in Europe" (COREX) nylig holdt sitt første fysiske arbeidsgruppemøte i Oslo 25.-26. april. Konferansen samlet en mangfoldig gruppe av mer enn 90 forskere fra over 30 land, inkludert flere kollegaer fra Institutt for statsvitenskap.

Møtet ble innledet av Jacob Nyrup, som i konferansens hovedinnlegg presenterte WhoGov-datasettet om ministre fra hele verden.

Største nettverk innen forskningsfeltet

Nettverkets hovedmål er å samle sammenlignende data og utvikle nye konseptuelle innsikter om sentralforvaltningens makttriangel i europeiske stater. Dette involverer studier av forholdene mellom politiske ledere, toppbyråkrater og politiske rådgivere på forskjellige måter. Disse aktørene og deres gjensidige relasjoner former i stor grad politikkutforming. Deres kapasitet til å løse problemer og til å treffe legitime beslutninger står sentralt i demokratisk styring.

COREX er det største forskningsprosjektet når det gjelder antall involverte forskere og studerte stater, som inkluderer et betydelig antall land i Sentral- og Øst-Europa og Vest-Balkan.

gruppebilde
Gruppebilde av deltakerne som var fysisk tilstede i Oslo under konferansen. Foto: Mikkel Moe.

Nye data om demokratisk styring

Arbeidsgruppene i COREX vil samle data om den institusjonelle strukturen, karrierebakgrunner, roller, interaksjoner, ansvarlighet og gjennomsiktighet i makttriangelet på tvers av regioner og tidsepoker. Dette vil muliggjøre systematiske analyser av trender, årsaker og konsekvenser av forskjellige konfigurasjoner av triangelet. Innsiktene fra studiene vil kunne bidra til bedre forståelse av demokratisk styring i tider med økende politisk polarisering og populistisk politikk.

diskusjoner under plenumsesjonen
Professor Tobias Bach fra ISV er nestleder i nettverket. Foto: Mikkel Moe

Felles forståelse av makttriangelet

Konferansen i Oslo konsentrerte seg primært om å etablere en felles forståelse av sentralforvaltningens makttriangel, som kan anta ulike former på tvers av Europeiske stater. Alle deltakerne er land- eller metodeeksperter og delte innsikt fra sin egen forskning. I tillegg diskuterte deltakerne strategier for datainnsamling, databehandling, forskningsetikk og hvordan systematisk inkludere forskere tidlig i karrieren i nettverkets aktiviteter.

Du kan finne mer informasjon om COREX og hvordan du kan bli med i nettverket på COST-nettstedet.

Av Tobias Bach, oversatt til norsk ved hjelp av UiO GPT-4
Publisert 2. mai 2024 16:12 - Sist endret 13. mai 2024 09:05