English version of this page

Ny Marie Curie-forsker på plass hos ISV

Spanske Adrian del Rio har fått Marie Sklodowska-Curie-stipend for å forske på grupperinger innenfor autoritære regimer, som kan understøtte demokratiseringsprosesser.

Forsker Adrian del Rio

Fra Sevilla til Oslo, Marie Sklodowska-Curie-forsker Adrian del Rio begynner på Institutt for statsvitenskap. Foto: WZB Martina Sander-Blanck

– Jeg elsker Oslos solnedganger og soloppganger, utsikten fra kontoret og det hyggelige miljøet på instituttet. Det er unikt, sier del Rio.

Han kom til Oslo for et par uker siden og er allerede på plass omtrent midt i høyblokka, Eilert Sundts hus, der Institutt for statsvitenskap regjerer over tre etasjer.

Postdoktoren, som opprinnelig er fra Sevilla, har et veddemål gående med sin familie om hvor lang tid det vil ta før han begynner å klage på kulden, mørket og at alt som er dyrt, men foreløpig har han ikke tapt veddemålet.

– Folk her på instituttet er veldig hyggelige og velkomne, og miljøet virker intellektuelt vibrerende. Jeg er svært takknemlig for å kunne være en del av dette fellesskapet, trekker han frem.

Internasjonalt anerkjent fagmiljø

Statsvitenskap ved UiO kom på 29. plass i Shanghai-rangeringen i fjor høst. Plasseringen tangerte de beste plasseringene til UiOs fagmiljøer det året.

– Hvis du forsker på autoritær politikk bør du søke deg til dette instituttet, for det samler et stort antall internasjonalt anerkjente forskere på diktaturer, demokratisk forvitring, politisk elite og politiske partier.

For del Rio er dette uvurderlige ressurser å spille på underveis i prosjektperioden. Han nevner blant annet samarbeidet kolleger på ISV har med internasjonale forskere på V-Dem-instituttet i Gøteborg og PRIO.

– ISV byr uten tvil på de beste mulighetene til fagutvikling, utvide forskningssamarbeidet med andre fagfeller og bygge nettverk, fremhever postdoktoren.

Hvor lojal er den politiske eliten?

Prosjektet hans bærer tittelen «Elite Politics in Electoral Autocracies (ELITE)» og går over to år.

Hovedmålet er å undersøke demokratiseringsprosesser i autoritære regimer og hvilken rolle den politiske eliten spiller i disse prosessene.

del Rio understreker at i dag utnytter de fleste diktatorer demokratiske institusjoner som flerpartivalg eller lovgivende forsamlinger til å dekke over sitt autokratiske styre.

– For å gjennomføre denne formen for styre trenger diktatoren en lojal koalisjon av politikere for å kontrollere masseuro, fremme politikken og vinne valgene. Denne lojaliteten er sentral for regimets overlevelse, forklarer han.

Samtidig påpeker han at elitefløyer innad i autoritære regimer også kan jobbe for politisk endring.

Kan gå begge veier

Ifølge postdoktoren er det uklart hva slags grupperinger som kan medvirke til demokratisering. Avhoppere kan ha ressursene som er nødvendige for å styrke pro-demokratiske grupper. Han trekker frem eksempler fra Mexico, Filippinene og Kenya, der han mener at eliteavhoppere spilte en avgjørende rolle i de demokratiske overgangene.

Imidlertid viser han også til at avhoppere kan møte undertrykkelse eller mislykkes i å etablere anti-regime-allianser. Noe som forverrer utsiktene til demokratisering.

– Jeg håper å kunne identifisere hvilke grupperinger innad i den herskende eliten som kan svekke autokratier og øke sjansene for demokratisering. Til det trenger vi et finkornet datasett og et forskningsdesign som kombinerer styrkene til kvantitative og kvalitative metoder. Det skal ELITE fremskaffe, lover del Rio.

Hans veileder på Institutt for statsvitenskap er professor Carl Henrik Knutsen.

EU-midlene dekker to års lønn på postdoktornivå. I tillegg gir EU rause driftsmidler til prosjektet i en størrelsesorden på 240.000 nkr. Penger som for eksempel kan brukes til datainnsamling, -analyse og vitenskapelige assistenter.

Prestisjefylt

Fungerende leder for Seksjon for forskning og kommunikasjon ved SV-fakultet, Marit Eldholm, mener det er mange fordeler for forskere ved fakultetet som søker EUs Marie Sklodowska-Curie-program (MSCA-PF).

– MSCA-PF er prestisjetunge midler, fordi man vinner gjennom i tøff internasjonal konkurranse. Dette gir anerkjennelse i fagmiljøene og er et kvalitetsstempel på CV-en, sier hun.

Marit Eldholm
Marit Eldholm.

– Men kanskje enda viktigere er stipendet en unik mulighet til både å utvikle sitt eget prosjekt, utvide sine faglige nettverk og spisse kompetanse på områder man selv bestemmer over og opplever som viktige for egen karriere.

Hun viser blant annet til spesifikk metodekunnskap og analyseverktøy, men også generiske ferdigheter som formidling og prosjektledelse.

MSCA-PF er en mobilitetsordning som krever at man ikke har bodd i landet mer enn ett år de siste tre årene. Dermed får man ofte et nytt land og språk med på kjøpet.

Forskerstøtte underveis

For SV-fakultetets seniorforskere gir MSCA-PF-ordningen mulighet til å rekruttere sterke og lovende kandidater til sitt eget fagfelt og utvide nettverk.

– På fakultetet jobber vi aktivt sammen med forskerstøtten på enhetene for å informere om mulighetene som ligger i slike EU-prosjekter, og vi støtter både veiledere og mulige kandidater hvert år i form av kursing og individuell oppfølging, opplyser Eldholm.

– Snart starter vi for alvor mobilisering til årets frist i september og håper flere får øynene opp for denne muligheten til å rekruttere sterke kandidater til sine fagmiljøer, oppfordrer hun.

Av Svein Harald Milde
Publisert 26. jan. 2024 09:23 - Sist endret 18. mars 2024 10:59