Til sak 10/07 Eventuelt

Alternativer for emner med 1,2 sensorer på eksamen – gjelder foreløpig kun våren 2007

De tre første alternativene innebærer at 2 eller 3 sensorer er inne i bildet ved fastsetting av karakteren for den enkelte student. I tillegg kan det legges opp til en viss krysslesning (tilsvarende inntil 20 prosent av kandidatene). Oppgavene som kryssleses kan plukkes ut tilfeldig, eller det kan være oppgaver der den enkelte sensor føler seg usikker på karakteren av en eller annen grunn. Det siste er trolig det som vil være mest hensiktsmessig.

Der det er flere sensorer som leser forskjellige deler av en eksamensbesvarelse, oppfordres sensorene til å sette plusser og minuser ved de foreløpige bokstavkarakterene som spilles inn, noe som vil kunne gjøre det lettere å komme frem til en (entydig) samlet karakter (dvs. bruk av A+, A, A-, B+, B, B-, C+,…osv).

MERK: Alle besvarelser som får stryk (karakteren F) skal leses av to sensorer. Jamfør programrådsvedtak.


Alternativ 1, for emner med både hjemmeoppgave og skoleeksamen:

3 sensorer per kandidat, og kandidatene har skoleeksamen og en hjemmeoppgave. Eksamensoppgaven på skoleeksamen gis på en slik måte at besvarelsen vil bestå av 2 likeverdige deler. Hver eksamensdel teller 1/3-del.

Sensorene blir fordelt slik:

Sensor 1

Skoleeksamen oppgave 1

Sensor 2

Skoleeksamen oppgave 2

Sensor 3

Hjemmeoppgave

Sensuren kan gjennomføres på to måter. (1) Alle sensorene møtes på sensurmøte og blir enige om avsluttende karakter. (2) Sensor 1 og sensor 2 blir enige om karakteren på skoleeksamen, og en av dem møter med sensor 3 for å sette endelig karakter.

Sensorene gjennomfører noe krysslesning i forkant av sensurmøtene. Det gjøres fortrinnsvis på den måten at sensor 1 og sensor 2 har krysslesning på et utvalg skoleeksamener de er usikre på. Der sensor 3 er usikker på karakteren for en hjemmeoppgave, vil det være aktuelt at enten sensor 1 eller sensor 2 leser (men ikke begge). I en kommisjon med 30 kandidater, kan i utgangspunktet inntil 6 kandidater kryssleses.


Alternativ 2, for emner med både hjemmeoppgave og skoleeksamen:

2 sensorer per kandidat. Skoleeksamen gis utslagsgivende vekt ved fastsetting av samlet karakter og teller 55 %, mens hjemmeoppgaven teller 45% (denne vektingen er våren 2007 kun aktuelt for  STV2220). Tilsvarende opplegg kan gjøres for de andre emnene, men da vil vektingen være 2/3-del på skoleeksamen og 1/3-del på hjemmeoppgaven.

Sensor 1

Skoleeksamen

Sensor 2

Hjemmeoppgave

Sensorene leser hver sin del, møtes og blir enige om karakter. Skoleeksamen veier litt mer ved avvik.

Det gjennomføres noe krysslesing (inntil 20 prosent av kandidatene), fortrinnsvis i tilfeller der en av sensorene føler seg usikker på karakteren.


Alternativ 3, for emner med kun skoleeksamen:

2 sensorer per oppgave. Eksamensoppgaven på skoleeksamen deles i 2 nesten like store deler. Oppgave 1 teller 55 % og oppgave 2 teller 45%. Vektingen oppgis på oppgavearket ved eksamen.

Sensor 1

Oppgave 1

Sensor 2

Oppgave 2

Sensorene leser hver sin del, møtes og blir enige om karakter. Oppgave 1 har noe større vekt enn oppgave 2 ved fastsetting av samlet karakter. (Det kan like gjerne dreie seg om to distinkte ledd i én oppgave, som to separate oppgaver.)

Igjen er det slik at noe krysslesing bør forekomme (inntil 20 prosent av besvarelsene), og da fortrinnsvis oppgaver der det er usikkerhet om karakteren fra en av sensorenes side.


Alternativ 4, for emner med kun skoleeksamen, og ingen krysslesing:

I dette tilfellet er det 2 sensorer per kandidat/besvarelse. Besvarelsen til studenten har tre ledd (og oppgavesettet må utformes deretter). Første ledd teller 40 %, andre ledd teller 20 % og tredje ledd teller 40 %. Begge sensorene leser det midterste leddet (20 % delen), og hver sin separate del. Normalt vil det ikke forekomme ytterligere krysslesing.

Skjematisk arter dette seg slik:

Sensor 1

Oppgave 1

Felles 20 %

Oppgave 2

Sensor 2

Oppgave 3


Alternativ 5, aktuelt for alle eksamensformer (krysslesing)

Sensor 2 leser 20% av besvarelsene fra hver kommisjon. Besvarelsene er plukket ut av administrasjonen i forkant.

Sensor 1 har (selvfølgelig) det avgjørende ord på sine besvarelser, men forholdet er likeverdig på de oppgavene der det er 2 sensorer.

 

Alternativ 6, aktuelt for alle eksamensformer (krysslesing)

Sensor 2 leser 20% av besvarelsene i hver kommisjon, der sensor 1 ønsker en ”second opinion”.

Sensor 2 bør sitte som sensor 1 på samme eksamen, for å få innblikk i kvaliteten på besvarelsene.

Sensor 1 har (selvfølgelig) det avgjørende ord på sine besvarelser, men forholdet er likeverdig på de oppgavene der det er 2 sensorer.

Fordelingen kan for eksempel  bli slik:
(Skjematisk illustrasjon med noen velkjente sensorer)

Sensor 1
Immanuel Kant

Sensor 2

20 % av besvarelsene
Niccolo Macchiavelli

Sensor 1
John Locke

Sensor 1
Aristoteles

Sensor 1
Niccolo Macchiavelli

Sensor 2

20 % av besvarelsene

Immanuel Kant

Sensor 1
John Locke

Sensor 1
Aristoteles

Alternativ 7, aktuelt for alle eksamesnformer

Det er 2 sensorer per kommisjon. Hver sensor leser halvparten av besvarelsene (hele). 20 % av besvarelsene leses av begge sensorer (krysslesing).

Publisert 6. juni 2012 16:41 - Sist endret 6. juni 2012 16:41