Protokoll fra programrådsmøte 16.04.20

 

Tilstede: Elin Allern, Tobias Bach, Karin Dokken, Bjørn Høyland, Staffan Kumlin, Raino Malnes

Fra administrasjonen: Elin Arntzen (MA STV), Thea Høiland (PECOS), Elin Nilsen (BA STV, sekretær) 

Studentrepresentanter: Robin Jacob Espeland (PECOS), Sigve Chrisander Iversen (BA STV),  Henrik Vincent Fiske Vassal (MA STV)

 

Orienteringssak 14/20: Inkludering av stipendiater og postdocer i undervisningsplanlegging 

Etter at ledelsen har gjennomført medarbeidersamtaler med alle stipendiater og postdoktorer har det kommet  frem behov for å forbedre rutiner for hvordan disse inngår i undervisningen. Det er flere grunner til at vi bør ta tak i dette: 

  • Undervisning vektlegges tyngre i ansettelser, vi bør legge til rette for at våre PhDer og postdoktorer har mulighet til å opparbeide seg relevant undervisningserfaring og dermed kan nå opp i konkurranse om relevante stillinger.
  • Stipendiater og postdoktorer er en undervisnings-resurs som vi bør bruke på en best mulig måte.

Utfordringer: 

  • en del stipendiater og postdoktorer har en profil som går på tvers av områder og kan ha relevante kompetanse-områder som for tiden ikke er dekket i vår undervisnings-portefølje 
  • en stor andel stipendiater of postdoktorer kommer utenfra og er derfor ikke kjent med undervisningen på instituttet eller kjent blant underviserne på instituttet.

Hva kan vi gjøre for å bedre på dette?

 

Ha dem med på områdemøtene! Har alle en tydelig plassering/tilhørighet? Det kan være vanskelig med veldig midlertidige. Ikke alltid let å ha oversikt

 

Diskusjonssak 15/20: Undervisning om det norske politiske systemet og norsk politikk

Norsk politikk dekkes i dag delvis på innføring i statsvitenskap, delvis på innføringsemnene til de ulike områdene. Det er ikke åpenbart at dette er en optimal ordning, ettersom det er usikkert i hvilken grad, og hvordan, våre studenter sikres en helhetlig forståelse av norsk politikk tidlig i studieløpet. Dette er aktualisert ved endringer i staben, som har resultert i lavere kompetanse på norsk og nordisk politikk og en bredere og mer heterogen statsvitenskapelig kompetanse. Vi inviterer til en diskusjon om hvordan vi best kan legge opp undervisningen i norsk politikk på BA nivå.

 

En dobbelttime ekstra med norsk politikk i STV1000? Nei, to dobbelttimer!

Elin: styrke opplæringen i  det norske dek\mokratiet som idegrunnlag.

Overlapp KP/OPA, så fint med helhetlig gjennomgang. De som skal ansette forventer at folk kan norsk politikk. Har en del allerede på STV1400, NP, dilemma. Studentene 

Yeye, utvide og tenke videre på nytt emne 

 

Diskusjonssak 16/20: Systematisering av spørreundersøkelser ved emne-evaluering

I forbindelse med at vi setter fokus på evaluering av studietilbudet vil vi se på muligheten for å bruke felles spørreskjema for alle BA-emner, og for hver bolk på MA. Undervisningleder orienterer.

Ja. Kan godt være koordinert. Følge opp og sette av tid i forelesningen. Ja, sentralisert og kort. Det er viktig at studentene føler seg hørt. 

 

Orienteringssak 17/20: Evaluering: statusrapport

Studiekonsulentene orienterer kort om status på dokumentasjon av tidligere evalueringer.

Greit på BA, ikke verst på MA, lite på PECOS

 

Orienteringssak 18/20: Bestilling til tilsynssensor 

Vi gjenopptar ordningen med tilsynssensorer, og følgende utkast er foreslått som bestilling til tilsynssensor:

Vi ønsker at tilsynssensorene skal se på sammenhengen mellom læringsutbyttebeskrivelser (nedfelt i emnebeskrivelsen), eksamensform, eksamensoppgaver, sensorveiledninger og karakterbegrunnelser for de de valgfrie master-emnene våre.

  • Er det formulert eksplisitte mål for læringsutbyttet i emnet? (Dvs. hva studentene skal kunne etter fullført emne snarere enn hva studentene skal lære i emnet)
  • Er valgt eksamensform egnet til å teste i hvilken grad studentene har oppnådd det ønskede læringsutbyttet?
  • Er eksamensoppgavene utformet på en slik måte at de er egnet til å teste grad av oppnådd læringsutbytte?
  • Er sensorveiledningen utformet slik at den bidrar til noenlunde lik vurdering av hva som regnes som høy, middels og lav grad av oppnådd læringsutbytte?
  • Gis det karakterbegrunnelser i tråd med formulert læringsutbytte og sensorveiledning?

 

 

Vedtakssak 19/20: Ny emnebeskrivelse og læringsutbyttebeskrivelser for STV1400

Vedlegg: Ny emnebeskrivelse STV1400

Forslag til vedtak: Emnebeskrivelsen godkjennes. 

 

Eventuelt

Er det et problem, hm? Studenter har det vaskelig. Tror ikke vi trenger å fjerne emner? Men vi må gi studentene sosiale kanaler med hverandre og med foreleser. 

Publisert 19. aug. 2020 14:37 - Sist endret 8. jan. 2023 10:18