Orienteringssak 14/20: Inkludering av stipendiater og postdocer i undervisningsplanlegging
Etter at ledelsen har gjennomført medarbeidersamtaler med alle stipendiater og postdoktorer har det kommet frem behov for å forbedre rutiner for hvordan disse inngår i undervisningen. Det er flere grunner til at vi bør ta tak i dette:
- Undervisning vektlegges tyngre i ansettelser, vi bør legge til rette for at våre PhDer og postdoktorer har mulighet til å opparbeide seg relevant undervisningserfaring og dermed kan nå opp i konkurranse om relevante stillinger.
- Stipendiater og postdoktorer er en undervisnings-resurs som vi bør bruke på en best mulig måte.
Utfordringer:
- en del stipendiater og postdoktorer har en profil som går på tvers av områder og kan ha relevante kompetanse-områder som for tiden ikke er dekket i vår undervisnings-portefølje
- en stor andel stipendiater of postdoktorer kommer utenfra og er derfor ikke kjent med undervisningen på instituttet eller kjent blant underviserne på instituttet.
Hva kan vi gjøre for å bedre på dette?
Diskusjonssak 15/20: Undervisning om det norske politiske systemet og norsk politikk
Norsk politikk dekkes i dag delvis på innføring i statsvitenskap, delvis på innføringsemnene til de ulike områdene. Det er ikke åpenbart at dette er en optimal ordning, ettersom det er usikkert i hvilken grad, og hvordan, våre studenter sikres en helhetlig forståelse av norsk politikk tidlig i studieløpet. Dette er aktualisert ved endringer i staben, som har resultert i lavere kompetanse på norsk og nordisk politikk og en bredere og mer heterogen statsvitenskapelig kompetanse. Vi inviterer til en diskusjon om hvordan vi best kan legge opp undervisningen i norsk politikk på BA nivå.
Diskusjonssak 16/20: Systematisering av spørreundersøkelser ved emne-evaluering
I forbindelse med at vi setter fokus på evaluering av studietilbudet vil vi se på muligheten for å bruke felles spørreskjema for alle BA-emner, og for hver bolk på MA. Undervisningleder orienterer.
Orienteringssak 17/20: Evaluering: statusrapport
Studiekonsulentene orienterer kort om status på dokumentasjon av tidligere evalueringer.
Orienteringssak 18/20: Bestilling til tilsynssensor
Vi gjenopptar ordningen med tilsynssensorer, og følgende utkast er foreslått som bestilling til tilsynssensor:
Vi ønsker at tilsynssensorene skal se på sammenhengen mellom læringsutbyttebeskrivelser (nedfelt i emnebeskrivelsen), eksamensform, eksamensoppgaver, sensorveiledninger og karakterbegrunnelser for de de valgfrie master-emnene våre.
- Er det formulert eksplisitte mål for læringsutbyttet i emnet? (Dvs. hva studentene skal kunne etter fullført emne snarere enn hva studentene skal lære i emnet)
- Er valgt eksamensform egnet til å teste i hvilken grad studentene har oppnådd det ønskede læringsutbyttet?
- Er eksamensoppgavene utformet på en slik måte at de er egnet til å teste grad av oppnådd læringsutbytte?
- Er sensorveiledningen utformet slik at den bidrar til noenlunde lik vurdering av hva som regnes som høy, middels og lav grad av oppnådd læringsutbytte?
- Gis det karakterbegrunnelser i tråd med formulert læringsutbytte og sensorveiledning?
Vedtakssak 19/20: Ny emnebeskrivelse og læringsutbyttebeskrivelser for STV1400
Vedlegg: Ny emnebeskrivelse STV1400
Forslag til vedtak: Emnebeskrivelsen godkjennes.
Eventuelt