Sakskart programrådsmøte 10.12.20

O-sak 34/20: Kvalitetssikring av undervisning

  • Tilsynssensorrapport: Det har i mange år vært utnevnt tilsynssensorer for programmene våre, uten at de har blitt benyttet. I år ba vi om evaluering av de valgfrie masteremnene. Sjur Hesthammer orienterer om rapporten fra tilsynssensorene, og går gjennom hovedmomenter og noen mulige tiltak.
  • Framlegging av evalueringsrapport STV4341: Det har blitt foretatt periodisk evaluering av STV4342 - Comparative Environmental Politics
  • Nytt kvalitetssikringssystem: Bjørn Høyland orienterer om universitetets arbeid med nytt kvalitetssikringssystem for undervisningen

Vedlegg: Tilsynsrapport, Periodic evaluation of STV4341 - Comparative Environmental Politics, Kvalitetssystem samlede dokumenter

 

O-sak 35/20 Evalueringsmøter

Vår 2020 vart det gjennomført evalueringsmøte for alle masteremna. Dette var ei prøveordning der alle emnekontaktane gav tilbakemeldingar frå medstudentane på sitt emne. Emna vart inndelt etter område, og det vart halde totalt fire møte.
Emneansvarleg og områdelærarar vart invitert til å delta. Møtet var leia av undervisingsleiar og masterkoordinator for statsvitskap. Studentane fekk informasjon om emnekontakt og evalueringsmøtet på første forelesing.

 
Erfaringane frå i vår var at dei beste samtalane skjedde på dei minste møta der det ikkje var eit strengt tidsskjema. I tillegg var behov for noko meir oppfølging av emnekontaktane frå administrasjonen, og det var ein føremon om emnekontakt og emneansvarleg hadde hatt kontakt undervegs medan emnet pågjekk. Dette er tatt omsyn til når ordninga vart vidareført til haust 2020.


I haust fekk nye studentar informasjon om ordninga ved semesterstart. I tillegg har emneansvarlege og emnekontaktar fått informasjon på e-post, og emneansvarlege blir oppfordra til tettare kontakt med emnekontakt. Gjennomføringa av evalueringsmøte skjer etter kvar bolk. Emna i tredje bolk vil bli delt inn to møte, og skal etter planen gjennomførast i januar. Det er lagt opp til eit mindre strengt tidsskjema. 

Det er aktuelt å innføre evalueringsmøte på bachelorprogrammet.

Vedlegg: Mal epost emneansvarlig, mal epost emnekontakt

 

O-sak 36/20: Gjennomføringsseminar og arbeidsstover for masterstudentar

I haust fekk masterstudentar, som planla innlevering av masteroppgåve inneverande semester tilbod om å delta på gjennomføringsseminar. Francesca Refsum Jensenius og Scott Gates fekk ansvar for seminara som blei halde kvar fredag kl. 14:15-15:00 i 847. Jensenius tok også initiativ til jamlege «Shut up and write»-sesjonar. Formålet med seminara var å hjelpe studentane med skriveprosessen, og gi studentane ein sosial arena der dei kan møte tilsette og medstudentar. 

Gjennomføring 
Totalt var det 40 studentar oppmeldt til innlevering av masteroppgåve, og til no har 19 studentar levert oppgåve. Fem studentar har innleveringsfrist i midten av desember.
Av 40 oppmeldte var 15 studentar påmeldt seminar, og 9 av desse har levert oppgåve. 

Tilbakemeldingar
Tilbakemeldingane frå studentar har vore positive. Jensenius og Gates meinte seminara fungerte godt, men at dei var resurskrevjande. 

Våren 2021 
Det er planlagt at me også vil ha slike gjennomføringsseminar vårsemesteret 2021. I tillegg ønskjer med ha arbeidsstover.   
I ei undersøking gjennomført tidlegare i haust sa omlag 25% av 2.års-studentane på statsvitskap at dei var interessert i å delta på seminar og/eller skrivestover. 
 

O-sak 37/20: Inkludering av midlertidig ansatte i undervisningen.

Instituttet er i endring. Vi har flere internasjonale fast ansatte og mange flere midl ansatte. I 2021 vil det være 37 fast ansatte med undervisningsplikt. Av disse har 5 verv som gjør at de ikke er disponible for undervisning (dekan, viserektor, instituttleder, senterleder, undervisningsleder). Ytterligere 7 planlegger forskningstermin i løpet av 2021. I tillegg er det ytterlige 6 som er frikjøpt fra deler av undervisning (10% – 50%). Dette gjør at det kun er halvparten av de fast ansatte som har full undervisningskapasitet. Dette medfører noen utfordringer for kontinuiteten i undervisning og undervisningsplanlegging.

Heldigvis fører mer ekstern finansiering til at har vi fått mange midlertidig ansatte. I 2021 vil det være 21 postdoktorer og minst 15 stipendiater med 25% undervisningsplikt. I nye regler for ansettelser i professorater og førsteamanuensisstillinger ved UiO vektlegges undervisning tyngre enn før, se § 9 sakkyndig vurdering, b, punkt. 1.3

For at våre midl skal kunne nå opp i konkurransen om faste stillinger er det derfor viktig at de får mulighet til å opparbeide seg relevant erfaring. Dette er særlig viktig for postdoktor-stillinger, hvor formålet er å bli kvalifisert til vitenskapelige toppstillinger, se punkt 1 her

Vi har tidligere ikke hatt så mange midl med undervisningsplikt som vi har nå. Det har nok derfor fortonet seg som noe enklere å sikre at undervisningsoppgavene har vært rimelig fordelt, både i mengde og i type oppgaver. 

På møtet diskuterer vi hvordan vi kan sikre  kontinuitet i undervisningen samtidig som de midl for rimelig like muligheter til å utvikle en konkurransedyktig undervisningsportefølje. 
 

O-sak 38/20: Metodereform på masterstudiet

Elin Allern presenterer den planlagte strukturen på masterprogrammet fra høsten 2022, og Elin Arntzen legger fram en foreløpig tidsplan. 

Vedlegg: MA: Research design and methods training, Foreløpig tidsplan

 

O-sak 39/20: Metodereform på bachelor

Elin Allern orienterer om planene for STV1010, STV1020 og STV3090 framover.

Vedlegg: BA: Research Design and Methods Training  Programstruktur BA og MA

 

V-sak 40/20: Nytt metodeemne på bachelor

Som en del av metodereformen byttes STV1000 ut med STV1010, et emne som fokuserer på kvalitativ metode, noe som tidligere bare har vært undervist i som en liten del av STV1020.

Forslag til vedtak: Emnet godkjennes

Vedlegg. Emnebeskrivelse STV1010

 

V-sak 41/20: Nedleggelse av STV1000

Emnet foreslås nedlagt fordi det erstattes av STV1010.

Forslag til vedtak: Emnet nedlegges.

 

V-sak 42/20: Ny programstruktur for 1. semester på årsenheten.

Vi ønsker at det nye metodeemnet STV1010 skal være obligatorisk også for årsenhetsstudentene. Dette fører til at de i høstsemestret framover velger to av de tre emnene som nå er obligatoriske, STV1100, STV1200 og STV1400. 

Forslag til vedtak:  Ny struktur godkjennes. 

Vedlegg: Ny programstruktur for årsenhet

 

V-sak 43/20: Inkludere RETKOM4123 som valgfritt fordypningsemne på master. 

«RETKOM4123 – Ideer, diskurser og makt: Kritiske perspektiver på tekst og samfunn» har fullt overlapp med «STV4108 – Ideer og makt: Kritiske tilnærminger i statsvitenskap».
STV4108 er valgfritt emne i fordypningen Politisk teori på master i statsvitenskap. Siden det ikke lenger er mulig for studentene å ta STV4108, foreslås det at RETKOM4123 kan inngå i fordypningen.

Forslag til vedtak: RETKOM4123 godkjennes som valgfritt emne i Politisk teori-fordypning. 

 

V-sak 44/20 Nedleggelse av STV4108

Emnet vil ikke lenger bli undervist på instituttet. Emnet bør derfor legges ned. 

Forslag til vedtak: Emnet nedlegges

 

V-sak 45/20 Nytt kjerneemne på PECOS: PECOSXXXX: Conflict and Cooperation 

Det foreslås et nytt kjerneemne som erstatning for PECOS4110.
 

Forslag til vedtak: Emnet godkjennes

Vedlegg: Changes in PECOS final,  Emnebeskrivelse Conflict and Cooperation 

 

V-sak 46/20: Nedleggelse av PECOS4110

Emnet skal ikke lenger tilbys og bør derfor nedlegges. 

Forslag til vedtak: Emnet nedlegges.

 

Sak 47/20: Plan for undervisning i høstsemesteret

Hva er planlagt og kan noteres til undervisningsplanen?

 

Sak 48/20: Datoer for vårens programrådsmøter

 

 

Publisert 3. des. 2020 16:21 - Sist endret 9. mars 2023 23:36