Referat programrådsmøte 20. mai 2021

Sak 01/21 - Orienteringssak: Opptak av nye studenter høsten 2021

Vi konstaterer at det er en nedgang i antall søkere som har programmet som førsteprioritet fra 395 i 2020 til 351 i år, dvs. en nedgang på 11,14 %. Dette er også en betydelig nedgang fra toppåret i 2018. Samtidig er det en nedgang i antall søkere på ca. 10 % på alle SV-programmer, og alle bachelorprogrammer ved UiO generelt.

Uansett om noe av årsaken nok ligger i den spesielle situasjonen vi har hatt det siste året, er det verdt å ta søkernedgangen over tid på alvor. Vi kan nok også oppleve at andre studieprogrammer, som Honors-programmene, er en større konkurrent enn tilfellet har vært tidligere. Vi bør tenke enda mer på hvordan vi synliggjør programmet, bl.a. ved å nyttiggjøre oss alumnusnettverket vårt.

 

Sak 02/21 - Orienteringssak: Utveksling 2020 og 2021

Koronasituasjonen har påvirket Inter-studentenes mulighet til å dra på utveksling. Hvordan har dette blitt håndtert fra fakultet/institutt og programmets side, og hvordan blir situasjonen framover?

Fra 33 studenter på utveksling i 2019, og 30 året før, var det i fjor 6 studenter som dro ut. Administrativt har vi prøvd å gjøre det enklere å få godkjent enkelte emner som en del av utvekslingsopphold, som f.eks. INTER3090 – som ellers svært sjelden er mulig å ta i utlandet. Det har også blitt informert mer om mulighetene enn vi vanligvis gjør. Utvekslingsseminaret vi hadde i mars var i alle fall svært godt besøkt (digitalt), og det ser ut til at det blir flere som drar ut i 2021.

 

Sak 03/21 - Oppfølging av SV-fakultetets evaluering av de tverrfaglige bachelorprogrammene

Programrådsleder og administrativt ansvarlig deltok 15. april i et oppfølgingsmøte med studiedekan og studieadministrasjonen ved SV-fakultetet. Det viktigste konkrete forslaget som kom opp var behovet for å styrke den administrative koordineringen og kommunikasjonsflyten. Programrådsleders vurdering er at dette flyter stadig bedre, men en mulighet for ytterligere å ‘smøre’ kommunikasjonen er at de administrativt ansvarlige ved alle partnerinstitusjonene deltar som observatører på programrådsmøtene. I dag deltar kun den administrativt ansvarlige ved ISV. Fordelen med en slik ordning er at de som har det administrative ansvaret for å skaffe undervisningsressurser til de tre Inter-emne er delaktige i planleggingen og diskusjonene om disse emnene i programrådet. På den annen side innebærer det et par ytterlige møter de administrativt ansatte som deltar. Det kan oppveies av at de ved deltakelse på programrådsmøtene bruker mindre tid på å få informasjon fra de faglig ansatte, og at kommunikasjonen med studieadministrasjonen ved ISV ‘glir’ lettere. Ved det andre tverrfaglige bachelorprogrammet ved ISV – OADM, arbeides det med en stillingsbeskrivelse for programrådslederfunksjonen. Hensikten er å sikre bedre flyt når man bytter programrådsleder. Programrådet på Inter inviteres til å vurdere en tilsvarende stillingsbeskrivelse for Inter-programmet. Det bør også vurderes å ha en fast sak i programrådet en gang i året, hvor de ulike institusjonene redegjør for endringer i sitt studietilbud som potensielt kan ha betydning for Inter.

Er det hensiktsmessig at administrativt ansvarlige fra partnerinstitusjonene deltar på programrådsmøtene våre? En utfordring i så måte er at det er veldig mange personer involvert i planleggingsfasen, både når det gjelder undervisning og når det gjelder eksamen. Det er ikke slik at programkonsulenten for Inter er ansvarlig for noe av denne delen av semesterplanleggingen – selv om han blir involvert i kvalitetssikringen. På de andre relevante instituttene vil det også typisk være flere personer som er ansvarlige for dette. Skal vi ta med dette i ett av de to regulære programrådsmøtene vi har i året vil det også kunne ta noe av tiden vi ellers kan bruke til å diskutere programmets faglige innhold og de større linjene.

Vi erkjenner at det er en utfordring å koordinere et tverrfaglig program med partnere fra tre forskjellige fakultet, men tenker at det er andre fora vi kan bruke til å lette planleggingen av programmets emner. Programkonsulenten vil ta dette videre med relevante personer i administrasjonen.

Sak 04/21 – INTER3090 våren 2021

Programrådsleder gir en kort muntlig orientering om evalueringen av Inter3090 våren 2021. Fristen for å fylle ut evalueringsskjema er ikke gått ut, så orienteringen vil ha en foreløpig karakter. Innspill fra studentene: Tilbakemeldinger fra faglærer - Det hadde hjulpet at man kunne lese skriftlig tilbakemelding fra faglærer på andreutkast i forkant av seminaret og heller stille spørsmål til faglærer på seminaret og ha en diskusjon om kritikken man får, for er litt vanskelig å høre alt muntlig første gangen. Så kan eventuelt faglærer laste opp kritikken etter seminaret når hen har hørt med studenten også. Dette hadde heller ikke medført mer jobb for dem, bare en bedre interaksjon på seminaret. Dette er viktig da dette er siste muligheten man snakker med faglærer før utkast hvis man ikke vil ta kontakt på mail.

Tilbakemelding fra faglærer i forkant av seminaret gjør noe med dynamikken i selve seminaret. Dvs. at for at diskusjonen skal være god, bør alle stille likt med tanke på kjennskap om det som skal diskuteres. Og slik blir det ikke dersom det har blitt gitt innspill i forkant. Det er også nyttig øvelse for studenten som har skrevet paperet å kunne legge det fram og diskutere det slik det er skrevet, og da heller ta den kritikken som måtte komme der og da. Generelt er det bra for studentene om de lærer seg å være litt «laid back» i en slik diskusjon, også når det kommer kritikk. Mye av den nyttige kunnskapen ligger i selve diskusjonen.

 

Sak 05/21 – Diskusjon: Endringer i programplanen

Vi tar utgangspunkt i noen punkter fra studentene: Her følger noen innspill rundt hvordan INTER-løpet er lagt opp fra to som fra juni 2021 er ferdige på INTER. Vi kan nok ikke snakke på vegne av andres fordypninger når vi har STV. Uansett: det er spennende å få innblikk i de tre andre fagfeltene folkerett, samfunnsøkonomi og historie - men det blir veldig på overflaten - selv om dette er noe de fagansvarlige nok er meget klar over. Likevel, det å skulle ta til sammen 40 poeng i disse emnene, gjør at det blir mindre plass til 2000-fag. Vi tenker at det hadde vært nyttig å ha minst ett 2000-fag til på INTER, f.eks. et INTER2010. Vi likte arbeidsmåten med case og tenker at vi gjerne kunne hatt noe mer i den retningen. Vi ønsker oss også mer fokus på teori, da IR-teoriene introdusert i STV1200 og INTER1000 i liten grad blir tatt opp senere og i liten grad gått i dybden. Vi tror at å lære mer om andre teoretiske rammeverk om internasjonale relasjoner og institusjoner ville vært nyttig. Slik teorikunnskap opplever vi som hittil å ha vært mager og at vi da har lite teori å anvende senere. Sånn som INTER-bacheloren er nå, blir det på en måte for få fag som skal knytte sammen alle de løse trådene fra alle fagfeltene.

Innspillene er gode, men vi har ikke plass i programplanen slik den ser ut i dag. Et slikt emne vil måtte ta plassen til et eksisterende emne i fordypningene til jus og historie – som ikke har frie emner å ta av, og det lar seg ikke gjøre. Vi tar uansett med oss synspunktene når vi planlegger innholdet i de obligatoriske emnene i programmet.

Sak 06/21 - Eventuelt

Utsatt innleveringsfrist for bacherloroppgave.

Det har vært et vanskelig semester med karantene, stengte lesesaler osv. Mange studenter på tredje året som ønsker utsatt frist på bachelor som studentene fikk i fjor.

Programkonsulenten har tatt dette videre med eksamensansvarlig og det vil ikke bli en generell utsatt frist slik det var i fjor. Situasjonen da var noe annerledes da bl.a. stengte bibliotek gjorde det vanskelig å få tak i relevant pensum. Det vil uansett være mulig å søke om utsatt innlevering på individuell basis ved bruk av egenerklæring.

Publisert 6. mars 2024 08:23 - Sist endret 6. mars 2024 08:24