Referat møte i programrådet for Offentlig administrasjon og ledelse 27.3.2012

Til stede: Jostein Askim, Tore Nilssen, Morten Kristoffersen, Pål Helle, Ingvild Bredesen, Mia Johnsen, Øyvind Colbjørnsen (sekretær)

Sak 1-12 Opptaket av kull 2011

Orienteringssak

Programmet hadde en økning i antall primærsøkere på 50 %. Det har også vært mindre frafall for dette kullet enn normalt, 52 av de 57 som påbegynte studiet i høst har semesterregistrert seg for vårsemesteret.


2-12 Gjennomføring av det obligatoriske innføringsemnet OADM1001 høsten 2011

Orienteringssak

49 gikk opp til eksamen – mot 38 i 2010 og 49 i 2009. Resultatfordelingen var – fra A til E – 6, 16, 19, 8, 0. Dette er en vanlig fordeling på emnet, altså en noe skjev fordeling med flest karakterer i spennet A-C. Og kvinneandelen var som vanlig stor, 34. Studentevalueringen av emnet ble også gjennomgått.

3-12 Erfaringer fra studentsamtalene

Orienteringssak

52 studenter fra kullet som ble tatt opp h-2011 fikk tilbud om en agendafri femten minutters samtale med studiekonsulenten i februar 2012. 21 møtte opp til samtale.

Hovedinntrykket er at studentene trives på programmet, både sosialt og faglig. Studiekonsulenten sammenfatter tilbakemeldingene i en kort rapport.

4-12 Gjennomføring av OADM1001 høsten 2012

Orienteringssak

Foreleser for OADM1001 kommende semester blir Elin Lerum Boasson, dr.polit.(statsvitenskap) og forsker ved Cicero (tidligere Fridjof Nansens Institutt). Seminarleder blir Ketil Bråthen, vi sonderer hvem det ev. blir i tillegg til Ketil. Det blir ingen endringer i pensum.

5-12 Status og emneplan for OADM 2100

Orienteringssak
 

ISV har godkjent at emnet OADM2100 «Ledelse i komplekse organisasjoner» tilbys årlig. Plan for emnet, inkludert pensum og forelesere ble framlagt Programrådet.

Ny anbefalt plan vil bli som følger:

 

6. sem.

Fordypningsemne

Oadm3090

Valgfritt emne

5. sem.

Valgfritt emne

Valgfritt emne

Valgfritt emne

4. sem.

Oadm2100

Stv1020/Econ2130

Dri1010

3. sem.

Econ1220

Stv2400

Juroff1201

2. sem.

Econ1210

Støtteemne

Exfac

1. sem.

Stv1400

Oadm1001

Exphil

 


6-12 Forslag om endring av gradstittel

Diskusjonssak

I dag får studentene den – noe vage – graden Bachelor i Kultur og Samfunn med fordypning i Offentlig politikk og administrasjon.

Vedtak: Studentene vil, i samarbeid med studiekonsulent, komme med innspill til fakultetet med eventuelle forslag til ny gradstittel.

 

7-12 Bevilgning av studentenes midler

Diskusjonssak

Studentene ønsker å kunne disponere en fast sum uten å måtte søke om pengene på forhånd. Dette vil gjøre det lettere å få gjennomført enkelte studentaktiviteter.

Vedtak: Det kreves en dokumentasjon av alle midler studentene ønsker å bruke, men de kan i større grad enn de gjør i dag søke midler på forhånd med den dokumentasjonen det da vil være mulig å fremlegge.

 

8-12 Innføring av obligatorisk sosiologiemne i programplanen

Diskusjonssak

Programledelsen ønsker å se på muligheten for å endre på den eksisterende programplanen. Først og fremst ønsker vi å se på muligheten for å legge til et sosiologiemne – fortrinnsvis SOS1003 – som obligatorisk i graden. Dette kan gjøres ved å for eksempel å ta ut DRI1010 som obligatorisk. Videre kan det være aktuelt å bytte ut et av de obligatoriske økonomiemnene i graden med et annet økonomiemne, og eventuelt endre på menyen av fordypningsemner (i dag fire).

Vedtak: Programrådet vil se nærmere på programplanen på neste programrådsmøte

 

Eventuelt

Hvordan få flere studenter på utveksling?

Programmet har færre utreisende studenter enn ønskelig, hva kan gjøres?

Uklart om årsaken til at det er få utreisende er manglende informasjon, eller at studentene ikke får med seg informasjonen som blir gitt. Programledelsen skal uansett belyse de mange utvekslingsmulighetene programmet gir, og at alternativene ikke begrenser seg til programmets egen avtale med Potsdam – eller til de studentene som ikke velger spesifikk fordypning.

Kravene som settes til et bra resultat på OADM3090 står ikke i stil til rammene for emnet. Det faktum at emnet kun er på 10 studiepoeng må reflekteres i hvordan sensorene vurderer eksamensbesvarelsene, altså må det gjøres klart at det ikke er et krav om at en god oppgave skal ta opp flere enn ett perspektiv.

Publisert 6. juni 2012 13:14