2016.04.08

Referat fra programrådet for bachelorprogrammet i Offentlig administrasjon og ledelse

Tilstede

Jan Erling Klausen, Anniken Hagelund, Merethe Arnesen, Ane Hallan Kløvrud, Sunniva Brå

Referent: Eirin Kristiansen

Vedtakssak 1/16 – SOS2001 gjøres om til valgfritt temaspesialiseringsemne (vedtatt i forkant av programrådsmøtet)

Det har blitt vedtatt endringer i fordypningen på bachelorprogrammet i sosiologi. Fra og med høsten 2016, vil det obligatoriske emnet SOS2001 - Moderne sosiologisk teori gjøres om til et «valgfritt spesialiseringsemne». Det betyr at 90-gruppen i sosiologi vil bestå av to valgfrie spesialiseringsemner i stedet for ett. SOS2001 er derfor ikke lenger et krav for å søke på master i sosiologi. Offentlig administrasjon og ledelse har SOS2001 som obligatorisk emne i fordypningen i sosiologi på bakgrunn av kravet til masteropptak. Dette vil ikke være nødvendig lengre.

Vedtak: SOS2001 gjøres om til valgfritt temaspesialiseringsemne. Endringen gjelder for studenter tatt opp til programmet fra høsten 2015.

Vedtakssak 2/16 – SOS2200 gjøres om til fritt emne  (vedtatt i forkant av programrådsmøtet)

Per i dag er SOS2200 - Organisasjon, ledelse og arbeid et obligatorisk emne i fordypningen for studentene som velger sosiologi fordypning. Dette gir fordypningen en organisasjonskomponent. Ettersom SOSGEO2201 ble gjort til obligatorisk emne i bachelorprogrammet, har alle studenter fått et obligatorisk organisasjonssosiologiemne i graden. Sosiologifordypningen har til nå hatt svært lite valgfrihet. For å gi mer valgfrihet i fordypningen foreslås at studenter istedenfor å ta SOS2200, nå kan ta et fritt emne. Dette er gitt at SOS2001 gjøres om til et valgfritt temaspesialiseringsemne. Alternativt må det gjøres om til valgfritt temaspesialiseringsemne. På listen over temaspesialiseringsemner kommer vi til å anbefale SOS2200, men ikke beholde det obligatorisk.

Vedtak: SOS2200 gjøres om til fritt emne. Endringen gjelder for studenter tatt opp til programmet fra høsten 2015.

Vedtakssak 3/16 – Endringer i fordypning i statsvitenskap

Fordypningen i statsvitenskap består i dag av fellesemner, fordypningsemner, støtteemner og frie emner. Støtteemnene på bachelorprogrammet sin hensikt er å gi en ekstra tyngde i organisasjon og ledelse. Dette er viktig for studentene som ikke velger en fordypning, men for studenter som har valgt en fordypning i statsvitenskap, bør det holde som fordypning. Støtteemnene tar vekk valgfrihet, i tillegg til at det hindrer utveksling. Det forslås at støtteemnene erstattes av frie emner, og at disse legges til 5. semester, slik at studentene står fritt til å dra på utveksling det semesteret.  Eirin oppdaterer nettsiden.

Vedtak: Ny fordypning i statsvitenskap vedtas. Endringen gjelder for studenter tatt opp til programmet fra høsten 2016.

Vedtakssak 4/16 – Endringer i fordypning i forvaltningsinformatikk

Av samme grunn som i fordypningen i statsvitenskap forslås det at støtteemnet erstattes av et fritt emne. STV2410 – Organisering og reform av offentlig virksomhet, er heller ikke et emne som er sentralt for fordypningen i forvaltningsinformatikk. I alle andre fordypninger kan dette emnet erstatte STV2400, og er også anbefalt støtteemne. Dette gjøres om til et fritt emne. Eirin oppdaterer nettsiden.

Vedtak: Ny fordypning i forvaltningsinformatikk vedtas. Endringen gjelder for studenter tatt opp til programmet fra høsten 2016.

Vedtakssak 5/16 – Endringer i fordypning i samfunnsøkonomi

Fordi SOSGEO2201 – Makt, identiteter og medvirkning i arbeidslivet erstattet ECON1210 – Forbruker, bedrift og marked, gjøres ECON1210 om til et valgfritt 1000-3000-emne i samfunnsøkonomi. Dette tilfredsstiller opptakskravene til master i samfunnsøkonomi. Eirin oppdaterer nettsiden.

Vedtak: Ny fordypning i samfunnsøkonomi vedtas. Endringen gjelder for studenter tatt opp til programmet fra høsten 2016.

Vedtakssak 6/16 – Endring av navn til fordypning i offentlig administrasjon og ledelse

Det som til nå har vært studieløp uten disiplinær fordypning gjøres om til en fordypning i offentlig administrasjon og ledelse, og fordypningen består av det som i dag heter «støttemner», som er en liste emner som sees som relevante for administrasjon og ledelse. Med det ønsker vi å likestille de ulike studieløpsvalgene studentene har, slik at det ikke skaper forvirring. Begrepet støtteemner vil ikke lenger bli brukt, slik at studieløpene nå kun består av fellesemner, fordypningsemner og frie emner.

Etter diskusjon i programrådet, gjøres det ene frie emnet om til et fordypningsemne, slik at det i større grad er en fordypning med tyngde.

Eirin sender søknad til fakultetet og oppdaterer nettsiden.

Vedtak: Endring til fordypning vedtas. Endringen gjelder for studenter tatt opp til programmet fra høsten 2016.

Orienteringssak 1/16 Status på samarbeidet med psykologi

Psykologisk institutt har vært vanskelig å komme i kontakt med. PSI er i en stor reorganiseringsprosess akkurat nå. Programutvalget har snakket med programutvalget hos psykologi og skal følge opp dette tettere. Eirin og Jan Erling skal jobbe videre med administrasjonen og de faglige ansatte på PSI. Når det gjelder PSY2405 er det i følge PSI kun et ressursspørsmål om hvorvidt PSY2405 kan gjøres om til obligatorisk emne. Det skal behandles i programrådet der.

Diskusjonssak 1/16 Legge ned fordypningen i forvaltningsinformatikk

Det er svært få som velger en fordypning i forvaltningsinformatikk. Eirin informerte om at det er tre studenter som har valgt fordypningen de siste ti årene. Fordypningen skaper derfor mye administrasjon uten at det er noen som drar nytte av det.

Eirin skal sjekke om emnene i forvaltningsinformatikk kan legges inn i OADM-fordypningsemner, og sjekke om studentene likevel har mulighet til å kvalifisere seg til master i forvaltningsinformatikk uten at vi har en fastsatt fordypning.

Diskusjonssak 2/16 Studiebarometeret

Resultatene for studiebarometeret er publisert. Vi diskuterte kort undersøkelsen, og mest kontakten med mellom studenter og de faglige. Det skal lages en presentasjon av programleder og studiekonsulent på Byråkratenes hjemmeside.

Saker fra programutvalget

Orienteringssaker

Sak 1/3: Programutvalgets arbeid

Programutvalget har siden sist programrådsmøte avholdt flere arrangementer. Dette halvåret er det Studietur til Berlin, Åpen dag og fagkveld med tema ”Rekruttering- hvordan gjøre seg attraktiv for arbeidsgivere.” Programutvalget er fornøyde med arbeidet som er gjennomført og har fått gode tilbakemeldinger fra studentene på programmet om at de setter pris på arbeidet. I tillegg til arrangementene har programutvalget jobbet med å forbedre internettsiden offadm.no og revidere dokument om programrådets virksomhet.

Sak 2/3: Tilbakemelding på emnet OADM2100

PU har gjennomført en liten evaluering for OADM2100, og la frem tilbakemeldingene fra denne. Dette omfattet hovedsakelig engelsk som språk, som en del opplever som vanskelig, og tilbakemeldinger på pensum, lite informasjon om eksamens og mangel på eksamensoppgaver. Jan Erling har snakket med Tobias, og Tobias skal lage fiktive eksamensoppgaver til studentene slik at de har noe å trene på. Vi avventer resultatene fra emneevalueringen som også gjennomføres, og dette tas opp i evalueringsmøtet i emnet.

Diskusjonssaker

Sak 1/3: Evaluering av OADM3090

Studentene ønsker å gjennomføre en evaluering av OADM3090 etter det ble innført endringer på emnet. Dette kommer senere i semesteret. Foreløpig kommentarer fra PU er

  • Ett individuelt møte med seminarleder på 20 minutter er for lite.
  • Skrivetreningene som blir gjennomført i seminarene har lavt læringsutbytte.
  • Fellesundervisningene burde også inneholde pensum rundt valg av metode, datagrunnlag og innsamling.

Sak 2/3: Evaluering av programmet

Tall viser at bachelorprogrammet de siste årene økt antall studenter som søker seg til programmet, men vi har problemer med frafall underveis i studiet. Programutvalget foreslår at det kan være hensiktsmessig å gjennomføre en spørreundersøkelse for alle tre trinnene på programmet som kan omfatte temaene: årsak til valg av program, vurdering av obligatoriske fag, struktur, læringsutbytte, studiemiljø, årsaker til hvorfor man tror studenter slutter underveis og lignende. Eirin og Jan Erling følger opp dette.

Programutvalget håper og tror at de endringer som er vedtatt rundt kursporteføljen er positive endringer som sammen med arbeidet vi har gjort for blant annet å fremme programmets arbeidslivs relevans og opprettholde engasjement blant studentene forhåpentligvis vil senke frafallstallene.

Sak 3/3: OLA-master

Programutvalget ønsker en tettere tilknytning til masterprogrammet i organisasjon, ledelse og arbeid. Mange av studentene ønsker å gå videre på denne masteren etter endt bachelorgrad, men grunnet få studieplasser gjør dette det vanskelig når masteren er så populær og ikke har noen formelle emnekrav. Ved å skape en tilknytning til OLA-masteren mener vi flere vil fullføre bachelorgraden. Siden det tidligere år er vurdert å endre antall plasser på OLA-masteren, men dette ikke er mulig grunnet lite ressurser mener programutvalget at andre tiltak bør iverksettes for å muliggjøre at bachelorstudentene kan fortsette å ta masterstudier ved UIO. Programutvalget foreslo følgende tiltak:

  • Tilby to studieplasser til studenter fra offentlig administrasjon og ledelse.
  • Innføre motivasjonsbrev som opptakskrav.

Anniken og Eirin forklarte nærmere at disse tiltakene mest sannsynlig er problematiske fordi regelverket hindrer begge deler. Ledelsen på OLA-programmet skiftes ut nå, og vi vil ta opp samarbeidet med den nye ledelsen for å diskutere kontakten mellom OADM-bacheloren og OLA-masteren.  

Eventuelt

Merethe tok opp problemet med at eksamener ligger så tett opptil fristen for å sende inn søknad og vitnemål til en rekke mastere, og lurte på om det er mulig å sørge for at sensur kommer tidligere. Eirin orienterte om at eksamenskabalen og det at det er tre ukers sensurfrist nok gjør dette vanskelig, men skal forhøre seg med fakultetet om mulighetene.

Vi diskuterte mulighetene for et praksisemne. Master i statsvitenskap jobber med å etablere dette nå, og det foreslås å følge dette for å se om det er noe OADM kunne gjennomført og.

Publisert 15. apr. 2016 10:56 - Sist endret 23. nov. 2017 12:03