2016.10.18

Programrådsmøte 18.10.2016

Referat fra programrådet for bachelorprogrammet i Offentlig administrasjon og ledelse

Tilstede

Jan Erling Klausen, Lars Erik Kjekshus, Karine Nyborg, Andrea Søhagen, Bendik Aakhus, Helene Lindeman

Referent:  Sara Sundby 

 

Orienteringssak 4/16 Endringer i teksten «Hva lærer du?»

Vedlegg 1: Ny «Hva lærer du?»-tekst med endringer

Det ble gjort mindre endringer i teksten «Hva lærer du?» etter at PSY2405 ble lagt inn som ett av to emner i det obligatoriske løpet.

Programrådet ønsker at teksten som helhet revideres, da det er stort forbedringspotensiale. Samfunnsøkonomi er tillagt for stor vekt.

Det er i etterkant gjort ytterligere endringer i teksten, som er vedlagt. Det vil bli arbeidet videre med teksten.

 

Orienteringssak 5/16 Ekstra seminarer for OADM på ECON1220

ECON1220 gjennomgår endringer som vil gjøre emnet vanskeligere å gjennomføre uten ECON1210 som forkunnskap. ØI har foreslått å arrangere to ekstra seminarsamlinger for OADM-studentene i starten av semesteret, samt ekstra anbefalt pensum. ISV har sagt seg villige til å finansiere utgifter til undervisningspersonale til disse samlingene.

Nyborg redegjør for endringer på ECON1210/1220. ECON1220 kun obligatorisk for OADM-studentene og våre studenter utgjør ca halvparten av de som tar emnet. Nyborg foreslår eget pensum for de som tar 1220 uten 1210.

Omleggingen av emnene gjør ECON1220 vanskeligere for OADM, uten å ha tatt ECON1210 på forhånd. ECON1210 er først og fremst for de som skal fortsette med økonomi, og har blant annet mye metode. Et annet problem er at de som velger fordypning samføk, får 1210 etter 1220.

Vedtakssak 9/16 Ny vurderingsform og emnebeskrivelse OADM2100

Vedlegg 2: Ny emnebeskrivelse og vurderingsform med vekting

OADM2100 ønsker å endre vurderingsform fra 4-timers skoleeksamen til kombinasjonen 3-timers skoleeksamen og semesteroppgave (3500 ord)

Programrådet ønsker at vektingen av karakterene fremgår. Dette vil gjøre at studentene får delkarakterer og kan påklage hver delkarakter.  

Vedtak: Ny emnebeskrivelse og vurderingsform med vekting og delkarakter for OADM2100 vedtas

Vedtakssak 10/16 Nedlegging av SOSGEO2201

Vedlegg 3: Nytt og gammelt anbefalt løp.

SOSGEO2201 Makt, identiteter og medvirkning i arbeidslivet skal legges ned og går siste gang høst 2016. Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, som er emnetilbyder, foreslår å erstatte emnet med SOS2200 Organisasjon, ledelse og arbeid. SOS2200 går om våren og kan legges til 2. semester i anbefalt løp. EXPHIL skyves frem til 1. semester.

Lenke til SOS2200: http://www.uio.no/studier/emner/sv/iss/SOS2200/

Lenke til SOSGEO2201: http://www.uio.no/studier/emner/sv/iss/SOSGEO2201/

Vedtak: SOS2200 erstatter SOSGEO2201 og legges til 2. semester. EXPHIL legges til 1. semester.

Vedtakssak 11/16 ECON1210 inn som emne i fordypning i samfunnsøkonomi

Vedlegg 4: Ny og gammel fordypning i samfunnsøkonomi.

For at fordypningen i samfunnsøkonomi skal kvalifisere til masterprogrammet i samfunnsøkonomi, må ECON1210 inn i det obligatoriske løpet i fordypningen. Dette vanskeliggjør utveksling for OADM-studentene. Det er ikke mulig å legge ECON1210 inn i løpet før ECON1220, uten å fremskynde valg av fordypning til slutten av 2. semester. Valg av fordypning skjer normalt etter 3. semester. 

Det er flere av ØIs emner på masternivå i samfunnsøkonomi som har ECON1210 som forkunnskapskrav. Masterprogrammet blir vanskelig å gjennomføre uten ECON1210.

Det er enighet om at det er uheldig at ECON1220 kommer før ECON1210. Det er uklart om hvorvidt opptakskravene til MA ECON er en opplisting av OADM-emnene, men det er tvilsomt at ØI vil gå med på å la BA OADM kvalifisere til MA ECON uten ECON1210.

Det kommer et forslag å ta inn ECON1210 som obligatorisk emne, og ECON1220 i fordypning samfunnsøkonomi. Forslaget avvises.

Det er svært få OADM-studenter som går videre til MA ECON. De siste tre årene er det totalt 4 OADM-studenter som har fått opptak til MA ECON: H16 (1), H15 (1), H14 (2)

Nyborg poengterer at det er meningsløst å ta ECON1210 uten ECON1220 og er ikke enig i avgjørelsen om å ta inn ECON1210 etter ECON1220.

Det blir uttrykt ønske om en gjennomgang av oppbygginga for fordypning i samfunnsøknomi, som ikke er optimal.

Det er ønskelig med en undersøkelse blant studentene som ikke har tatt ECON1210 før ECON1220.

Programrådet forholder seg til at både ECON1210 og ECON1220 for øyeblikket er innføringsemner uten forkunnskapskrav.

Vedtak: ECON1210 tas inn i fordypningen og legges til 5. semester.

 

 

Vedlegg 1

Hva lærer du?

Dette programmet er et tverrfaglig studium som gir deg kunnskap om og ferdigheter i å analysere institusjonsutvikling og ledelsesroller.

Du får innsikt i konfliktløsning, du lærer deg å anvende rettskilder som for eksempel forvaltnings- og offentlighetsloven, og du vil kunne analysere samfunnsøkonomiske problemstillinger knyttet til offentlig sektors virkemåte. Du vil lære hvordan økonomiske, sosiale og politiske prosesser påvirker maktrelasjonene i arbeidslivet, og du kan velge å lære mer om hvordan den norske arbeidslivsmodellen fungerer ut ifra et arbeidspsykologisk perspektiv. Programmet er yrkesrettet, men gir deg også teoretiske ferdigheter som gjør deg i stand til å forstå bakgrunnen for debatter og oppslag i mediene. En stor del nyheter i mediene handler om offentlig sektor, og det er viktig å forstå hva som ligger bak disse oppslagene.

Kunnskaper

  • Du får grunnleggende kunnskaper i de fagområdene programmet består av, særlig statsvitenskap, sosiologi, økonomi og rettsvitenskap, samt arbeidspsykologi om du velger dette emnet
  • Du utvikler en unik tverrfaglig kompetanse som bygges opp gjennom systematisk integrering av de ulike disiplinære fag
  • Du utvikler bevissthet om de ulike fagenes innbyrdes fellestrekk og forskjeller
  • Du vil også fokusere på praktiske problemstillinger hvor den kombinerte bruken av fagene belyses

Ferdigheter

Du utvikler fire sentrale ferdigheter:

  • Du utvikler metodeferdigheter som forutsetningene for tverrfaglige analyser oppøves gjennom bruk av varierte metodiske innfallsvinkler. Bacheloroppgaven gir deg også kompetanse i å velge mellom metodiske innfallsvinkler som kan belyse komplekse samfunnsproblemer.
  • Du utvikler analytiske ferdigheter, som omhandler evnen til å strukturere praktiske organisasjonsproblemer i lys av begreper og teoretiske modeller fra flere fag og å benytte slike begreper og modeller i analyser med sikte på å løse problemer som organisasjoner i privat og offentlig sektor kan stå overfor. Herunder er kritisk tenkning og evne til å tilegne deg ny kunnskap på tvers av tradisjonelle fagdisipliner
  • Du utvikler evne til å arbeide selvstendig med komplekse oppgaver, og til å organisere, planlegge og samhandle med andre i eget arbeid.
  • Du utvikler evnen til å formidle faglig innsikt på en klar og ryddig måte, både muntlig og skriftlig. 

Generell kompetanse

  • Du lærer å formidle respekt for vitenskapelige verdier som åpenhet, rasjonalitet, presisjon ogetterrettelighet
  • Du lærer betydningen av å skille mellom kunnskap og egne meninger.
  • Gjennom studiet vil du utvikle en undersøkende og kritisk holdning til kunnskap.
  • Du skal utvikle en etisk bevissthet om problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater.
  • Du skal også lære deg grunnreglene for redelighet i forskning og faglige framstillinger.

 

Vedlegg 2

OADM2100 - Managing and leading public organizations

Teacher: Tobias Bach

Examination

3 hours written exam (digital)

Term paper (maximum 3500 words)

Language of examination

The language of examination is English (written exam, term paper).

Teaching

Lectures and seminars

Mandatory activities

  • Attend the first seminar
  • Present a draft of your term paper
  • Comment on other students’ papers (orally, written)

Course content

The course introduces two distinct perspectives on public organizations: The management perspective implies a focus on different ways of providing public services and the ensuing consequences for public managers and citizens. A key aspect of the course will be trade-offs and paradoxes in the design of service delivery – the distinct benefits and problems of alternative modes of service delivery. The leadership perspective focuses on how public organization and their leaders cope with change in a complex environment placing multiple and contradicting demands on the organization. Topics include the distinctiveness of leadership in public organizations, different types of leadership authority, leadership as institution-building and public leadership in times of crisis.

Learning outcome

Knowledge

You will obtain knowledge about

  • specific management challenges in the public sector
  • alternative ways of service delivery and their implications
  • key themes and concepts in the study of public leadership
  • leadership challenges in different types of public organizations

Skills

You will

  • be able to provide an overview of the issues that are central to the study of public management and leadership
  • learn how to analyse management and leadership challenges in the public and private sector
  • increase your analytical skills for understanding how public organizations work

Competences

You will

  • acquire a critical-analytical approach to managing and leading public organisations
  • gain analytical and methodological competences for the systematic study of social phenomena
  • not learn how to become a leader, but instead acquire a better understanding of the challenges of being a leader

Exam

In order to pass the course, the written exam and the term paper must be passed in the same semester as the course is taught. The written exam accounts for 40% of the final grade, the term paper for 60%

 

Vedlegg 3

Nytt anbefalt løp

6. semester

OADM3090 - Prosjektoppgave for Offentlig administrasjon og ledelse

         Fordypningsemne

         Fordypningsemne

5. semester

Fordypningsemne

Fordypningsemne

Fordypningsemne

4. semester

DRI1010 - Personvern i offentlig forvaltning​ eller PSY2405 – Innføring i arbeidspsykologi

Metode: STV1020 - Metode og statistikk ,ECON2130 - Statistikk 1 eller SOS1120 - Kvantitativ metode

Fordypningsemne

3. semester

ECON1220 - Velferd og økonomisk politikk

STV2400 - Offentlig politikk og administrasjon 2 (fordypningsemne)*

JUROFF1201 - Introduksjon i forvaltningsrett

2. semester

OADM2100 - Leadership in Complex Organizations

SOS2200 – Organisasjon, ledelse og arbeid

SVEXFAC03 - Examen Facultatum - Samfunnsvitenskapelig variant

1. semester

OADM1001 - Innføring i offentlig administrasjon og ledelse

STV1400 - Offentlig politikk og administrasjon 1 (innføringsemne)

EXPHIL03 - Examen philosophicum

 

10 studiepoeng

10 studiepoeng

10 studiepoeng

Gammelt anbefalt løp

 

6. semester

OADM3090 - Prosjektoppgave for Offentlig administrasjon og ledelse

         Fordypningsemne

         Fordypningsemne

5. semester

Fordypningsemne

Fordypningsemne

Fordypningsemne

4. semester

DRI1010 - Personvern i offentlig forvaltning​ eller PSY2405 – Innføring i arbeidspsykologi

Metode: STV1020 - Metode og statistikk ,ECON2130 - Statistikk 1 eller SOS1120 - Kvantitativ metode

Fordypningsemne

3. semester

ECON1220 - Velferd og økonomisk politikk

STV2400 - Offentlig politikk og administrasjon 2 (fordypningsemne)*

JUROFF1201 - Introduksjon i forvaltningsrett

2. semester

OADM2100 - Leadership in Complex Organizations

EXPHIL03 - Examen philosophicum

SVEXFAC03 - Examen Facultatum - Samfunnsvitenskapelig variant

1. semester

OADM1001 - Innføring i offentlig administrasjon og ledelse

STV1400 - Offentlig politikk og administrasjon 1 (innføringsemne)

SOSGEO2201 - Makt, identiteter og medvirkning i arbeidslivet

 

10 studiepoeng

10 studiepoeng

10 studiepoeng

Vedlegg 4.

Nytt anbefalt løp for fordypning i samfunnsøkonomi

6.semester

OADM3090 - Prosjektoppgave for Offentlig administrasjon og ledelse

ECON2200 - Matematikk 1/Mikro 1 (MM1)

5. semester

ECON2310 - Makroøkonomisk analyse

ECON1210 – Forbruker, bedrift og marked

Valgfritt ECON-emne på 1000-, 2000- eller 3000-nivå

4. semester

DRI1010 - Personvern i offentlig forvaltning​ eller PSY2405 – Innføring i arbeidspsykologi

ECON1310 - Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk

ECON2130 - Statistikk 1

3. semester

ECON1220 - Velferd og økonomisk politikk

STV2400 - Offentlig politikk og administrasjon 2 (fordypningsemne)*

JUROFF1201 - Introduksjon i forvaltningsrett

2. semester

OADM2100 - Leadership in Complex Organizations

SOS2200 – Organisasjon, ledelse og arbeid

SVEXFAC03 - Examen Facultatum - Samfunnsvitenskapelig variant

1. semester

OADM1001 - Innføring i offentlig administrasjon og ledelse

STV1400 - Offentlig politikk og administrasjon 1 (innføringsemne)

EXPHIL03 - Examen philosophicum

 

10 studiepoeng

10 studiepoeng

10 studiepoeng

Gammelt anbefalt løp for fordypning i samfunnsøkonomi

6.semester

OADM3090 - Prosjektoppgave for Offentlig administrasjon og ledelse

ECON2200 - Matematikk 1/Mikro 1 (MM1)

5. semester

ECON2310 - Makroøkonomisk analyse

Valgfritt fordypningsemne

Valgfritt ECON-emne på 1000-, 2000- eller 3000-nivå

4. semester

DRI1010 - Personvern i offentlig forvaltning​ eller PSY2405 – Innføring i arbeidspsykologi

ECON1310 - Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk

ECON2130 - Statistikk 1

3. semester

ECON1220 - Velferd og økonomisk politikk

STV2400 - Offentlig politikk og administrasjon 2 (fordypningsemne)*

JUROFF1201 - Introduksjon i forvaltningsrett

2. semester

OADM2100 - Leadership in Complex Organizations

EXPHIL03 - Examen philosophicum

SVEXFAC03 - Examen Facultatum - Samfunnsvitenskapelig variant

1. semester

OADM1001 - Innføring i offentlig administrasjon og ledelse

STV1400 - Offentlig politikk og administrasjon 1 (innføringsemne)

SOSGEO2201 - Makt, identiteter og medvirkning i arbeidslivet

 

10 studiepoeng

10 studiepoeng

10 studiepoeng

 

Publisert 3. mai 2017 10:23