PROTOKOLL FRA MØTE I INSTITUTTSTYRET 19.11.04
Til stede: Per Kristen Mydske, Hanne Marthe Narud, Raino Malnes, Janne Haaland Matlary, Ottar Hellevik, Jostein askim, Bjørn magne Forsberg, Maryine Bonarjee og Roar Haugsdal
Fra adm.: Monica Bakken
Saksliste:
45/2004 Orienteringssaker
1. Søknader fra ansatte og studenter:
Søknad fra Robert Huseby om støtte til konferanse, kr 6 130.
Søknad fra Ottar Hellevik om støtte til forskningsassistent, kr 15 000.
Søknad fra Hanne Marthe Narud om støtte til omdisponering for bokkjøp, kr 4 000.
Søknad fra Karin Dokken om støtte til reise, kr 4 779.
Alle søknader er godkjent av instituttleder.
2. Vurderingskomite for stilling som eksternt finansiert stipendiat ved ISV
knyttet til forskningsprosjektet Makta i nettet, makta over nettet under KIM-programmet,
NFR:
Professor Harald Baldersheim (leder)
Professor Hanne Marthe Narud
Førsteamanuensis Morten Øgård, ADH
Det har meldt seg en søker til stillingen, Are Vegard Haug.
Godkjent på bestyrers fullmakt.
3. Felles normer for arbeidsplikt og satser for uttelling i undervisningsregnskapet
(se vedlegg):
Uttellingen for skoleeksamen, halv dag, er økt fra ½ time til 1 time i tråd
med instituttets anmodning. Alle satser blir gjeldende fra vårsemesteret 2005.
4. Høringsuttalelse fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet til fagplanen for
statsvitenskap (se vedlegg).
5. Delegering av tilsettingsmyndighet for stipendiater (se vedlegg).
6. Regnskapsrapport pr oktober 2004 (se vedlegg):
Det vises til tidligere regnskapsrapporter med forklaringer (underforbruk på
lønn). Prognosen for overfløring er redusert til kr 500 000.
Det ble diskusjon under punkt 4, men denne ble tatt videre opp i egen eventueltsak.
Enstemmig vedtak:
Styret tar orienteringssakene til etterretning.
46/2004 Forslag til ny studieplan for mastregraden i statsvitenskap
Enstemmig vedtak: Styret ved Institutt
for statsvitenskap slutter seg til rammene for den foreslåtte studieplanen for
mastergraden i statsvitenskap:
* Eksisterende metodeemne i 1. semester beholdes som i dag, 30 studiepoeng.
* Den valgfrie emnedelen gjøres om til 4 valgfrie emner á 10 studiepoeng, totalt
40 studiepoeng. Tre valgfrie emner skal avlegges i andre semester og ett
emne i tredje semester. Emnene har bokstavkarakter.
* Undervisningen i den valgfrie emnedelen gjøres intensiv ved at semesteret
inndeles i tre bolker (à 6 uker) og at det i hver bolk gis 3-4 emner intensivt.
Dette betyr at undervisningen gis over et kortere tidsrom og at avsluttende
eksamen også skal finne sted innenfor bolken.
* Arbeidet med masteroppgaven endres slik at studentene skal gjennomføre:
- et veiledningsemne for masteroppgaven, 10 studiepoeng, bestått/ikke bestått.
- et masteroppgaveseminar/designseminar, 10 studiepoeng, bestått/ikke bestått.
- masteroppgaven (50-90 sider), 30 studiepoeng, bokstavkarakter.
Det videre innholdet i studieplanen utformes av instituttledelsen i
samarbeid med programrådet. Dette omfatter også overgangsordninger.
47/2004 Forslag til oppnevning
av programrådsleder for bachelor- og mastregraden i statsvitenskap for
perioden 2005-2007
Enstemmig vedtak: Styret ved Institutt for statsvitenskap foreslår
overfor Det samfunnsvitenskapelige fakultet å oppnevne professor Bjørn Erik
Rasch for perioden 2005-2007.
48/2004 Søknad fra Camilla
Gjerde i sluttføringssstipend
Enstemmig vedtak: Instituttstyret
anbefaler overfor fakultetet at Camilla Gjerde gis 3 måneders forlenget tilsetting
som stipendiat.
49/2004 Intensjonsvatale om delt
stilling for Nils Butenschøn
Enstemmig vedtak: Instituttstyret slutter seg til en intensjonsavtale
om en delt stilling for førsteamanuensis Nils Butenschøn mellom Institutt for
statsvitenskap og Norsk senter for menneskerettigheter som skissert. Avtalen
gjøres gjeldende for en periode på 5 år. Instituttledelsen får ansvar for å
utforme en endelig avtale.
50/2004 Eventuelt
Jostein Askim tok spørsmål knyttet til de nye timeregnskapssatsene
og ekstra utteling for stipendiater samt innholdet i stipendiatenes pliktarbeid.
Enstemig vedtak: Instituttledelsen tar opp med fakultetet at satsene for ekstra
uttelig for stipendiater bør økes. Styret vedtok å sette
ned en komite for å se på innholdet og gjennomføringen av
stipendiatenes arbeidsplikt. Instituttleder oppnevner medlemmer og utformer
mandat for komiteen.
Per Kristen Mydske |
Monica Bakken |
Instituttleder | Adm. leder |
Frist for innsigelser: 29.11.04