PROTOKOLL FRA INSTITUTTSTYRET 22. NOVEMBER 2010

 

Top of Form

Bottom of Form

Til stede: Øyvind Østerud, Dag Harald Claes, Bjørn Erik Rasch, Hanne Marthe Narud, Anne Julie Semb, Robert Huseby, Trond Skjerve, Siv Håberg

Fra adm.: Jenny Nornes, Erik Handelsby (sak 17/2010 og 18/2010)

Forfall: Trøyel Nerbø

 

 

PROTOKOLL:

17/2010 Orienteringssaker  

Søknader fra ansatte og studenter

På delegert fullmakt har instituttleder og kontorsjef innvilget søknader om bruk av driftsmidler og søknader fra studenter. Disse er tilgjengelige for gjennomsyn for de som ønsker det, men vil ikke lenger bli listet opp som styresak.

 

 

Oppretting av arbeidsmiljøutvalg (IAMU)

 

Arbeidstilsynet gjennomførte i 2010 tilsyn med UiO. UiO har fått en frist til 1.3.2011 med å gjennomgå egen verneorganisasjon og kartlegge arbeidsmiljø og egne varslings- og konfliktløsningsrutiner. Arbeidsmiljøtilsynets korte frist gjør det henitsmessig å danne seg et bilde av arbeidsmiljøsituasjonen allerede nå før vi får på plass en mer permanent modell for slike kartlegginger. Med dette som bakgrunn har fakultetet bedt instituttet om å oppnevne et lokalt arbeidsmiljøutvalg eller et institutt-AMU (IAMU) før 18. november 2011. IAMU skal ha følgende sammensetning: Lokalt verneombud, to fast vitenskapelig tilsatte, en representant for gruppen teknisk og administrativt tilsatte og en midlertidig vitenskapelig tilsatt. Instituttleder har oppnevnt følgende personer:

Aashild Ramberg, lokalt verneombud

Harald Baldersheim, fast vitenskapelig tilsatte

Hanne Marthe Narud, fast vitenskapelig tilsatte

Ida Weseth Bjøru, teknisk og administrativt tilsatte

Robert Huseby, midlertidig vitenskapelig tilsatte

 

 

Regnskapsrapport for ISV 2. tertial 2010

Instituttets basis

ISV har et resultat på 2,6 mill kr i overskudd pr 31.08.2010. Dette er 2,1 mill kr mer enn budsjettert resultat.

 

  • Vi justerer prognosen for inntekter pga frikjøp av fast ansatte som starter i år og som ikke var klart ved budsjettering. Prognosen for inntekter økes med 338.000 kr.
  • Avvik på fastlønn på 540.000 kr skyldes en fast ansatt som har blitt lønnet fra fak.adm i hele 2010. Kostnaden tilhører ISV. Dette skal rettes opp.
  • Variabel lønn: Vi vet av erfaring at store utgifter kommer mot slutten av året, men avviket er såpass stort foreløpig at prognosen endres med 320.000 kr. Dette kommer av planlagte disputaser som har blitt utsatt, samt en generell vurdering, hvor vi tar hensyn til fjorårets kostnader til variabel lønn.
  • Lønnsprognosen blir også påvirket av et av frikjøpene. Totalt justeres lønnsprognosen med 586.790 kr.
  • Regnskapet viser noe høyere husleieutgifter enn budsjettert pga. overtakelse av TIKs arealer i 7. etasje. Prognosen justeres opp med 150.000 kr.
  • Det forventes derimot en del mindre bruk av forskningsmidler blant både fast ansatte og stipendiater/postdocer. I tillegg er generelt felles forbruk av driftskostnader lavere enn forventet ved instituttet. Det blir som nevnt mindre utgifter til disputaser, også på driftssiden. Prognosen for driftskostnader justeres ned med 450.000 kr.
  • Et prosjekt ble avsluttet med en positiv saldo på 75.156 kr.

 

 

Totalt: ISVs resultatprognose for 2010 endres fra et positivt resultat på 793.000 kr til 2.093.307 kr. Dette resultatet overføres til 2011.

 

Vi jobber videre med prognosen i forbindelse med budsjettering for 2011 og resten av langtidsbudsjettperioden.

 

Eksternt finansierte prosjekter

ISVs eksternt finansierte prosjekter har relativt små avvik i forhold til budsjetterte kostnader til lønn og drift. Dette gjenspeiler at aktivitetene hovedsakelig forløper som planlagt. På inntektssiden er det derimot mottatt nesten 5,4 mill kr mer enn budsjettert. Dette er summen av både store og små inntekter på mange prosjekter, og skyldes vanskeligheter med å forutsi når eksterne inntekter vil bli mottatt. Resultatprognosen for porteføljen av eksternt finansierte prosjekter endres derfor til et samlet resultat på ca 3,9 mill kr som overføres til 2011. På prosjektene er alle midler bundet opp til aktiviteter, og handlingsrommet påvirkes ikke av om inntektene kommer før eller etter det som var budsjettert.

 

Instituttstyret tok orienteringen til etterretning.

 

18/2010 Budsjett for Institutt for statsvitenskap 2011

Enstemmig vedtak:

Instituttstyret ved Institutt for statsvitenskap godkjenner budsjettforslaget for 2011 og tar langtidsprognosen til etterretning. 

 

 

10/2010 Styrings- og administrasjonsreglement for Institutt for statsvitenskap

Enstemmig vedtak:

 

Instituttstyret ved Institutt for statsvitenskap godkjenner forslaget til styrings- og administrasjonsreglement for Institutt for statsvitenskap. 

 

 

 

 

 

Øyvind Østerud

Instituttleder                                                                                            Jenny Nornes

                                                                                                                    kontorsjef

 

 

 

Publisert 23. aug. 2010 10:55 - Sist endret 13. des. 2010 11:39