ÅRSPLAN - MÅL OG TILTAK FOR 1996

I. Forskning og forskerutdanning:

1.1. Mål: å bedre tilbud og informasjon til dr.polit.studentene

1.1.1. Tiltak: Etablere en database over dr.polit. stud.

  • Tid: V-96
  • Ansv.: JFP/ SV-fakultetet

1.1.2. Tiltak: Lage brosjyre over alle dr.polit. stud

  • Tid: V-96
  • Ansv.: JFP

1.1.3. Tiltak: Koordinere kurstilbudet til dr.polit. stud. ( I Norsk/Nordisk- henseende)

  • Tid: 1996/97
  • Ansv.: NB / JFP
  • Midler: kr.10.000.-

1.1.4. Tiltak: Øremerke en reisepott til stipendiatene

  • Midler: kr.90.000.-
  • Ansv.: Styret

1.1.5. Tiltak: Videreføre månedlige møter mellom stipendiater og ledelse / veiledere

  • Tid: V &H-96
  • Ansv: NB/JFP

1.1.6. Tiltak: Integrere eksterne dr. studenter bedre i instituttets virksomhet

  • Ansv: NB/JFP/ stipendiatgruppen ved ISV

1.1.7. Oppsett av budsjett for avlønning av eksterne veiledere

  • Ansv: RN/ styret

1.2. Mål: Bedret tilbud til forskere

1.2.1. Tiltak: 50% av driftsbudsjettet avsettes til forskningsrelaterte tiltak
(herunder vit/fagl.reiser, bok- og tidsskriftinnkjøp, publisering, språklig bearbeiding, prosjekt assistanse, IT-utstyr, m.v.)

  • Midler: se budsjettforslag
  • Ansv.: Styret

1.2.2. Tiltak: Kompetanseheving av vitenskapelig ansatte, f.eks. v/internkurs for å unngå de vanligste feller vedrørende internasjonal publisering

  • Midler: 15.000.-
  • Ansv: TL/RN

1.2.3. Tiltak: Øke bruk av instituttets to publikasjonsserier som supplement til annen publisering

  • Tid: 1996
  • Ansv: NB / JFP

1.2.4. Tiltak: Språkvask for å få økt internasjonal publisering

  • Midler: kr.50.000.- (drift) og kr. 25.000.- (lønn)
  • Ansv: Styret - 1996

1.2.5. Tiltak: Videreføre bruk av sivilarbeider/studenter til forskningsassistanse

  • Ansv: Kontorsjefen

1.2.6. Tiltak: Vurdere fremtidig innkjøpspolicy overfor Biblioteket

  • Ansv: Styret/ Forsknings- og biblioteksutvalget

1.3 Rekruttering

1.3.1. Tiltak: Tilsette i ledige vitenskapelige stillinger

  • Ansv: Styre/Råd/Fakultet

1.3.2. Tiltak: Prioritere arbeidet for tilsetting av kvinner i vitenskapelige stillinger

  • Ansv: Styre/Råd/Fakultet

1.3.3. Tiltak: Lage prognoser over forventete fremtidige fratredelser, som styringsverktøy

  • Ansv: TL/RN
  • Tid: V-96

1.3.4. Kartlegging av det faglige rekrutteringsbehov innen statsvitenskap i Oslo-området

  • Ansv: Bestyrer/NFR

II. Undervisning

Mål: Supplering av undervisningstilbudet

2.1.1 Gi fjernundervisning som et tilbud i deler av metodekurset på grunnfag

  • Tiltak.: Finalisere fjernundervisningsprosjektet i samarbeid med Høgskolen i Lillehammer og Institutt for spesialpedagogikk
  • Midler: Eksterne bevilgninger
  • Ansv.: OHe/IMK - copyright-bestemmelser må sjekkes/royalties/juridisk ansvar
  • Tid: 1996/1997(?)

2.1.2 Eventuelt videreføre 3.gangs undervisningstilbud i STV 621 (seminar)

  • Ansv: IMK/IRB
  • Midler: Tiltaket er avhengig av at videreføring av ekstramidler finner sted

Mål: Bedret studiekvalitet ved:

2.2. Utvidet studieveiledning ved semesterstart

  • Tiltak: Engasjere student i 3 uker ved semesterstart, også på kveldstid
  • Midler: 25.000.-
  • Tid: V og H-96
  • Ansv: HT/RN

2.3. Bedret oppfølging av hovedfagskontraktene

  • Ansv: HT

2.4. Videreføre elektronisk instituttinfo til studenter

  • Tiltak: Oppdatere info-standen i 10.etg kontinuerlig
  • Ansv: HT/DH

2.5. Utvikle elektronisk påmelding til seminargrupper på 2. semester grunnfag, mellomfag og hovedfagskurs

  • Ansv: HT/JFP
  • Sted: PC-stuen i 2.etg/monitor i 10.etg
  • Tid: V-96

2.6. Styrke periodisk rådgivning på PC-stuene, i lys av utvidet kapasitet

  • Ansv: IRB/SS/JB
  • Tid: V-96
  • Midler: Budsjett

2.7. Videreføre student-evalueringstiltakpå grunn- og mellomfag

  • Ansv: HT/fagutvalget
  • Tid: V-96/H-96

2.8. Gi seminarledere tilbud om pedagogisk skolering

  • Ansv: HT i samråd m/fakultetet
  • Tid: 1996

2.9. Bedre utnyttelse av semestrene ved å ha forelesningsplaner klare tidlig

  • Ansv: HT/NHB

2.10. Innføre begrenset driftsstøtte til hovedfagsprosjekter, etter gitte kriterier (som en prøveordning)

  • Ansv: Styret/TL/RN

III. Internasjonalisering

3.1 Gjennomføre ECPR-konferansen 29.03 - 3.04.1996

  • Midler: Avsettes på drift (med buffer)
  • Ansv: Lokal komite

3.2. Gjennomføre Midt-Østen konferansen H-96

  • Midler: Eksterne
  • Ansv: NB/Lokal komite

3.3. Videreføre torsdagsseminarene, med fortsatt bruk av internasjonale gjester, samt eventuelt utvide omfanget av deres opphold her

  • Ansv: NB/ Styret
  • Tid: 1996
  • Midler: avsatt kr.150.000.- (drift) og kr 75.000.- (lønn)
  • (En begrensning kan her være rombehovet - prioriteringer her må evt. lages av styret)

3.4 Videreføre studentutvekslingene

  • Tiltak: Fange opp utviklingen innen ERASMUS over mot SOCRATES, samt evt. karakterberegninger. Videreføre øvrige avtaler med Nordplus, Kina, Korea, Costa Rica og Palestinske universiteter
  • Ansv: IMK/TL
  • Tid: 1996

3.5 Lage engelsk presentasjonsbrosjyre over instituttets internasjonale tiltak og kursvirksomhet

  • Ansv: IMK
  • Tid: V-96
  • Midler: 10.000.-

3.6. Lage guide for studenter som ønsker å studere i utlandet

  • Ansv: IMK/Fagutvalget
  • Tid: V-96

3.7. Utvikle bedre anbefalingsskriv fra ISV mht. utreise av våre studenter

  • Ansv: HT/Int:Avd./Fagutvalget
  • Tid: V-96

3.8. Oppfølging av cand. mag.-komiteens innstilling

  • Ansv: Styret /Undervisningsutvalget/NB

3.9. Støtte studentdeltakelse på internasjonale programmer, herunder NFR- programmer og FN's underprogram i Roma

  • Midler: kr. 40.000.- (avh. av instituttets øk. situasjon - ikke presedensskapende tiltak)
  • Ansv: Uttakskomite/IMK

IV. Administrasjon

4.1 Arealer

4.1.1. Øke arealer for ISV

  • Ansv: Bestyrer

4.1.2. Tiltak: vurdere kontinuerlig muligheten for at eksternt lønnede forskningsassistenter kan skaffes arbeidsplass ved instituttet (instituttets regulært ansatte må prioriteres)

  • Ansv: Kontorsjefen

4.2 Mål:Faglig-sosiale tiltak - videreføre

4.2.1 Tiltak: Permanentisere og konsolidere fagutvalget og studentorganisasjonene Det Machiavelliske Samfund (herunder Souperådet, Zoon Politicon og Faglig Forum) og hovedfags foreningen STV

  • Midler: garantere for kr. 20.000.- pr. semester til studenttiltak som regnskapsføres reglementært, og som styres ved fagutvalget
  • Ansv: RN/TL/Styret

4.2.2. Tiltak: Videreføre kandidatfesten

  • Tid: sommeren 1996
  • Ansv: Hovedfagsstudentenes forening STV/ledelsen/adm.
  • Midler: kr. 100.- pr. kandidat

4.2.3. Tiltak: Organisere V-og H-avslutninger, samt merkedager for ansatte

  • Ansv: Adm./Festkomite

4.2.4. Tiltak: Evt. holde instituttseminar

  • Tid: H-96
  • Ansv: Styret
  • Midler: Budsjett

4.2.5. Evt. avsette beløp til hjelp til funksjonshemmet student

  • Midler: 10.000.-
  • Ansv: IMK

4.2.6. Tiltak: Studentekskursjoner/andre tiltak

  • Midler: kr.120.000.-
  • Ansv: Styret

(Se også studenttiltak nevnt under posten Internasjonalisering o.a.)

4.2.7. Tiltak: Lage Newsletter for ISV fire ganger årlig (se Sam.Pol.)

  • Ansv: Styret/adm.

4.2.8: Tiltak: Initiere til aktiv kontakt med norske politikere, f.eks v/utvidet tordagsseminar/ paneldebatter

  • Ansv: Bestyrer/visebestyrer

4.3 Mål: Justering av administrativ stillingsstruktur

Tiltak: adm. seminar

  • Tid: V-96
  • Ansv: TL
  • Midler: 90.000.- (faglige reisemidler)

4.4 Mål:Øke administrativ kompetanse

Tiltak: Delta på relevante kurs

  • Ansv: TL (initiativ ved den enkelte)
  • Midler: se 4.3.

4.5. Mål: Konsolidere og evaluere IT-tjenestene ved instituttet

4.5.1.Tiltak: installere ny maskinvare til studenter og ansatte

  • Ansv: JB/SS/IRB

4.5.2. Tiltak: Engasjere (videreføre)ekstrahjelp på IT-siden i påvente av universitetslektoratet

  • Ansv: TL/RN

4.5.3. Tiltak: Tilby individuell instruksjon og oppfølging til instituttets ansatte

  • Ansv: IRB/JB/SS

4.5.4. Tiltak: Foreta utstyrsregistrering ved instituttet

  • Ansv: IRB

4.5.5. Tiltak: Evaluere IT-tjenestene ved instituttet

  • Ansv: EDB-utvalget

Budsjett 1996

KOMMENTARER TIL BUDSJETTET FOR 1996

1. LØNN

Rammetildeling på lønn er kr 16.210.000,- på kap. 0260 og kr 407.000,- på kap. 0281. Lønn over kap. 0281 skal dekke lønn til to stipendiater (Semb og Storløkken).

Fra 1996 overføres kr 132.500.-. Totalt vil vi ha kr 16.749.500,- til disposisjon på lønn i 1996.

Merknader til de enkelte postene under lønn

Fastlønnsprognosen for 1996 er beregnet til kr 12.921.000,-, totalt på kap. 0260 og kap. 0281. Dette er tentativt. Det er beregnet tilsetting i stillingene etter Nyhamar og i professorat i utviklingsforskning ca. 01.08.96. Ny universitetslektorstilling ventes besatt innen 01.06.1996. Ved evt. intern rekruttering til denne stillingen blir det en utlysning av nok en stilling. To utlyste stipendiatstillinger forventes besatt fra høsten 1996. Slagstad antas å tiltre sin stilling som prof.II fra 01.07.1996. Thingelstad vil gå ut i svangerskapspermisjon med 80% lønn f.o.m. 12.04.1996, og vikar skal erstatte henne fra samme tidspunkt.

Lønnsutgifter i Laffertys og Roses stillinger spares inn pga. permisjon.

I Helleviks stilling spares det inn lønnsutgifter pga. permisjon i 2/5 stilling frem til 30.06.1997. Videre spares det lønnsutgifter i ledig stipendiatstilling etter Hansson.

Tallet for time- og hjelpelærerbudsjettet er basert på undervisningsplanen for vårsemesteret 1996, og nivå for høstsemesteret på kr 600.000,-, og delvis etter forbrukstall i 1995.

Utgifter til eksamen er beregnet etter forbrukstall for 1995.

Det er satt av kr 225.000,- totalt til internasjonalisering, dvs. internasjonale gjesteforelesere på f.eks. torsdagsseminarene og til evt. gjesteforskere. Avsetningen er fordelt med kr 75.000,- på lønnsposten og kr 150.000,- på driftsposten.

Utgifter til vikarer administrasjon er beregnet til kr 200.000,-. Dette vil dekke studieveiledning i begynnelsen av hvert semester (se årsplan), brukerrådgivning på PC-stuene (se årsplan), ekstra-hjelp på IT-siden (se årsplan) og eventuelle vikarer ved sykdom.

Overtid administrasjon på kr. 100.000,- dekker overtid i forbindelse med eksamensavvikling, budsjett- og regnskapssavslutning etc., samt i forbindelse med ECPR-konferansen.

Det er satt av kr 200.000,- til forskerutdanning på lønnsposten. Dette skal dekke bl.a. honorering av eksterne veiledere og bedømmelseskommisjoner og kurs. I tillegg er det satt av kr 150.000,- på driftsposten til samme tiltak.

Det er satt av kr 150.000,- til forskningsassistanse. Dette er bl.a. for å ta høyde for behov for assistanse utover det sivilarbeideren ikke kan overkomme å utføre.

Tiltaket språkvask videreføres i årsplanen og det er satt av kr 25.000,- til lønn og kr 50.000,- under driftsposten. Enkelte oversettere har etablert firma og disse betales på drift. (Denne og foregående post ses i sammenheng med stimuleringsmidler).

Det er satt av kr 15.000,- til kompetanseheving av vitenskapelig tilsatte (se årsplan).

2. DRIFT

Rammetildelingen på drift er kr 4.058.000,- totalt på kap. 0260 og kap. 0281. Overføringer fra 1995 er kr 184.500,-, slik at insituttet totalt vil ha kr 4.242.500,- til disposisjon på driftsposten.

Merknader til de enkelte postene under drift

50% av driftsbudsjettet er avsatt til forskningsrelaterte formål (se årsplan).

Ordningen med en sivilarbeider videreføres og det er satt av kr 80.000,- til dette.

Det er satt av kr. 200.000,- til inventar.

Avsetning til rekvisita på kr 350.000,- baserer seg på regnskapstall fra 1995 og er også inkludert avsetning til edb-rekvisita (disketter, tonere etc.).

Det er satt av kr 500.000,- til bøker, tidsskrifter og innbinding. (Denne posten må ses i sammenheng med stimuleringsmidler).

Kopieringsutgiftene beregnes til kr 200.000,-.

Det er avsatt kr 300.000,- til IT-utstyr, programvare og lisenser. Posten må ses i sammenheng med avsetningen til IT-utstyr post 45.

Det er satt av kr 100.000,- til vedlikehold og ombygging.

Det er satt av kr 700.000,- til vitenskapelige og faglige reiser. Kr 90.000,- er øremerket reiser for stipendiater (se årsplan) og kr 90.000,- avsettes til faglige reiser og kurs for administrasjonen. Eventuelt instituttseminar dekkes under disse postene. (Denne posten må ses i sammenheng med stimuleringsmidler).

Det er satt av kr 220.000,- til studenttiltak. Dette inkluderer følgende: Food Programme i Roma kr 20.000,-, evt. studentdeltakelse på NFR-finansierte utenlandsopphold kr 20.000,- , kr 20.000,- pr semester til fagutvalget til fordeling til de respektive studentorganisasjoner, kr 10.000,- til videreføring av kandidatfest, kr 10.000,- til støtte til funksjonshemmet student, og kr 120.000,- til studentekskursjoner.

I tråd med tidligere budsjettår avsettes det midler til professorat i internasjonale konfliktstudier. Avsetningen er satt til kr 35.000,-, basert på regnskapstall for 1995. Det er videre satt av kr 10.000,-, som tidligere, til professorat i administrasjons-forskning.

Det er satt av kr 150.000,- på driftsposten til internasjonalisering, se også avsetning og merknader under lønnsbudsjettet.

Det er satt av kr 20.000,- til kontingenter til IPSA, ECPR etc.

Det er satt av kr 150.000,- til bevertning i forbindelse med utenlandske gjester, langvarige møter av faglig karakter o.l.

Telefonutgiftene er beregnet til kr 20.000,-.

Det er satt av kr 150.000,- til forskerutdanningen til reiser for forelesere på forskerutdanningskurs. Se også samme punkt under lønnsposten.

Reiseutgifter til eksamensssensorer beregnes til kr 150.000,-.

Det avsettes kr 150.000,- til tjenestereiser.

Kr 158.000,- avsettes til uforutsette utgifter (buffer).

Kr 44.000,- til Øst-Europaprogrammet er overføringer fra 1995. Beløpet vil i sin heltet overføres fakultetet, da det disponeres av Baltikum-prosjektet.

Kr 40.000,- til fjernundervisning er overføring fra 1995.

Det er satt av kr 10.000,- til utarbeidelse av engelsk presentasjonsbrosjyre.

Det er satt av kr 20.000,- til kjøp av særtrykk.

Det er satt av kr 400.000,- til ECPR-konferanse og Midtøsten-konferanse.

Overhead-inntekter beregnes til kr 60.000,-.

3. UTSTYR

Rammetildelingen på ustyrsposten er kr 104.000,-. Fra 1995 overføres kr 642.000,- og totalt vil vi ha kr 746.000,- til disposisjon i 1996.

Merknader til utstyrsposten

Det er lagt inn en sikkerhet for eventuelle tyverier på kr 100.000,-, da staten er selvassurandør. I 1995 ble instituttet frastjålet utstyr for nesten det tilsvarende beløp. Til IT-utstyr er det satt av kr 150.000,-. Dette må ses i sammenheng med avsetningen på driftsposten. Ved årets slutt må instituttet vurdere om det evt. er behov for omposteringer mellom utstyrs- og driftsposten.

Publisert 31. mai 2006 10:59 - Sist endret 17. nov. 2010 01:46