På grunn av budsjettsituasjonen i 2001 er en del tiltak gjort budsjettavhengige, dvs at instituttet må vurdere nærmere mulighetene for å iverksette tiltakene.
1 Forskning og forskerutdanning
1.1 Bedre forskernes arbeidssituasjon/forskningens vilkår
1.1.1 Stimulere til langtids utenlandsopphold for forskere og stipendiater.
Ansvarlig: Styret
Økonomi: Budsjettavhengig
1.1.2 Stimulere til internasjonalt forskningssamarbeid ved å invitere utenlandske forskere til Institutt for statsvitenskap.
Ansvarlig: Visebestyrer
Økonomi: Omstillingsmidler samt søke fra kollegiets midler til
internasjonalisering (frister 9.3, 1.5, 1.9 og 1.12)
1.1.3 Stimulere til samarbeid i forskergrupper.
Ansvarlig: Visebestyrer/Styret
1.1.4 Prioritere og avsette driftsmidler til faglig-vitenskapelige reiser, språkvask for muliggjøring av økt internasjonal publisering og forskningsassistanse på budsjettet.
Ansvarlig: Styret
Økonomi: Kr 614 000
1.1.5 Avsette kr 3 000 til bokinnkjøp for hver ansatt.
Ansvarlig: Styret
Økonomi: Kr 123 000
1.1.6 Vurdere igangsetting av prøveordning med bibliotekstjeneste (hente og bringe) på instituttet.
Ansvarlig: Kontorsjefen
Økonomi: Budsjettavhengig
1.1.7 Styrke tilbudet om enklere forskningsassistanse ved å ansette hovedfagsstudenter som vitenskapelig assistenter. Alle ansatte med full undervisningsplikt får tilbud om 25 timer forskningsstøtte pr år.
Midler: Kr 100 000
Ansvarlig: Kontorsjef
1.2 Rekruttering
1.2.1 Vurdere tilsetting i ledige stillinger i lys av vitenskapelig bemanningsstrukturplan, økonomi og behov innen de ulike fagområdene.
Ansvarlig: Styret/bestyrer/kontorsjef
Økonomi: Budsjettavhengig
1.3 Bedre tilbud til dr.polit.-studentene og bedre informasjon om dr.polit.-studiet.
1.3.1 Sikre kontinuerlig oppdatert informasjonen om dr.polit.-studentene ved instituttet i FD-databasen.
Ansvarlig: Forskningskonsulenten i samarbeid med fakultetsadministrasjonen
1.3.2 Kontinuerlig oppdatering av oversikt på WWW over alle dr.polit.-studentene ved instituttet.
Ansvarlig: Forskningskonsulenten
1.3.3 Samle inn og spre informasjon om kurstilbudet til dr.polit.-studenter (spesielt for Norge og Norden).
Ansvarlig: Forskningskonsulenten
1.3.4 Vurdere å endre framdriftsrapporteringen for stipendiater tilsatt på instituttet.
Ansvarlig: Visebestyrer
1.3.5 Vurdere opplegg for faglige samlinger for stipendiater og ledelse/veiledere.
Tidsrom: Minst én samling i 2001
Ansvarlig: Visebestyrer/ Forskningskonsulenten
Økonomi: Budsjettavhengig
1.3.6 Stimulere til deltakelse på UiOs kurs "Presenting research results in English. Defending your doctoral thesis".
Ansvarlig: Visebestyrer/Forskningskonsulenten
1.3.7 Videreføre dr.gradsserien.
Ansvarlig: Forskningskonsulenten
Økonomi: Budsjettavhengig
2 Undervisning og studier
2.1 Etter- og videreutdanning
2.1.1 Integrere planleggingen og gjennomføringen av etter- og videreutdanning i instituttets øvrige undervisningsaktivitet.
Ansvarlig: Undervisningsleder/Kontorsjef
2.1.2 Vurdere hvordan instituttet kan bruke det etablerte fjernundervisningsprosjektet som er utviklet i samarbeid med Høgskolen på Lillehammer.
Ansvarlig: Styret/Ottar Hellevik/Kontorsjef
Økonomi: Søke midler til fjernundervisning satt av ved UiO for
2001
2.2 Studiekvalitet
2.2.1 Planlegging og innføring av nytt grunnfagsopplegg fra høsten 2001.
Ansvarlig: Bestyrer/Undervisningsutvalg/Studieadministrasjon
Økonomi: Omstillingsmidler kr 212 000
2.2.2 Sluttføre planlegging av og gjennomføre ny ordning med studentevaluering av undervisning ved instituttet.
Ansvarlig: Undervisningsleder/Fagutvalget/Kontorsjef
2.2.3 Vurdere hovedoppgavearbeidet i lys av diskusjonene på instituttseminaret i mai 2001.
Ansvarlig: Undervisningsleder/Kontorsjef
2.2.4 Vurdere nettstøttet undervisning (IKT), blant annet i form av nettbaserte seminargrupper i metode og statistikk.
Ansvarlig: Undervisningsleder/Kontorsjef
Økonomi: Inngår på time- og hjelpelærerbudsjettet
2.2.5 Videreføre ordningen med støtte på kr 1 000 ved spesielt store utgifter i forbindelse med datainnsamling til hovedfagsoppgaven (reiser etc.) og sørge for god informasjon om ordningen.
Ansvarlig: Styret/Kontorsjef
Økonomi: Kr 38 000
2.2.6 Videreføre prosjektkatalog til hjelp for hovedfagsstudenter ved valg av hovedoppgavetema og veileder.
Ansvarlig: Forskningskonsulenten / Studiekonsulenten
3 Internasjonalisering
3.1 Studentutveksling
3.1.1 Utarbeide en visjon og ambisjon for studentutvekslingen ved Institutt for statsvitenskap .
Ansvarlig: Undervisningsleder/Kontorsjef
3.1.2 Vurdere etablerte og nye avtaler innen SOCRATES-programmet og EU-nettverket.
Ansvarlig: Studiekonsulenten
Økonomi: Innvilget kr 15 000 fra kollegiets midler til internasjonalisering
våren 2001
3.1.3 Instituttet skal være aktive i forhold til å søke penger fra kollegiets midler til internasjonalisering.
Tidsrom: Fire søknadsfrister i året; 9.3, 1.5, 1.9 og 1.12.
Ansvarlig: Kontorsjef
3.2 Bedre WWW-informasjon til inn - og utreisende studenter
3.2.1 Oppdatere guide på WWW for studenter som ønsker å studere i utlandet og bedre informasjon til utreisende studenter.
Ansvarlig: Studieadministrasjon/Fagutvalget
Økonomi:
3.2.2 Bedre WWW-informasjon på engelsk for utenlandsstudenter.
Ansvarlig: Studiekonsulenten
Økonomi: Kollegiets midler til internasjonalisering, bevilget kr 25 000
4 Formidling og informasjon
4.1 Styrke instituttets forskningsformidling
4.1.1 Vurdere instituttets to publikasjonsserier som supplement til annen publisering.
Ansvarlig: Visebestyrer / Forskningskonsulenten
4.1.2 Bedre formidlingen av instituttets forskningsaktivitet på Web.
Ansvarlig: Visebestyrer/Forskningskonsulent
4.1.3 Utarbeide institutt-CV på norsk og engelsk.
Ansvarlig: Styret/Kontorsjef
4.1.4 Være aktive overfor ferdige kandidater og statsvitere i Osloområdet mht til informasjon om gjesteforelesninger og andre tilbud ved instituttet. Utarbeide e-postlister for formidling av informasjon.
Ansvarlig: Kontorsjef
4.1.5 Heve kompetansen ved internasjonal publisering.
Ansvarlig: Visebetsyrer/Forskningskonsulenten
4.2 Informasjon rettet mot studenter
4.2.1 Utvikle Web-sider rettet inn mot elever i videregående skole.
Ansvarlig: Arbeidsgruppe/ Avdelingsingeniør IT
4.2.2 Vurdere å legge sensorveiledninger tilgjengelig på WWW.
Ansvarlig: Bestyrer/Kontorsjefen
4.2.3 Utarbeide Webside med informasjon om statsviteres relevans og muligheter på arbeidsmarkedet.
Ansvarlig: Kontorsjef/Fagutvalget
4.3 Videreføre og utvide instituttets WWW-informasjon
4.3.1 Utarbeide visjon og ambisjon for instituttets Web-sider.
Tidsrom:
Ansvarlig: Bestyrer/Kontorsjef/Avdelingsingeniør IT
4.3.2 Styrke Web-kompetansen i administrasjonen og fordele driftsansvar for instituttets Web-sider
Ansvarlig: Avdelingsingeniør IT /Kontorsjef
5 Administrasjon
5.1 Gjennomføre og støtte faglige og sosiale tiltak for studenter
5.1.1 Støtte studentens faglige og sosiale foreninger.
Ansvarlig: Styret/Kontorsjef/Fagutvalg
Økonomi: Kr 19 000 pr semester
5.1.2 Støtte kandidatfesten.
Tidsrom: Sommer 2001
Ansvarlig: Styret
Økonomi: Kr 150 pr kandidat
5.1.3 Gjennomføre avslutning for hovedfagskandidater med familier.
Tidsrom: Sommer 2001 (før kandidatfesten)
Ansvarlig: Kontorsjef
5.1.4 Støtte studentekskursjoner.
Ansvarlig: Styret/Fagutvalget
Økonomi: Maksimalt kr 95 000
5.2 Personalpolitiske tiltak
5.2.1 Arrangere instituttsamling for alle ansatte.
Tidsrom: 29. mai 2001
Ansvarlig: Bestyrer/Kontorsjef
Økonomi: Kr 50 000
5.2.2 Arrangere sommer- og juleavslutninger, samt markere merkedager for ansatte.
Ansvarlig: Kontorsjef
Økonomi: Velferdsmidler samt privat støtte
5.2.3 Tilbud om medarbeidersamtaler til alle vitenskapelig tilsatte.
Ansvarlig: Bestyrer
5.3 Vurdere ressursbruk og omstilling
5.3.1 Redusere overskuddet på timeregnskapet ved utbetaling eller avspasering.
Ansvarlig: Bestyrer/Undervisningsleder/Kontorsjef
Økonomi: Budsjettavhengig
5.3.2 Videreføre omstillingsarbeidet innen studier fra 2000 og evt . igangsette nye tiltak innen forskning
Ansvarlig: Bestyrer/Undervisningsleder/Kontorsjef
Økonomi: Omstillingsmidler
5.4 IT-tilbud og brukerstøtte
5.4.1 Videreføre ordningen med ekstra ressurs på IT-siden (0,2-stilling)
Ansvarlig: Kontorsjef/ Avdelingsingeniør IT
Økonomi: Kr 48 000
5.4.2 Tilby individuell instruksjon til ansatte.
Ansvarlig: Avdelingsingeniør IT
5.5 Romsituasjonen på instituttet
5.5.1 Kartlegge instituttets behov for kontorer.
Ansvarlig: Kontorsjefen
5.5.2 Samlokalisere PC-plassene for hovedfagsstudenter i 4. etasje ved å flytte PC-stuene i 9. og 10. etasje.
Ansvarlig: Kontorsjefen