Årsplan for Institutt for statsvitenskap 2003

Årsplan for Institutt for statsvitenskap 2003

1 Forskning

1.1 Følge opp NFR`s evaluering av instituttet

Ansvarlig: Bestyrer/visebestyrer

1.2 Stimulere til søknader om midler fra Ruhrgas-programmet

Ansvarlig: Bestyrer/kontorsjef

1.3 Stimulere til langtids utenlandsopphold for forskere og stipendiater.

Ansvarlig: Styret

Økonomi: Budsjettavhengig/ søke fra kollegiets midler til internasjonalisering

1.4 Stimulere til internasjonalt forskningssamarbeid ved å invitere utenlandske forskere til Institutt for statsvitenskap.

Ansvarlig: Visebestyrer

Økonomi: Søke fra kollegiets midler til internasjonalisering

1.5 Fra og med 2003 inngår instituttets samlede publisering som del av grunnlaget for fordeling av midler via fakultetets budsjettmodell. Instituttet må styrke sin publiseringsandel, særlig internasjonal publisering.

Ansvarlig: Bestyrer/visebestyrer

2       Forskerutdanning

2.1 Følge opp forskerutdanningsreformen

Ansvarlig: Bestyrer/visebestyrer

2.2 Vurdere muligheten av en styrking av instituttseminaret ved et samarbeid med doktorgradsseminaret

Ansvarlig: Bestyrer/forskningskonsulenten

2.3 Samle inn og spre informasjon om kurstilbudet til dr.polit.‑studenter (spesielt for Norge og Norden).

Ansvarlig: Forskningskonsulenten

2.4 Fortsette med seminar for stipendiater og fast ansatte der begge grupper presenterer og diskuterer hverandres prosjekter. Dette skal bidra til bedre faglig oppfølging i stipendiatperioden og bedre gjennomstrømning.

Ansvarlig: Visebestyrer/ Forskningskonsulenten

2.5 Stimulere til deltakelse på UiOs kurs "Presenting research results in English. Defending your doctoral thesis".

Ansvarlig: Visebestyrer/forskningskonsulenten

3       Utdanning

3.1 Følge opp iverksettingen av disiplinær BA- og MA grad i statsvitenskap.

Ansvarlig: Instituttets arbeidsgruppe/styret

3.2 Følge opp arbeidet med å utvikle tverrfaglige BA-grader.

Ansvarlig: Instituttets arbeidsgruppe/styret og utpekte representanter.

3.3 Utvikle engelskspråklig tilbud på BA-nivå

Ansvalig: Programstyreleder

3.4 Følge opp de nye undervisnings- og evalueringsformer for de nye BA- og MA-gradene.

Ansvarlig: Instituttets arbeidsgruppe/styret/instituttsamlingen i mai

3.5 Jobbe videre med å integrere etter- og videreutdanning i instituttets øvrige undervisningsaktivitet.

Ansvarlig: Programstyreleder/kontorsjef

3.6 Vurdere hvordan instituttet kan bruke det etablerte fjernundervisningsprosjektet som er utviklet i samarbeid med Høgskolen på Lillehammer i undervisningen.

Ansvarlig: Styret/Ottar Hellevik/kontorsjef

3.7 Vurdere nettstøttet undervisning (IKT) ved bruk av Classfronter på utvalgte deler av instituttets undervisning.

Ansvarlig: Programstyreleder/kontorsjef

3.8 Vurdere etablerte og nye avtaler innen SOCRATES‑programmet og med andre samarbeidspartnere.

Ansvarlig: Koordinator for studentutveksling/studiekonsulent

Økonomi: Kollegiets midler til internasjonalisering

3.9 Vurdere nye former for studentevaluering i forbindelse med innføring av BA og MA-programmer.

Ansvarlig: Kontorsjef/ studieadministrasjon

4       Formidling og informasjon

4.1 Utarbeide ny kompetansekatalog i samsvar med vedtak på UiO.

Ansvarlig: Forskningskonsulenten

4.2 Arrangere halvvdagsseminarer med tidsaktuelle tema (som Irakseminaret arrangert februar 2003)

Ansvarlig: Bestyrer/kontorsjef

4.3 Omlegging fra ForskDok til FRES. Oppfølging av nytt system for rapportering av vitenskaplig publisering.

Ansvarlig: Forskningskonsulenten

4.4 Utarbeide institutt-CV på norsk og engelsk.

Ansvarlig: Styret/bestyrer/kontorsjef

4.5 Utarbeide brosjyre på engelsk med kort presentasjon av studiemuligheter og forskning ved Institutt for statsvitenskap.

Ansvarlig: Kontorsjefen/studieadministrasjon

4.6 Følge opp alumniordningen som ble satt i gang H01.

Ansvarlig: Kontorsjef

4.7 Følge opp studentinformasjonsprosjektet ved UiO i forbindelse med studiereformen.

Ansvarlig: Kontorsjef/ studieadministrasjon

4.8 Vurdere å legge sensorveiledninger tilgjengelig på WWW.

Ansvarlig: Kontorsjefen

4.9 Bedre WWW‑informasjon til inn - og utreisende studenter, blant annet oppgradere instituttets informasjon på engelsk.

Ansvarlig: Studieadministrasjon

Økonomi: Kollegiets midler til internasjonalisering

5       Organisasjon og administrasjon

5.1 Vurdere tilsettinger i alle typer vitenskapelige  stillinger  i lys av bemanningsstrukturplanen fra 2001, økonomi og behov innen de ulike fagområdene.

Ansvarlig: Styret/bestyrer/kontorsjef

Økonomi: Budsjettavhengig

5.2 Arrangere instituttsamling for alle ansatte våren 2003.

Tidsrom:  20.-21. mai

Ansvarlig: Bestyrer/Kontorsjef

Økonomi: Kr 50 000

5.3 Tilbud om medarbeidersamtaler til alle vitenskapelig tilsatte.

Ansvarlig: Bestyrer

5.4 Arealsituasjonen: Følge opp instituttets behov for nye arealer.

Ansvarlig: Kontorsjef

5.5 Vurdere samlokalisering av PC-plassene for hovedfagsstudenter i 4. etasje ved å flytte PC-stuene i 9. og 10. etasje.

Ansvarlig: Kontorsjefen

5.6 Følge opp arbeidet med styrking av universitetets beslutningskapasitet og handleevne

Ansvarlig: Bestyrer og kontorsjef

Publisert 31. mai 2006 10:59 - Sist endret 17. nov. 2010 01:46