Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråd Eldbjørg Løver. Kongelig Resolusjon, saksnr. 98/471, 11. mars 1998.
1. Bakgrunn
I samsvar med stortingsvedtak 17.10.1996 skal det igangsettes en utredning om makt og demokrati. Mandatet for utredningen er fastsatt ved stortingsvedtak av 11.12.1997.
I samsvar med Stortingets vedtak av mandatet ble det lagt til grunn at et rådgivende utvalg skal gi den oppnevnte forskergruppen råd og veiledning, men uten å ha ansvar for forskergruppens analyser. Dette organet, heretter kalt Rådet, skal møtes minst to ganger i året.
2. Departementets vurderinger
2.1 Mandat
Det presiseres at Rådet for utredningen ikke er ment å opptre i en selvstendig rolle utad, men bare som rådgiver overfor forskergruppen. Blant annet ut fra dette får Rådet følgende mandat:
- Rådets oppgave er å gi forskergruppen råd og veiledning på grunnlag av det materiale forskergruppen legger fram for Rådet. Dette materiellet omfatter forskergruppens program, framdriftsrapporter, arbeidsnotater etc.
- Rådet står ikke ansvarlig for forskergruppens arbeid og resultater.
- Rådet møtes minst to ganger årlig. Innkalling skjer på forskergruppens initiativ.
- Rådets leder er ordstyrer på rådsmøtene og har et ansvar for å forberede rådets drøftinger med forskergruppens leder.
- Referat fra rådsmøtene er et ansvar for forskergruppen. Rådet har ikke eget sekretariat.
- Rådet kan ved behov bistå forskergruppen når det gjelder å formidle forskningsresultater og å stimulere til en opplyst offentlig debatt underveis i utredningen.
2.2 Sammensetting av Rådet
I forbindelse med Stortingets vedtak av mandatet ble det lagt til grunn at utredningens råd bør sammensettes av personer med erfaringsbakgrunn fra partier, organisasjoner, arbeids-/næringsliv, forskning, presse mv.
Departementet har vurdert dette slik at medlemmene av Rådet bør ha erfaringsbakgrunn fra de temaene som er særskilt nevnt i mandatet og/eller erfaring fra politisk virksomhet. Videre har departementet med sitt forslag til sammensetting lagt vekt på å sikre en balansert kjønnsfordeling og en rimelig geografisk fordeling.
Den valgte sammensettingen er i samsvar med reglene i rundskriv P-9/88 om kjønnssammensetting av styrer og råd.