Energisparing ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet

De høye strømkostnadene har styrket behovet for å redusere energiforbruket ved Universitetet i Oslo. Nå har turen kommet til Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Det samfunnsvitenskapelige fakultetet vil redusere energiforbruket, også i lesesaler og andre studentarealer, fra 23. desember

Det samfunnsvitenskapelige fakultetet vil redusere energiforbruket fra 23. desember (Foto: Jarli & Jordan)

— Vi står i en krevende økonomisk situasjon som følge av krig i Europa og unormalt høye strømpriser, og Universitetet i Oslo må ta grep. Samtidig har vi forpliktet oss til å redusere energiforbruket gjennom klima- og miljøstrategien, og tiltakene bør også ses i sammenheng med dette, sier fakultetsdirektør Gudleik Grimstad.

Hva skjer?

Tiltakene, som innføres 23. desember, inkluderer følgende:

• Temperaturen i byggene reduseres, men ikke til lavere enn 19 grader. Tiltaket vil bli tilpasset virksomheten i bygningene slik som for eksempel forskning, lab-virksomhet og museumsmagasiner.

• Det vil i enkelte bygninger være sambruk av studentarealer og lesesaler etter kl. 16, hvor Universitetet i Oslo opprettholder innetemperatur på 19 grader og ventilasjon etter kl. 16. Ventilasjon i arealer som ikke er i bruk skrus av og temperatur kan derfor synke ytterligere etter kl. 16.

• Midlertidig nedstengning av elbilladere med unntak for tjenestebiler.

Hvordan kan du selv bidra?

Hver enkelt av oss har et ansvar og en mulighet til å bidra til å avhjelpe i denne situasjonen, sier Grimstad.

• Skru av lyset når rommet ikke er i bruk

• Vent til oppvaskmaskinen er full før du setter den på

• Sett PC og skjerm i dvalemodus når du går for dagen

• Unngå å bruke automatiske døråpnere der dette er mulig

Faglig virksomhet ivaretas

– Tiltakene vi setter i gang er nødvendige og viktige. Allikevel skal vi sikre at de ikke går ut over den faglige virksomheten ved fakultetet. Vi har i dialog med Eiendomsavdelingen derfor fått grønt lys for enkelte unntak fra energiparingstiltakene, fortsetter Grimstad.

• I følgende lesesaler vil ventilasjonen først skrus av kl. 18.00:

• Eilert Sundts hus: Eilert læringssenter (2. etasje)

• Harald Schelderups hus: lesesal A01.027 (over aud. 4)

• Studenter ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet kan i tillegg benytte lesesalene i Sophus Bugges hus, Georg Sverdrups hus eller Vilhelm Bjerknes hus, der ventilasjon og temperatur holdes i gang etter kl. 16.

• Vi har fått unntak for noen laboratorier og klinikker, hvor temperaturen ikke senkes like mye. Informasjon om hvilke rom dette gjelder kommer fra lokal ledelse på instituttene.

Si fra!

Ansatte med behov for individuell tilrettelegging på arbeidsplassen kan ta det opp med sin nærmeste leder. Studenter kan si fra om uheldige forhold ved læringsmiljøet til fakultetets læringsmiljø-kontakter.

–Vi har en løpende dialog med Eiendomsavdelingen, og vil ta uønskede konsekvenser av tiltakene med dem. Allikevel er det slik at vi alle nok vil merke energisparingstiltakene noe, og må forberede oss på det, avslutter fakultetsdirektøren.

Av Lise Paulsrud Mjørlund
Publisert 20. des. 2022 10:40 - Sist endret 31. mai 2024 08:42